Diode versterker Rockford vervangen

Beste mensen,

kan iemand mij vertellen wat voor een diode ik moet hebben als ik op onderstaande foto wil vervangen? Deze is bij mijn versterker doorgebrand en kan niet meer lezen wat erop stond>

Bvd Kristof

Hubie

Special Member

Ziet er niet verbrand uit hoor.
foto heb ik 180 graden gedraaid en vergroot en dan lees ik 1N400X,kan 4001,4007 zijn.
Edit\sorry, deze foto is natuurlijk van een andere versterker.??

Deze foto is inderdaad van een andere versterker maar wel van hetzelfde type

Mvg Kristof

Arco

Special Member

Een 1N4007 kan dan wel...
(er zal wel meer kapot zijn, want die overlijdt niet spontaan meestal)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 28 juli 2017 01:30:17 (59%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien een ompool beveiliging?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ik heb nog een andere afbeelding gevonden en het blijkt een 1N4003 te zijn.

Zou wel kunnen dat er meer stuk is maar die diode is zover ik kan zien het enige doorgebrande.

Arco

Special Member

Kan inderdaad een ompoolbeveiliging zijn geweest. (12v misschien verkeerd-om aangesloten geweest zonder zekering ertussen?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet eigenlijk niet wat er met dat ding gebeurd is maar in ieder geval diode is vervangen en hij doet het!

Bedankt voor het meedenken!

maartenbakker

Golden Member

Mooi dat het weer goed is!

Voor de volledigheid: Als je diodes van type 1N4001 t/m 1N4007 stuk hebt kun je ze altijd vervangen door eentje met een hoger nummer. Dus als je voorraad neemt hoef je alleen 1N4007 te hebben liggen.

Andere tip: Als je een UF4001 t/m UF4007 tegenkomt, dan mag er geen 1N.... in, want dat zijn snelle diodes voor schakelende voedingen (hier verder niet van toepassing dus, maar nou ik toch aan het typen ben...)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."