Marshall JTM30 drive channel

Ik speel al lange tijd over een Marshall JTM30 2x10 2-kanaals buizenversterker. Prima ding, compact en voldoende volume en goede "tone". Dat heet; alleen op kanaal 1, het "clean kanaal".

Kanaal 2 ("drive") werkt met diodeclipping heeft een gain- en een volumepotmeter om het qua volume in balans te brengen met kanaal 1.
Helaas klinkt kanaal 2 in mijn oren ruk, veel te "fizzy" en onnatuurlijk en ik gebruikt het dus nooit.

Ik denk aan de opties om kanaal 2 eenvoudig te modificeren naar een tweede "clean" kanaal met iets meer gain en wat preamp-buis vervorming, maar zonder de diodes.

Disclaimer: let niet op m'n LTSpice-skills; de simulatie werkt ;-)

Dit is het schema van kanaal 2. Je ziet de 2x2 antiparallel diodes zitten.

Mijn idee was om die diodes te verwijderen en te vervangen door een weerstand. Eventueel nog een weerstand naar ground ipv. C5 om de gain wat te verlagen.

Volgens de simulatie zou dit moeten werken, het signaal blijft clean, pas bij hogere standen van de gain-potmeter (R8-R9) clipt het.

Wat is jullie idee? Zijn er betere modificaties? Ik houd het wel graag simpel want de amp is een crime om in te werken (slecht bereikbare PCB's)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Heb je al eens geprobeerd hoe de sound veranderd wanneer je de diodes vervangt door andere types? (germanium, silicium, schottky,... geen idee hoe die allemaal klinken...). Of misschien zelfs verschillende types door elkaar (asymmetrie). Het voordeel is, dat je er geen wijzigingen aan de PCB voor nodig hebt.

mel

Golden Member

Is het niet gewoon standaard dat zo'n ingang zo hoort te werken?
De meeste plukdozenisten hebben Marshall als ze echt "teringherrie",sorry, Hardrock spelen.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@Fox2: nee, niet geprobeerd. Maar ik heb wel andere versterkers en pedalen die met andere dioden, of andere schakelingen werken. Voor deze amp wil ik daar als het kan van af.

@mel: de "echte" Marshall sound [...] komt van overstuurde preamp-buizen, eventueel eindbuizen, maar niet van 2x2 antiparallel geschakelde dioden. (en ik wil hier niet in een discussie belanden over "tone" ;-) ). Overigens is de JTM30 nou juist een Marshall versterker met een "Fender-achtig" clean kanaal...

Thx. voor het meedenken iig!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)