Afstandsbediening Pioneer AXD7412 voor receiver VSX-AX4AVI

Hallo,

Mijn afstandsbediening Pioneer AXD7412 voor receiver VSX-AX4AVI blijft soms continu "zenden", zonder dat ik een knop aanraak, tot de batterijen leeg zijn.

Ik maakte ze al enkele keren open, maar zie niets speciaals. Ik poetste ook eens de printplaat en de contactjes in het silicone-matje, maar dit loste het probleem niet op.

Soms helpt het om de batterijen er een minuut uit te halen, maar na maximum enkele dagen is het weer prijs.

Ik zocht reeds het internet af naar soortgelijke mankementen, maar zie vooral tips of slechtwerkende contacten weer goed te krijgen.
Ik ga nog eens aan de slag gaan met zoveel mogelijk contacten die ik niet gebruik af te plakken...

Zijn er tips i.v.m. elektronische componenten die falen of zo?

Bedankt!

JVP

Ik heb de printplaat eens direct aan de labovoeding gehangen, zonder knoppen of iets wat ongewild contact kan maken.

Het ding gaat meteen in de fout en begint dan meteen te zenden... Dat kan ik zien aan het "zend" symbooltje in de LCD maar ook door naar de LED te kijken met een camera.

Hierbij enkele foto's van de achterkant van de printplaat. Enig idee welke component de boosdoener zou kunnen zijn?

Bedankt!

JVP

maartenbakker

Golden Member

Het zal wel niet de oorzaak zijn, maar ik zie nogal veel hars. In theorie kan dat kruipstroom geven. Weghalen kan met pcb cleaner of IPA.

Zendt de AB altijd hetzelfde commando uit en zo ja welk? Kun je ook foto's plaatsen van de andere zijde en van de toetslayout?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

er komt vaak huidsvet in het ding te zitten, dat kan gaan geleiden en zo blijven zenden omdat een knop ingedrukt blijft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor het meedenken!

Hier zijn foto's van de voorkant. Op 1 foto zie je het zend-symbool in de LCD. De contacten lijken allemaal volledig clean, zoals je kan zien op de foto's.

Ik denk dat de remote altijd hetzelfde commando uitzendt, omdat de receiver altijd op dezelfde manier reageert. Namelijk de knop om naar Stereo-Direct te gaan, dat is de knop rechtsonder (K64 op de printplaat), maar ik zie er niets speciaals aan...

JVP

als je ohms meet over die knop heen, wat meet je dan? en in vergelijk met een andere knop? als er bijv 2kohm tussen de 2 geleiders zit dan kan die knop door het ic als ingedrukt worden gezien.

deze dingen werken met een toetsmatrix, dus de lijnen van knop 64 worden ook door andere toetsen gebruikt. er kan onderweg al tussen 2 printbanen sluiting zijn. die zwarte banen zijn tevens via's over andere sporen heen, en kunnen sterk wisselende ohmse waarden hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op dit moment is de afstandsbediening weer gemonteerd en werkt ze correct, dus ga ik ze niet openmaken om de weerstand over de knop heen te meten. Ik ga dit wel doen als ze nog eens in de fout gaat.

Ik had nog de pootjes van enkele componenten wat verbogen, op zoek naar een slecht contact of zo. De reden was dat ik al ondervonden had dat de afstandsbediening soms een tijdje correct werkte nadat ik ze opengemaakt had.

Mijn huidige hypothese is dat er iets fout is met de elco dichtst bij de batterijaansluitingen en dat de afstandsbediening weer werkt sinds ik die wat verboog.

Als ik er ooit bevestiging van heb of het al dan niet die elco was, meld ik het hier wel.

Nog eens bedankt aan zij die meedachten!

Ik heb zo eens de afstandbediening gemaakt van mijn videorecorder.
Daar bleven soms ook toetsen "hangen". (het zend symbool bleef branden)

Wat bleek: het kristal
dat de centrale chip laat lopen in het midden (MCU?) had een klein haarscheurtje in de soldering.

Soldering gemaakt en sindsdien werkt de afstandbediening normaal.