Stroomdraad met laagste weerstand.

Shiptronic

Overleden

Op 3 augustus 2017 21:58:00 schreef Progger:
ship, jij bedoelt deze:
https://www.bioliteenergy.com/products/campstove-2

volgens mij is dat idd precies wat sibisammie wil.

~ongeveer , zoek op TEG Thermo Electric Generator : https://www.google.nl/search?q=teg+generator&newwindow=1&sourc…

Found it : powerpot

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Serieschakeling van thermokoppels:

THERMOZUIL (thermopile):

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermopile

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Op 3 augustus 2017 21:56:08 schreef ohm pi:....evenveel hete als koude lassen

Precies, dat is dus wel van belang, dat TS daar rekening mee houd, anders heeft ie 0V :-)

Op 3 augustus 2017 20:31:04 schreef SparkyGSX:

Echter, zo'n constructie kan geen noemenswaardige stroom leveren. Je kunt wel gaan rommelen op een beetje spanning te maken, maar wat gebeurd er met die spanning als je probeert stroom te trekken? Die stort meteen in, waarmee het totale vermogen dus zo goed als 0 is.

Probeer eens de kortsluit stroom te meten; Isc (short circuit) * Uoc (open circuit) / 4 geeft een redelijke indicatie van je beschikbare vermogen.

Wanneer ik één element heb gemeten (dus met een koude en een warme junctie) kwam ik op een spanning van 2,2mV uit. Zodra ik de stroom wou meten bleef die staan op 0. Ik ben ook bang dat uiteindelijk de waarde zó klein is dat die niet genoeg stroom levert. Ik kan de opstelling in zijn geheel niet testen want ik ben nog niet klaar met het onderstel waar ze in komen te staan.

Wat is een kortsluitstroom en hoe kan ik die meten?

Op 3 augustus 2017 21:58:36 schreef rew:
Die ventilator van jou, hoeveel stroom trekt ie?

Als je 40mV mag "zoekmaken" in de kabel, dan is dat geen enkel probleem. Zolang de stroom maar klein is en de afstand niet te groot.

Mijn motortje heeft een aanloopstroom van 8mA nodig. Het probleem is eigenlijk dat ik geen stroom heb gemeten met mijn multimeter wanneer ik een los onderdeel meet. Misschien dat ik het fout heb gemeten? al ben ik bang dat het zo minimaal is dat de multimeter maar 0 aangeeft...

mel

Golden Member

Een thermokoppel geeft microampere,s af.
Die zijn met een huis,tuin en keukenmeterje niet te meten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Een omgekeerd Peltier-element geeft meer af, maar kan niet te heet worden gestookt. Volgens specs 100°C max.

O, er zullen er wel zijn, maar die worden dan in elektro thermische generatoren toegepast en zullen niet zo goedkoop zijn als een doorsnee Peltier-elementje.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 5 augustus 2017 15:15:20 (42%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Op 3 augustus 2017 14:59:59 schreef sibisammie:
Ja klopt. In principe heb ik 100 thermokoppels achter elkaar in serie gezet waardoor ik hopelijk 220mV zal gaan oogsten :P

Dit was me trouwens nog niet opgevallen. Voor een paar tientjes koop je op iedere straathoek een kant en klare standaard thermopile die 750mV af moet geven.

Op 5 augustus 2017 12:04:56 schreef sibisammie:
Mijn motortje heeft een aanloopstroom van 8mA nodig.

Stel, je gebruikt een chinese USB kabel met VEEL te dunne draadjes zodat de weerstand ongeveer 1 ohm is, dan zou je met 8mA zo'n 8mV aan verlies hebben. Als je zegt dat je 40mV mag verliezen heb je dus nog wat marge over. Neem je normale draden, is het allemaal NOG beter bemeten.

Ik ben het niet eens met de stelling van mel dat er maar microamperes uit een thermokoppel komen. In een CV ketel zit een thermokoppel wat een compleet relais aan kan sturen. Een goedkoop klein relais gebruikt 350mW. Dus daar komt een serieuze stroom uit als de spanning maar heel klein is. De aansluitingen zijn dan ook best fors.

Nu is een standaard thermokoppel bedoeld om een spanningsmeting mee te doen, de spanningsmeter zal een hoge impedantie hebben, dus weinig stroom trekken. Dat betekent dat op een standaard thermokoppel op het materiaal bespaard kan worden door de draden zo dun mogelijk te maken. Dus ik kan me prima voorstellen dat je nooit een thermokoppel tegen het lijf bent gelopen die meer stroom aankan. En als je dan probeert de stroom te meten met een multimeter, dan heb je met 50 graden temperatuur verschil zo'n 2mV beschikbare spanning. Dat zou heel goed maar microamperes teweeg kunnen brengen in een normale multimeter.

Ik zou graag een foto zien van het "brouwsel" van 100 thermkoppels...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De thermospanning is toch een gewone EMK? De inwendige weerstand bepaalt de kortsluitstroom. Wikipedia:
\mathbf J = -\sigma \boldsymbol \nabla V - \sigma S \boldsymbol \nabla T

Ja, dat dacht ik ook. Mijn CV heeft een thermokoppeldraad van ruim 3mm diameter. Ik denk dat daar vele amperes bij zeer lage spanning lopen om aan voldoende vermogen te komen om een relais te bedienen. (Dat relais is dan ook niet een normaal relais wat zeg 70mA bij 5V gebruikt, maar 1 die bijvoorbeeld 70A bij 5mV gebruikt...)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 augustus 2017 18:50:54 schreef rew:
[...]
Als je zegt dat je 40mV mag verliezen heb je dus nog wat marge over. Neem je normale draden, is het allemaal NOG beter bemeten.

Ik zou graag een foto zien van het "brouwsel" van 100 thermkoppels...

Bijgevoegd een foto van mijn 'zuiltje'. Ze zitten in tientallen bij elkaar met elastiekjes omdat het aders een harmonica-effect wordt en dan krijg ik het nooit meer fatsoenlijk uit elkaar gedraaid. :P

De hulsjes aan de onderkant heb ik gemaakt van vertind ijzer die ik met een krimptang bij elkaar heb geknepen om het contactoppervlak te vergroten. De onderkanten gaan namelijk in gaatjes in een grote (spek)steen die verwarmd gaat worden. Die moet nog verlijmd worden dus daarom heb ik ook nog niks kunnen testen.

Wat bedoel je met normale draden? Van welk materiaal en welke doorsnede?

Op 5 augustus 2017 15:31:44 schreef GJ_:
[...] Dit was me trouwens nog niet opgevallen. Voor een paar tientjes koop je op iedere straathoek een kant en klare standaard thermopile die 750mV af moet geven.

I know, maar dat is niet wat ik wilde. Ik vond het belangrijk dat de werking van de thermozuil gezien kan worden in het beeld zelf. Dus dat je echt ziet dat er twee verschillende materialen verbonden zijn waar een temperatuursverschil bij aanwezig is en dat dit vervolgens iets kan aansturen. Ik hoef niet per se een hoger rendement oid. :)

Op 6 augustus 2017 12:34:13 schreef sibisammie:
Bijgevoegd een foto van mijn 'zuiltje'.

Ik kan niet zien hoe je de boel geisoleerd hebt van elkaar.... ???

Wat bedoel je met normale draden? Van welk materiaal en welke doorsnede?

Als jij ondertussen had doorgegeven hoe lang die draden moeten zijn, dan had ik kunnen uitrekenen voor je hoe dun zo'n draad mag zijn.

Mijn voorstel is: koperdraad, hoe dikker hoe beter en "te dun" is zodanig extreem dun dat je daar je best voor zou moeten doen. Een hema lampensnoer 0.75mm^2 is prima. Daar mag je dan niet meer dan 40 meter (20 heen, 20 terug) van gebruiken. Gebruik je 2.5mm^2 installatiedraad, moet je onder de 160m blijven (80 heen, 80 terug).

Dit alles gerekend met het doel onder 1 ohm te blijven, hetgeen volgens de berekening nog een factor 5 marge zou moeten hebben.

Maar zou je een 0.25mm^2 draadje weten te vinden, dan nog mag je zo'n 13 meter van het spul gebruiken.

Let er wel op dat je van het koper naar het ijzer (en wat je voor de andere kant hebt gebruikt) overgaat in het koude deel. Eigenlijk maakt het niet zo veel uit, omdat je niet aan eht meten bent, maar wel netjes om dat te doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 augustus 2017 13:47:02 schreef rew:
[...]Ik kan niet zien hoe je de boel geisoleerd hebt van elkaar.... ???

Ik heb ze ook niet geisoleerd aangezien iedere onderkant in een gaatje in de steen wordt gestoken en daardoor automatisch een stukje van elkaar 'afstaat' en geisoleerd wordt door de steen. Ik kan straks wel een foto maken van de steen waar ze in komen te staan als ik thuis ben, misschien dat het dan duidelijker is!

Ik vond het ook mooi als het (enigszins) te zien was dat het om twee verschillende materialen gaat.

:

[...]Als jij ondertussen had doorgegeven hoe lang die draden moeten zijn, dan had ik kunnen uitrekenen voor je hoe dun zo'n draad mag zijn.

Dit alles gerekend met het doel onder 1 ohm te blijven, hetgeen volgens de berekening nog een factor 5 marge zou moeten hebben.

Maar zou je een 0.25mm^2 draadje weten te vinden, dan nog mag je zo'n 13 meter van het spul gebruiken.

Let er wel op dat je van het koper naar het ijzer (en wat je voor de andere kant hebt gebruikt) overgaat in het koude deel. Eigenlijk maakt het niet zo veel uit, omdat je niet aan eht meten bent, maar wel netjes om dat te doen.

Goede tip! Het moet inderdaad ook kloppen met hoe het echt werkt ook al maakt het niet veel verschil voor mijn project.

Het gaat maar om 1,5m enkel, 3meter totaal aan draad. Ik heb nog een 0,34mm^2. Dit is dus al goed genoeg voor zo'n korte afstand. Ik heb nog twee messing banaanstekkers waarvan ik dacht ze misschien ertussen te zetten. Zou dit ook voor veel extra weerstand zorgen of merk je hier nagenoeg geen verschil in denk je? Dit is niet per se nodig verder maar gaat meer om het beeld! :P

bedankt voor de fijne reactie :)

Op 5 augustus 2017 12:35:53 schreef mel:
Een thermokoppel geeft microampere,s af.
Die zijn met een huis,tuin en keukenmeterje niet te meten.

Ampères denk ik. Vroeger hadden we een Fasto geiser met waakvlam/gasklep beveiliging. Het vlammetje van de waakbrander was op een thermokoppel gericht,waarop een winding was aangesloten, die een klepje vasthield als het vlammetje brandde. Ging het vlammetje uit, dan viel de stroom weg, liet het klepje los en was de gastoevoer afgesneden.

Op 5 augustus 2017 20:20:59 schreef rew:
Mijn CV heeft een thermokoppeldraad van ruim 3mm diameter.

Dat is de buitendiameter. Zo'n thermokoppeldraad is een verwarmingsketel is coaxiaal. Het is dus een holle buis met nog een draad er in. Hoeveel stroom er loopt heb ik nooit gemeten.

GJ_

Moderator

Die waakvlambeveiligingen zijn toch ook vaak thermopiles? Ik ken ze tenminste van vlambeveiligingen.

Tidak Ada

Golden Member

Zijn dat niet van die capillairen met een vloeistof of was er in, en een membraan aan de andere zijde dat een contact of een klepje activeert?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Zoals KlaasZ al zei: veel thermopiles hebben een coaxiale aansluiting.

Ja, ik denk dat ie coaxiaal is. Maar dan snap ik "thermopile" niet. Dan zouden er TIG koperen en tige <ander materiaal> draden heen en terug moeten lopen (de koude kant is namelijk bij dat relais/gasventiel). Maar goed, ik heb zo'n ding nog nooti open/kapot gemaakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

De waakvlambeveiligingen die ik wel eens gezien heb hadden inderdaad een buisje met vloeistof.

Een thermokoppel kan best grote stromen leveren, als de weerstand maar laag is. Een bekende schoolproef laat een enkele 'las' zoveel stroom leveren, dat een kompas, in de draadlus geplaatst, beweegt op het magnetisch veld veroorzaakt door de stroom. Dus niet eens een spoel, maar een enkele lus.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Bij gas en CV installateurs is alles wat warmte in beweging omzet een thermokoppel. Foutief benoemd, maar wel consequent. Ik heb hier een van de eerste waakvlam loze (= -arme) geisers en daarin zitten zowel elektrische als hydraulische 'thermokoppels'. De hydraulische bewegen gasklepjes en microswitches, de elektrische doen iets in de vonkgenerator.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;