Akai GX630D neemt niet goed op.

Beste allemaal,
Ik heb hier in reparatie voor een kennis een GX630D om reden dat de afspeelsnelheid veel te hoog was. Dit euvel is reeds opgelost door 4 dioden op het servo-board te vervangen. Bij controle bleek nu dat er een groot verschil (ruim 4dB) tussen het linker en het rechter kanaal zit. Ik heb de weergave versterkers en de VU meters afgesteld door middel van een testband. Als ik nu een opname maak van 400Hz op 0dB kan ik met de recordlevel trimmer deze niet voldoende regelen om een output van 0dB te krijgen. De weergave is dan 3 tot 5 dB lager. Ook vertrouw ik de bias trimmers niet helemaal. Het lijkt erop dat iemand ze helemaal tot het eind heef ingedraaid. iemand bekend met dit probleem?
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
maartenbakker

Golden Member

Ik ken het probleem niet, maar Akai wel een beetje. Er willen nog wel eens zwartpoottorren inzitten en futloze elco's.

Edit: wat Hobbyman hieronder wat beter formuleert dus :)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 26 juli 2017 21:00:04 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 juli 2017 14:07:39 schreef douwebakker:
Beste allemaal,
Ik heb hier in reparatie voor een kennis een GX630D om reden dat de afspeelsnelheid veel te hoog was. Dit euvel is reeds opgelost door 4 dioden op het servo-board te vervangen. Bij controle bleek nu dat er een groot verschil (ruim 4dB) tussen het linker en het rechter kanaal zit. Ik heb de weergave versterkers en de VU meters afgesteld door middel van een testband. Als ik nu een opname maak van 400Hz op 0dB kan ik met de recordlevel trimmer deze niet voldoende regelen om een output van 0dB te krijgen. De weergave is dan 3 tot 5 dB lager. Ook vertrouw ik de bias trimmers niet helemaal. Het lijkt erop dat iemand ze helemaal tot het eind heef ingedraaid. iemand bekend met dit probleem?
Douwe

Alle 2sc458 en de daaromheen de 10uf elko'tjes vervangen.
Trimmers helemaal in gedraaid ? dan komt er ook niet veel soeps op de tape dus zeker na revisie afregelen.

Zoals hierboven.
En ook de koppen heel goed poetsen met wattenstaafje en alcohol. Ja ik weet het, glaskoppen. En nog een keertje poetsen, en nog een keer.
Verdere diagnose is mogelijk door even de draadjes R en L naar de kop te wisselen. Blijft fout bij zelfde kanaal? Electronica fout. Fout naar andere kanaal (dus zelfde positie op de kop): Kop nog maar eens poetsen.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
miedema

Golden Member

Op 26 juli 2017 14:07:39 schreef douwebakker: De weergave is dan 3 tot 5 dB lager. Ook vertrouw ik de bias trimmers niet helemaal. Het lijkt erop dat iemand ze helemaal tot het eind heef ingedraaid.

Als je denkt dat iemand aan de trimmers heeft gedraaid, dan is de 1e stap opnieuw afregelen :-).
Eerst de weergave controleren & eventueel opnieuw afregelen met een meetband. Dan kun je daarna de opnamekant controleren & opnieuw afregelen. Een beetje andere bias geeft flinke niveau (en vervorming etc.) verschillen.

Lukt dat niet, dan kun je pas concluderen dat er met de elektronica wat mis is,

groet, Gertjan.

Pak de manual er bij en begin van voor af aan, m.a.w. zorg dat de koppen rechtstaan met een volspoor mono testband et cetera. Als je een scheve kop compenseert met de equalizers en weergaveversterkers ben je nog verder van huis.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hallo allemaal.
Ik heb het apparaat even een dagje weggezet om wat ander zaken te ondernemen, maar ben nu weer aan de slag met de recorder.
@Hobbyman, ik ga niet alle transistoren en elco's vervangen omdat ik het apparaat zoveel mogelijk origineel wil laten. De elco's 21 22 en 17 heb ik zowel links als rechts vervangen alsmede TR4 en TR5.
Het bied echter geen verbetering.
@TonHek De koppen zijn nog eens extra opgepoetst en brandschoon. Ik gebruik hiervoor geen wattenstaafjes maar zeempjes op een stokje van Chemtronics.
@Miedema De weergave is opnieuw ingesteld met mijn testband (Revox No.46001) Ik heb nu als referentie nivo het 185nWb gedeelte gebruikt. Hiervoor had ik eerder de track met 257 nweber gebruikt. Weet zelf niet wat ik moet gebruiken voor dit apparaat.
Het linker en rechter kanaal zijn nu zo ongeveer gelijk, maar de recordlevel trimmers staan wel helemaal op het eind en dat geeft me geen prettig gevoel. Ik heb dat liever een beetje in het midden.
@ledlover De azimuth van de koppen gecontroleerd en deze staan goed.(was ook niet aan gedraaid gelukkig.
Ik ben nog wat aan het meten geweest aan TR5 en het valt me op dat op de basis en op de emitter een signaalnivo staat van ongeveer 200mV en op de collector is deze waarde ongeveer 20mV. Deze kan ik niet goed meten omdat de oscilator spanning daar ook al voor een gedeelte staat.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Ik heb ook wel pcb's die de koppen met de elektronica verbinden opnieuw moeten platen. Zit die in deze Akai ook? Post eens een foto van de kabelbundel van de koppen naar de printen?

Op 27 juli 2017 20:24:06 schreef Hoeben:
Ik heb ook wel pcb's die de koppen met de elektronica verbinden opnieuw moeten platen. Zit die in deze Akai ook? Post eens een foto van de kabelbundel van de koppen naar de printen?

@Hoeben, de uidrukking "platen" begrijp ik niet in dit verband. Wat bedoel je ermee?

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
miedema

Golden Member

Ha douwebakker,

In elk geval ben je in de goede volgorde bezig :-)
Ik kan niet zo snel specificaties van je Revox testtape googlen, maar als die tape 4-spoors is, of volspoor, dan is het OK.
Met moderne banden is 257nWb/m prima. Voor halfspoor is 320nWb/m standaard, of tegenwoordig zelfs 510nWb/m.
(185nWb/m wordt dacht ika lleen voor dolby level aangehouden)

Weet je zeker dat de bias goed staat, voor de tape waar je ook mee test (en dus later ook gebruikt zal worden)?
Bias heeft grote invloed op het opname niveau. Idealiter zoek je de optimale bias door de balans te vinden tussen zo hoog mogelijke uitsturing, en zo min mogelijk vervorming. Kun je geen vervorming meten, regel dan de bias op vanaf het minimum. Draai de bias op, het opname niveau zal ook toenemen. Ga zo door tot de uitsturing maximaal is, en draai dan de bias verder op tot de uitsturing weer 2 à 3dB gezakt is, Dan zit je ongeveer goed (is wat tapesoort afhankelijk).

Als bovenstaand niet lukt, dan aan een defect in de electronica gaan denken.... (beide opnamelevel trimmers op max -> probleem met bias oscillator?)

groet, Gertjan

@Miedema Fijn dat nog even reageerde. Ik begin ook de bias oscillator te verdenken. Jouw beschrijving om de bias zo ver op te draaien tot -3 a 4 dB over het hoogtepunt kan ik niet bereiken. De procedure was bij mij bekend. Het verklaart waarschijnlijk ook dat de trimmers zover waren ingedraaid door een vorige reparateur. Ik ga in elk geval morgen als eerste met de oscillator aan de slag.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
miedema

Golden Member

Ha douwebakker,

Het feit dat je over een meetband beschikte deed me al vermoeden dat je niet helemaal onbekend was met het afregelen van recorders :-)

Het ziet er inderdaad naar uit, nadat de mogelijkheid van ontregeld zijn geëlimineerd is, dat je met een hardware fout te maken hebt....

groet & succes, Gertjan.

maartenbakker

Golden Member

Toch tijd voor de signal tracer, meter en/of scope. Zeker als je niet blindelings verder wilt gaan met vervangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maarten, ik gebruik de scoop wel hoor!

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
maartenbakker

Golden Member

Ik zeg ook niet dat je hem niet gebruikt, ik bedoel dat je dit soort problemen het beste vindt door ouderwets het signaalpad van voor tot achter na te lopen. De kans op bijvoorbeeld een futloze elco is alsnog groot maar net als jij geloof ik niet in klakkeloos alles vervangen - ik was alleen in verwarring omdat ik begreep dat je daarmee wel begonnen was, en weer gestopt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 28 juli 2017 13:21:46 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

>Douwebakker
Dus Tr3/C11/C13/ niet op de ingang gedeelte en op de
uitgangs gedeelte niets en dus de torren met zwarte pootjes
gewoon laten zitten? (2SC458)
Ondanks jouw technische omschrijving vindt ik het een vreemde reparatie volgorde.

Op 28 juli 2017 12:35:53 schreef Hobbyman:
>Douwebakker
Dus Tr3/C11/C13/ niet op de ingang gedeelte en op de
uitgangs gedeelte niets en dus de torren met zwarte pootjes
gewoon laten zitten? (2SC458)
Ondanks jouw technische omschrijving vindt ik het een vreemde reparatie volgorde.

Ik ben geen liefhebber van op voorhand onderdelen vervangen. Liever eerst meten en op die manier de beslissing om bepaalde onderdelen wel of niet te vervangen. Zo heb ik het de afgelopen 50 jaar gedaan en dat zal ook wel niet meer veranderen. Wel vervang ik altijd dezelfde componenten in het andere kanaal. Misschien ook niet nodig, maar zo doe ik dat nu eenmaal.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Ach blijven meten en draaien en er dan achter komen
dat er toch een paar torren uitmoeten met zwarte pootjes
waar geleidende pluizige deeltjes tussen zitten van
0,06 eurocent kom je er ook wel met 50 jaren ervaring.

maartenbakker

Golden Member

De waarheid ligt zoals bij veel reparatiestrategieën ergens in het midden. Kleine elco'tjes en zwartpoten zijn veel voorkomend, maar je zult altijd zien dat als je die vervangen hebt, het mankement er nog in blijkt te zitten. Dan kun je dus eerst gaan foutzoeken of eerst alle verdachte onderdelen vervangen. Dat laatste zou ik alleen doen als het toch al in de planning zat en er weinig kans op achteruitrepareren is. De TS is kennelijk ervarener dan ik hem in mijn eerste bericht inschatte dus in zijn geval maakt het opzich weinig verschil welke strategie bedrijfszekerder is. Als je het apparaat zelf in gebruik neemt en het geen ramp is om hem de komende jaren nog eens onder handen te nemen, is preventief onderdelen verhangen natuurlijk niet nodig, of ze nu in hetzelfde of in een ander kanaal zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 juli 2017 20:37:18 schreef douwebakker:
[...]
@Hoeben, de uidrukking "platen" begrijp ik niet in dit verband. Wat bedoel je ermee?

Metaallaag, eerst nikkel en dan goud. De aansluitdraden van het koppenblok gaat naar een printje dat in een connector gestoken is. En dat is niet goed geplate (metaallaag aanbrengen dus). Ze hebben daar nikkel weggelaten en dan diffundeert koper naar de oppervlakte waar het oxideert en slecht contact geeft. Reinigen met een gum helpt tijdelijk, totdat je heel het goud weggepoetst hebt, het is maar een paar tiende micrometer dik.

Ik weet echter niet of jouw Akai dat printje ook heeft. Een Akai 646 bijvoorbeeld wel. Vandaar de foto.

Verder zijn er ook bepaalde transistoren die wel een problemen geven, en condensatoren ook. Maar het is stereo dus is makkelijk links en recht te vergelijken, gewoon het signaal traceren.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op vrijdag 28 juli 2017 20:36:10 (12%)

Op 28 juli 2017 08:25:36 schreef douwebakker:
@maarten, ik gebruik de scoop wel hoor!

Dan kun je bij opname aan de uitgang direct zien wat de trimmers doen bij verdraaien.
Het kan natuurlijk ook zijn dat het je eerste Akai 630 is.
Wil je er mee bezig blijven zo nu en dan , dan alleen vervangen wat echt defect is op moment.

[Bericht gewijzigd door Hobbyman op vrijdag 28 juli 2017 20:57:51 (14%)

Ik gebruik altijd deze bij het afregelen.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.