National Panasonic SU-2400 Zekering stuk

Beste allemaal,
De zekeringen van mijn versterker gaan stuk bij inschakelen. De vorige eigenaar zegt (heb hem op MP gekocht) De speakerdraden kwamen tegen elkaar en toen deed hij niets meer. Ik heb een er een klein beetje verstand van. Wil heel graag de versterker aan de praat krijgen. De amp komt uit de jaren 70 :-) De eindtrap is een STK-043 maar heb geen idee of deze dit probleem kan veroorzaken. Ik zal wat foto's plaatsen dat jullie wellicht wat tips hebben. Bij de voeding zit 1 zekering en die blijft heel. Na de voeding heb je 2 zekeringen die kapot gaan. Onder het moederbord zijn weer 2 zekeringen die heel blijven. De draden vanaf de twee kapotte zekeringen verbinden het moederbord.

mel

Golden Member

Waarschijnlijk de eindtrap(module) stuk.
Uitsolderen en nieuwe zekeringen plaatsen, als ze heel blijven,dan is de module echt kapo..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Okay, de stk-043 uitsolderen. nieuwe zekeringen erin en versterker inschakelen?
Bedankt voor je reactie Mel!

Ik heb de stk043 uit de amp en heb de pootjes gemeten. Op 1 van de pootjes geeft hij door. (multimeter piept) kan dit de oorzaak zijn van 2 kapotte zekeringen?

mel

Golden Member

Dat kan heel goed. Met de luidsprekerdraden in sluiting, kan je de eindtrap hebben opgeblazen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Op 28 juli 2017 14:34:18 schreef Big_f00t_72:
Ik heb de stk043 uit de amp en heb de pootjes gemeten. Op 1 van de pootjes geeft hij door. (multimeter piept) kan dit de oorzaak zijn van 2 kapotte zekeringen?

Dat is natuurlijk niet echt heel duidelijk.
Welk pootje meet door met wat?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

STK modules zijn berucht om het defect raken. Nadeel is dat originele STK043's moeilijk te krijgen zijn, mogelijk is er wel after market spul verkrijgbaar.

This is the world we know best, the world of madness

Inderdaad is mijn uitleg niet erg duidelijk. Dit komt omdat ik puur de kennis mis. Sorry hiervoor. Met jullie hulp heb ik vaker als leek dingen gefixt. Hopelijk lukt dit nu weer. Okay. De SKT-043 is uit het apparaat en heb 2 nieuwe zekeringen geplaatst. Apparaat ingeschakeld en hoera hij leeft. Het groene power ledje brand. Ik ga nu op zoek naar een nieuwe SKT-043. Heb wat gevonden op ebay voor ongeveer 12 euro. Hebben jullie nog adresjes of zoeken jullie ook op ebay?

Groeten,
Richard

een stk 043 is een oudje, de eerste stk's hadden nog 3 digit typenummers. vaak kunnen er wel andere modellen in, maar de pinout en voedingspanning is belangrijk om te weten als je dat gaat doen.

ik zou de versterker ook op 240V instellen, deze eindtrap mag max 32V hebben, door de hogere netspanning draaien die dingen vaak al op het randje en klappen ook zo wel door.

die ebay dingen zijn namaak spul, kans is best groot dat het rommel is, maar proberen kan altijd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb hem maar besteld. Kost een klein tientje. Moet toch wat proberen.
Ik zal de versterker op 240 zetten. Thanks voor de tip.

pa3gws

Golden Member

Zet even een link van de stk module hier neer.
Ik vrees dat het een fake module is.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 28 juli 2017 19:29:05 schreef pa3gws:
Zet even een link van de stk module hier neer.
Ik vrees dat het een fake module is.

Ik zie de STK043 gewoon bij ARWO in de lijst. Merk PMC/SAN (zal wer sanken zijn) Zal wel geen fake zijn. ze leveren over het algemeen prima onderdelen.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 28 juli 2017 19:29:05 schreef pa3gws:
Zet even een link van de stk module hier neer.
Ik vrees dat het een fake module is.

Ik zie de STK043 gewoon bij ARWO in de lijst. Merk PMC/SAN (zal wer sanken zijn) Zal wel geen fake zijn. ze leveren over het algemeen prima onderdelen.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
pa3gws

Golden Member

Daar was ik al bang voor Jung Fang ?
Die bij ASWO is waarschijnlijk een echte.
Zet in je profiel je woonplaats.

Als de module van Jung Fang niet werkt kan ik er wel eentje voor je bestellen bij ASWO.
Dan komen er wel meer kosten bij maar dan zal hij zo rond de 14 euro komen.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op vrijdag 28 juli 2017 19:57:15 (56%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pa3gws

Golden Member

Op 29 juli 2017 17:36:25 schreef Big_f00t_72:
https://nl.aliexpress.com/item/STK043/32825543087.html?spm=a2g0z.10010…

Deze ok?

Dat is bij de Chinezen altijd maar de vraag gewoon kijken of hij het doet.
De eerste keer dat je de versterker aanzet met de module even een 100 Watt gloeilamp in serie.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Je gaat het horen. Zal wel even duren voordat hij binnen is. Bedankt voor de tip.

Ok de versterker werkt. De volumeknop kraakt en kanaal valt weg. De stift heeft speling. Als ik er aan trek komt het geluid terug en dan weer niet. Schoonmaken heeft niet geholpen . Wil hem daarom ook vervangen. Weet niet welke ik moet bestellen? De volgende tekst staat op de potmeter. M250 k (ohm teken) B x2 a k781m. Weten jullie welke ik moet hebben? En waar?

Groet,
Big_f00t

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ding is nogal oud, onderdelen zijn moeilijker bekombaar, zeker als er een aftakking opzit voor de toonregeling of extra balans ring in de volumeknop.

ding open halen en zien of je de loper wat kunt verbuigen. soms is allen dat het probleem, soms is echter de koolbaan geheel versleten en moet je wel een andere zoeken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze zoek ik. Hij is niet te openen. Achterste deel kom je niet bij

Shiptronic

Overleden

Met een klein schroeven draaiertje kan je daar wel tussen door, eerst de achterste los en de borgklip van de as dab de rest er afschuiven.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Alles kan uit elkaar.Ze hebben het tenslotte ook weten IN elkaar te zetten.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..