Grafisch display GE-G12864A-YYH-V/RN

Hallo,

Ik heb het grafisch LCD Gleichmann GE-G12864A-YYH-V/RN aangeschaft. Op de site van conrad staat er eenvoudigweg "Voedingsspanning: 5V" (http://www.conrad.be/ce/nl/product/183068/Gleichmann-GE-G12864A-YYH-VR…)

In de datasheet (http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/183068-d…) vind ik:
-Supply Voltage For Logic: Vdd-Vss: 5V (pagina 5, 7)
-Supply Voltage For LCD: Vdd-V0: 10,6V (pagina 5, 7)
-Backlight Voltage Supply: 3,5V (pagina 15)

Klopt het dat deze 3 verschillende voedingsspanningen nodig zijn?

Het is mij niet echt duidelijk waarvoor pin 18 (Vout, negative voltage (pagina 7)) dient, maar ik zie op pagina 8 dat deze aan een zijde van de potmeter voor V0 aangesloten wordt. Komt uit deze pin dan een negatieve spanning die zorgt voor die 10,6 volt tussen Vdd en V0? Dus dat je zelf enkel 5V voedingsspanning dient te voorzien?

Voor de backlight neem ik aan dat dit gewoon via een weerstand mag zodat er 64 mA doorgaat? Maar wat is de voorwaartse spanningsval over de led om de weerstand te berekenen (R = (Vvoeding -Vspanningsval)/I)? Is dit de 3,5V?

Met dank bij voorbaat,
Tom

Arco

Special Member

Op 21 juli 2017 14:59:46 schreef elektronica:
Hallo,

Ik heb het grafisch LCD Gleichmann GE-G12864A-YYH-V/RN aangeschaft. Op de site van conrad staat er eenvoudigweg "Voedingsspanning: 5V"

In de datasheet (http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/183068-d…) vind ik:
-Supply Voltage For Logic: Vdd-Vss: 5V (pagina 5, 7)
-Supply Voltage For LCD: Vdd-V0: 10,6V (pagina 5, 7)
-Backlight Voltage Supply: 3,5V (pagina 15)

Klopt het dat deze 3 verschillende voedingsspanningen nodig zijn?

Nee, alleen 5v. De 3.5v krijg je via een serieweerstand die inderdaad (Vcc-3.5)/I is.
Aan Vo komt alleen een insteller voor het kontrast.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Uit pin 18 komt een negatieve spanning die je met een potmeter regelbaar maakt en aan pin 3 weer toevoert zoals op pagina 8 van de datasheet staat getekend.
Er zit dus een negatieve voedingsspanninggenerator (N.V. Generator) op het panel.

Bedankt! Dat deel lukt al.

Nu is het in mikrobasic (met de serial glcd library) precies zo dat voor sommige commando's (dots, tekst) de linkerzijde van het scherm x-coördinaat 0 heeft en de rechterzijde 127. Maar bij andere commando's(lijnen, cirkel) heeft de linkerzijde 64, midden 127 en 0, en de rechterzijde 63. Is dit normaal?

Bij het weergeven van images die ik met de GLCD bitmap editor tool heb omgezet naar een constante, is het ook zo dat de linkerhelft van de afbeelding op de rechterzijde van het scherm staat en de rechterhelft van de afbeelding op de linkerzijde van het scherm.

Arco

Special Member

Ik weet niet of die library geschikt is voor deze displaydrivers(nogal een oude en onbekende, de Neotec NT7107/NT7108)
Het zijn eigenlijk twee 64x64 displays, die je apart moet aansturen. (CS1 en CS2)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat van die coördinaten valt wel eenvoudig op te lossen als ik zelf een kleine library maak die hiervoor een correctie uitvoert.

Voor de bitmaps: het eigenaardige is dat de afbeeldingen uit de library images van mikrobasic zelf wel correct weergegeven worden.
Hoe zitten die constantes die die tool maakt voor afbeeldingen juist in elkaar? Hoe kan ik daarin links en rechts omwisselen?

Als ik CS1 en CS2 omwissel staat de bitmap juist. De andere commando's corrigeer ik wel met een correctie library te maken.