hoge pieptoon uit versteker (niet uit de speakers)

Beste techneuten,

Weet iemand hoe het kan dat als ik mijn versterker aan heb staan deze een zeer irritante hoge pieptoon geeft. De toon komt uit de versterker zelf en niet uit de speakers. Ik zou er heel graag vanaf willen komen.

Arco

Special Member

Komt meestal uit de voeding, maar zonder merk en type valt er weinig te zeggen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

een vfd display schakelfrequentie wil dat ook weleens doen. doorgaans iig een schakelvoeding die je hoort janken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het betreft een Sony receiver STR DH100. Is er een manier om van die irritante pieptoon af te komen?

Arco

Special Member

Er zit niet veel schakelends in, behalve de voeding voor het display.
Je kunt eens kontroleren of de piep uit T001 komt (trafootje op displayprint)
Kan met een geisoleerd staafje, wat je tussen oor en betreffende onderdeel houdt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Soms op te lossen door de spoel in te spuiten met plasticspray.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Semtexx

Golden Member

Op 26 juli 2017 08:40:20 schreef mcroer:
Het betreft een Sony receiver STR DH100. Is er een manier om van die irritante pieptoon af te komen?

Ik ken het van NAD cd spelers als de 521i en de 524. Die hebben inderdaad een schakelvoedinkje met een EL-folie achter het display.
Ik heb wel eens een klodder smeltlijm tussen spoel en ijzerkern van het trafootje gedaan. Door het veranderde gewicht was het probleem rond de 90% weg. Met de kap erop praktisch niet meer hoorbaar.

Wel zekerstellen dat het trafootje niet warm wordt tijdens normaal gebruik, anders wordt het een janboel met smeltlijm ;)