Bose 3-2-1 dvd lade gaat niet open

Bij mijn Bose 3-2-1- gaat de lade niet meer open zonder DVD erin, je hoort het motortje wel draaien, dus ik dacht snaartje vervangen...maar dit loopwerk heeft geen snaar voor de lade (Toshiba SD-M1612 IDE speler). Zonder de magneet die bovenop de DVD ligt gaat hij wel gewoon open en dicht, dus het motortje heeft niet genoeg kracht om de magneet los te trekken. Blijkbaar is dit wel een bekend probleem van deze Bose sets, heeft iemand een idee hoe te repareren?

https://www.youtube.com/watch?v=fFCCYCSwBPU

beetje vage video, de "echte" reparatie laten ze niet zien.

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Scheurtje in het tandwiel wat het grote tandwiel aandrijft. Komt zeer vaak voor bij deze types.Aangezien Bose geen losse onderdelen verkoopt zul je op zoek moeten naar een alternatief.

of je zoekt een sd-m1612 ide dvd speler van toshiba uit 2002 die deze onderdelen bevat.

gezien dit een 13 in dozijn dvd loopwerk is, werkt het apparaat miss ook wel op een ander merk dvdrom met ide aansluiting. hangt van de manier van aanspreken af, of dit softwarematig middels drivers wordt gedaan, dan zou het miss niet werken met een ander merk loopwerk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zal eens bekijken of er een scheurtje in het tandwieltje zit, ik had ook al gelezen dat het niet zomaar uitwisselbaar is met een ander loopwerk, dus vermoedelijk werkt het met drivers. Zonder loopwerk start de unit ook helemaal niet meer op.

Ik heb nog een hele berg oude dvd-rom spelers liggen, ik wil wel voor je kijken of ik dat type heb. Mocht ik er één hebben en je hebt er wat aan mag je die zo hebben, op de eventuele verzendkosten na.

Er zit inderdaad een scheurtje in het kleinste witte tandwieltje van de lademotor, dus heeft er nog iemand een toshiba sd-m1612 loopwerk liggen met een motortje met een niet gescheurd tandwieltje (of een andere oplossing)?

dijkmane

Golden Member

heb ooit zoiets gehad bij een Philips videorecorder, scheurtje in klein tandwiel van bandmechanisme, asje draaide wel, maar de rest niet meer.
ergens 12nc nummer gevonden en dat asje, incl aangegoten tandwieltje besteld.
maar wilde apparaat toch gebruiken.

met 2 componentenlijm toen dat tandwieltje gelijmd ( heeel klein beetje op asje, tandwieltje erop en dan met een wasknijper dag vasthouden ).

draait nog steeds, nieuw bestelde asje ligt hier nog ergens in de la.

In no Sense, Nonsense

de bekende turbodrive onderdelen idd, heb er nog diverse van liggen. onlangs kwam ik een aantal van die dingen tegen, elke keer dat ik die dingen in handen heb blijkt er weer 1 een tandwiel gesprongen. de druk rond de as is gewoon te hoog voor het dunne plastic.

lijmen werkt idd ook prima, ik slijp echter wel een paar plekjes in de as, dan is de kans dat het tandwiel gaat slippen rond die stalen as veel kleiner..

de bruine tandwielen uit de 80's casettedecks zijn helemaal berucht. zijn van zacht plastic gemaakt om bijgeluid tegen te gaan. echter als het tandwiel nog heel is en je laat het deck eens lopen, dan warmt het op en ratst ineens alle tanden van dat tandwiel af, er zijn geen vervangers voor.

ook heb ik weleens een tandwiel gemaakt door een ring erover te lijmen, of zelfs missende tanden met 1,5mm2 vd vervangen, mogelijke reparatie hangt sterk van de ruimte af.

waar rook was, werkt nu iets niet meer