wat is de kleinste Arduino/Arduino compatibel bordje?

Om te kijken of een projectje haalbaar is vroeg ik me af wat de kleinste Arduino/Arduino compatibel bordje is.
Ik ben nog niet echt bekend met Arduino maar ik heb wel diverse vrienden die er mee bezig zijn die me kunnen helpen.
Ik ga er later nog een uitgebreider topic over openen maar wat ik in feite wil maken is een zo klein mogelijke ir afstandsbediening (die in een Harry Potter style toverstaf past) De schakeling hoeft alleen enkele Ir codes uit te kunnen zenden.
Ik zag al eenvoudige attiny85 bordje waar ik vermoed dat het snel genoeg is voor mijn idee. 6 io poorten is genoeg.
Bv deze. http://m.ebay.com/itm/Mini-ATTINY85-Micro-USB-Development-Board-for-Di…
Maar ik vindt geen afmetingen van dit bordje. Heeft iemand toevallig dit bordje?
Het lijkt me gemakkelijk omdat ik dit bordje rechtstreeks kan programmeren via USB.
Het gaat me vooral om de breedte, de lengte is niet zo'n probleem want daar hebben we ruimte.
Andere optie lijkt me om alleen de atmel chip te gebruiken en programmeren met een losse programmeerder. Daarmee bespaar ik ruimte maar is wel een stuk lastiger lijkt me. Ik moet dan gemakkelijk bij de atmel chip kunnen geraken in mijn toverstaf wat weer wat engenering vergt ?
Bv deze http://m.ebay.com/itm/Development-Programmer-Board-for-ATtiny13A-ATtin… en een losse atmel chip.
Ik weet alleen niet hoeveel losse onderdeeltjes je nodig hebt voor voeding e.d.

Arco

Special Member

Waarom arduino? Gewoon een los controllertje nemen.
Waarom moet je steeds 'bij de chip kunnen geraken'? Je bent toch niet van plan om 'm ieder uur opnieuw te programmeren?... :)
Aan een controllertje, een ontkoppel c'tje en een IR led met serieweerstand heb je dan genoeg. Voeding kan rechtstreeks uit batterijen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arduino omdat daar een hele grote Community rond is en er heel veel te vinden is. Er is al veel gedaan op Ir gebied voor Arduino. Ikzelf kan niet programmeren maar met hulp van vrienden die wel kunnen programmeren en Arduino ervaring hebben lijkt me gemakkelijker dan een onbekende programmeertaal.
Ik wil niet steeds bij controller geraken maar wil er wel bij kunnen voor geval dat.
Bedoeling is dat een Ir code van een bestaande afstandsbediening wordt "gekopieerd" en die in de Ir toverstaf wordt geprogrammeerd. Daar zijn mensen ook al bezig mee geweest met Arduino. Kwestie van wiel niet op nieuw hoeven uitvinden ?
Het is een kadoo voor mijn beste vriendin die een eigen studiootje krijgt en grote Harry Potter Fan is.
We zouden o.a. zwevende kaarsen willen maken. http://diyissuper.blogspot.be/2014/10/zwevende-kaarsen-voor-halloween.…En China heeft iets leuks wat we kunnen gebruiken. Ledkaarsjes met ir afstandsbediening.

Arco

Special Member

Voor kleine pics e.d. zijn ook genoeg projecten te vinden.
Een 'zelflerende' AB kun je maken als je de IR led als zender en ontvanger gebruikt. (max inleerafstand zo'n 10cm):

code:


              VCC
               +
               |  
               |  IR Led       VCC
         <<->> V                +
               -                |
               |         BC557  |
               |     ___      |<
               |----|___|-----|
               |     2k2      |\
               |                |
              .-.               |--------o rx
              | |100           .-.
              | |              | | 1K
              '-'              | |
               |               '-'
               |                |
               | BC547          |
               |               ===
                \|      ___    GND
                 |-----|___|-------------o tx
                <|      2k2
               |
               |
              ===
              GND


Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het origineel is iets van 2x2 cm.
de jouwe lijkt een kloon met iets andere indeling. langer en smaller?

http://www.sonishop.com/20873-large_default/digispark-kickstarter-usb-development-board-for-arduino-tiny-85.jpg

de allerkleinste moet je nog even op wachten: 12x12 mm!
https://www.crowdsupply.com/uduino/uduino

[Bericht gewijzigd door Progger op vrijdag 4 augustus 2017 21:33:55 (18%)

GMT+1

Ik ben niet thuis in pics, avr's e.d. maar zou het onderstaande er ook mee kunnen?
Wat ik wil doen is het volgende. Als ik knop 1 1x indruk wordt er een Ir signaal "aan" verstuurd, als ik de knop 2x snel indruk signaal "uit"
Deze Ir codes moeten "geleerd" worden van een bestaande afstandsbedieningen. En idem voor knop 2. Een knop zou dan Ir ledkaarsjes aansturen, de andere knop een bestaande Ir relaiskaart. Beide hebben een afstandsbediening erbij en die moeten dus worden "gekloond"
Als ik het goed lees is de attiny85 compatibel met Arduino ide maar heeft maar 6 io poorten. Dat is toch een avr nietwaar?
Als ik de Specs van een attiny85 in dip 8 verpakking bekijk is hij 9x8x3mm. Dat is denk ik klein genoeg mits er voor mijn schakeling niet te veel externe componenten nodig zijn. Of als het me lukt om op een langwerpig stukje gaatjes board op te bouwen en in de lengte kan werken. Lengte is niet het probleem.
@ progger, merci voor je reactie. Die kwam tijdens dat ik aan het type was. De link die ik genomen heb is gewoon een van de eerste. Er zijn volgens mij vele clonen van het originele project. Jij hebt dus een "originele" variant en meet ongeveer 2x2 cm. Dat is een mooie indicatie. Ik zal eens een stukje karton van die maat uitknippen en eens kijken of het te groot is.

[Bericht gewijzigd door brains op vrijdag 4 augustus 2017 21:42:29 (17%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Waarom moet je die codes leren van een bestaande afstandsbediening? Als je weet welke code de afstandsbediening gebruikt is te achterhalen hoe je de code moet verzenden. RC5, RC6, JVC, NEC, ... Elk protocol heeft een bepaalde dragerfrequentie nodig. Bij RC5 is dat bijvoorbeeld 36kHz.

In C zijn er heel veel voorbeelden te vinden van afstandsbedieningen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Van een hele hoop apparaten kun je de code al vinden. Voor Arduino zag ik zijn er al lijsten. Ik weet echter niet of je ook de codes vindt voor van die eenvoudige Chinese apparaatjes zoals die ledkaarsjes die ik wil gebruiken en relais bord.
Ik vermoed dat je met C de codetaal C bedoelt?
Zo ie zo ga ik dit project met behulp van vrienden moeten doen want ik kan niet programmeren. Vandaar dat Arduino mij de beste oplossing lijkt omdat ik daar al heel veel zelf van kan vinden en dit samen met vrienden die me dan helpen met de rest in elkaar kan zetten. Ik wil graag zelf zo veel mogelijk doen en niet zeggen "programmeer en maak dit voor mij, dit wil ik"
Misschien raak ik nog wel "verslaafd" aan Arduino. Ik zie dat er relatief gemakkelijk leuke dingen mee gedaan kunnen worden zonder dat ik een rocketscience hoef te zijn ?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Dat is nu ook net het probleem van arduino. Je hoeft geen programmeur te zijn en er is veel over te vinden. Wees er dan ook van bewust dat er heel veel brakke code is. Code waar je zelf kop noch staart krijgt en waar de kat haar jongen niet vindt. Werkt het van de eerste keer. Des te beter. Werkt het niet is het compleet herschrijven vaak een snellere oplossing dan de code aan te passen.

Er zijn goede boeken om C te leren. Ook on-line zijn er heel veel cursussen. De ene wat beter als de andere. Volgens mij staat C nog net iets korter tegen de gebruikte µC dan wat arduino er mee doet.

RC5 is heel veel gebruikt. Probeer daar al mee. Anders IR led aan een logic analyser hangen of een scoop en het plaatje bekijken. Zal sneller lukken dan een algoritme te schrijven dat en de draaggolf en de code herkent.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
blackdog

Golden Member

Hi,

Even niet dierect aan de afmetingen van de kleinste arduino, het vierkante printje dat in dit topic is te zien.

Vier of vijf keer heb ik de hanvol Tiny willen gebruiken maar liep steeds tegen de grote beperkingen aan van de gebruikte chip.

Misschien voor een goede programmeur beter te gebruiken dan voor mij, maar met een arduino Nano was ik sneller klaar.

Maar er is ook nog de Micro en de Mini versies waar niet de serieele controler op zit, hun printje is hierdoor nog een stuk kleiner dan de Nano.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Een Arduino Nano is ook niet zo groot. Daar zou je best een "toverstaf" van kunnen maken. Onderaan is ie gewoon wat breder en platter. Sommige toverstaffen zijn zo :-)
Voordeel is dat de Nano's lekker goedkoop zijn en goed verkrijgbaar.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik snap dat de codes die je online kan vinden niet altijd van goede kwaliteit hoeven zijn. Gelukkig kunnen enkele vrienden dat van mij wel rap genoeg zien ? Ik zou die fouten niet zien.
Om nu in een programmeertaal als C te duiken zal me niet lukken. Ik heb vroeger geprobeerd basic te leren maar ik zag de logica gewoon niet, zelfs niet in hoofdstuk 1 waar alles zeer, tja hoe zeg je dat, basic was ?
Ik heb geen energie en tijd om te leren programmeren. Ik zou ook niet mogen van mijn oogarts trouwens. Ik heb slechte ogen en mag maar heel beperkt achter een scherm zitten.
Scoop en analyser, dat heb ik niet en kan daar niet mee overweg.
Maar zover ik weet is daar voor Arduino gewoon genoeg voor te vinden. Wat ik nu wil doen is niet iets heel specifieke of bijzonder wat nog nooit gedaan is ?
Ik vermoed dat die Chinese apparaatjes niet een moeilijke code zullen gebruiken en aangezien rc5 een zeer standaard code is geworden zou me niets verbazen dat ze rc5 gebruiken.
Die nano is inderdaad ook niet groot. Ik denk dat vrienden van eco fablab er nog wel klonen van hebben liggen.
Ze zijn inderdaad niet duur als je een chinese kloon neemt.
Maar zijn ze ook zonder pinheaders te koop? Die zijn in mijn geval wel irritant.
Wat zijn de grote beperkingen van de attiny85 dan? Natuurlijk veel beperkter io poorten en beperkte ram en snelheid. Maar zou dat voor mij een probleem zijn? Ik wil 1 irled en 2 schakelaars aansluiten, evt 1 gewoon ledje. Dan zijn 6 io poorten genoeg. En zou 4 verschillende Ir codes uitzende zoveel ruimte nodig hebben qua programmeren?
De toverstaf zelf hoeft niet zelflerend te zijn. Daarvoor wil ik een losse andere Arduino inzetten. Dat kan gerust een nano cloon zijn of wat er voorhanden is bij vrienden.
Ik had daar ook al een projectjes online voor gevonden.
Ik zal de gevonden links eens posten maar in eerste instantie had ik dit topic alleen geopend om uit te vinden wat de kleinste Arduino was. Ik kan natuurlijk IPV nieuw topic te openen hier verder gaan met wat ik zou willen maken. Dan kan ik dat uitgebreid uitleggen, laten zien wat ik al gevonden heb etc maar weet niet of dat mag van de mods.
Of is het beter om een nieuwe topic daarvoor te open?

De Nano's die ik via Ebay gekocht heb waren allemaal zonder pinheaders. Die zitten er meestal wel bij, maar niet erop gesoldeerd.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Heb een aantal jaar geleden eens een hele kleine ontworpen voor de grap.
Hij is arduino compatible weet alleen niet of hij al geflashed is.

Als je wilt stuur ik hem naar je op.

Have you debounced your buttons today?

picoduinio 22 mm x 12 mm
sam 15x15 die is 15mm x 15 mm
digispark
femtoduinio 20,7 x 15,2 mm
tinylily
tiniduino
Wattuino Nanite
Atmel AVR ATtiny85 (internal clock)
Pin-compatible with 8-Pin DIP ATtiny85
Based on the original Nanite 85 design by Tim Böscke
Micronucleus USB Bootloader
MicroUSB connector
Größe: 10,16mm x 17,46mm
http://www.watterott.com/de/Wattuino-Nanite85

zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Arduino_boards_and_compatible_sy…

[Bericht gewijzigd door kombucha op zondag 6 augustus 2017 00:09:54 (10%)

zowieso moet je toch ook nog één of andere batterij in bouwen

een arduino nano is smal en lang. een goeie 15mm breed en 4,5cm lang. alles zit erop wat je nodig hebt

een AA batterij is 14,5mm breed en 5cm lang. mij lijkt ideaal dat je een toverstaf maakt met een AA batterij erin, een DC/DC converter en een arduino nano. alles zijn even breed en passen in de toverstaf.
als je het wat slim aanpakt, kan je de arduino bij het opstarten laten detecteren of de usb spanning aanwezig is, om dat de AA batterij te gaan opladen intern

arduino micro is iets breder en korter, maar quasi amper kleiner.
https://www.arduino-board.com/images/boards/small-form-factors-compared.jpg
rechts hier is de arduino beetle
http://image.dfrobot.com/image/data/DFR0282/_DSC06042.jpg

tiny duino
https://d3s5r33r268y59.cloudfront.net/2633/products/thumbs/digispark5.jpg.2560x2560_q85.jpg

...
allemaal zelfde probleem, ze zijn breder dan de nano

als je de nano in china besteld, heb je er een 10 tal voor 15€ en worden die geleverd met de headers nog niet gesoldeerd. ik koop ze telkens per 10, net omdat ze zo goedkoop en compatibel zijn met alles

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb een SO8 breakout board. Als je daar een 8 pins SO8 attiny op zet, heb je een klein arduino-compatible bordje. Toch? Een echte arduino kan je tot ICSP omtoveren om de boel te programmeren. (of... Die 8 pins hadden geloof ik geen ICSP meer toch? Sjit!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/