Meerdere Vcc en Vdd ingangen PIC controllers

sommige PIC micro controllers hebben meerdere Vcc en Vdd ingangen voor de voeding ervan. Ik heb vastgesteld dat je deze niet altijd allen moet verbinden met de voeding, 1 van elk is voldoende, om deze te laten werken, of vergis ik mij?

Waarom heeft men voor deze extra voedingdingangen gekozen? Of hebben deze wel een functie?

Kan ik deze soms gebruiken als doorverbinding van de ene kant IC naar de andere kant om iets anders te voeden (mits beperkte stroom)?

Geert

Arco

Special Member

Altijd allemaal verbinden, en iedere pin een 100nF ontkoppeling als het kan. Zeker bij de TQFP/QFN packages.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2017 16:02:58 schreef GeertG:
sommige PIC micro controllers hebben meerdere Vcc en Vdd ingangen voor de voeding ervan. Ik heb vastgesteld dat je deze niet altijd allen moet verbinden met de voeding, 1 van elk is voldoende, om deze te laten werken, of vergis ik mij?

Ja je vergist je, je moet de pinnen allemaal aansluiten.

Waarom heeft men voor deze extra voedingdingangen gekozen? Of hebben deze wel een functie?

Dat is gedaan voor een betere stroom verdeling, als alle pinnen (I/O) belast zijn kan er aardig wat stroom lopen.

Kan ik deze soms gebruiken als doorverbinding van de ene kant IC naar de andere kant om iets anders te voeden (mits beperkte stroom)?

Nee, niet doen. Geef die andere IC's een eigen voeding.

En zet bij iedere voedingspin een 100nF condensator, het liefst zo dicht mogelijk bij de voedingspinnen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat is niet alleen bij PIC controllers maar bij meeste. Iedere aansluiting zit op een ander punt op de chip intern zodat de stroom door het substraat beter verdeelt en ook de warmte beter verdeelt wordt.

Edit iets te laat.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Bedankt voor deze info.

In de diverse datasheet staat er niets over in. Ik zal er rekening mee houden.

Geert

Arco

Special Member

In de diverse datasheet staat er niets over in.

Dacht ik toch wel... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com