MB88306 "droog" uitproberen

Ik heb bij AliExpress voor een projectje enkele stuks MB88306 (SMD versie) gekocht. Zou iemand een eenvoudige proefopstelling weten waarbij ik kan testen of de chip werkt (en niet fake is)?

De datasheet van de MB88306: https://www.uploadarchief.net/files/download/mb88306-fujitsu.pdf

De grootste uitdaging is om een zif socket te vinden voor een SMD SO16 chip. Waarschijnlijk is die duurder dan al die chippes bij elkaar.

Verder de unused pins via een weerstandje aan Vcc/GND hangen (RESET/OE).
Met een arduino-tje kun je relatief makkelijk effe wat in elkaar hacken om het ding te testen. Hier de clk/data lijnen op aansluiten.
Outputs effe met een multimeter meten.

Maar waarom gebruik je dit soort antieke meuk? Dezelfde functie kun je in modernere (lees courante) IC's ook vinden.
Of is het voor een reparatie?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Het is om iets precies na te bouwen. Een ZIF-socket is niet nodig; ik kan wel een exemplaar opofferen als dat nodig moest zijn. Of ik gebruik zo'n break-out geval.

Ik heb niet de skills om zelf met een Arduino "ff iets in elkaar te hacken". Dat ik uiteindelijk de outputs moet meten was me duidelijk.

Op 6 augustus 2017 17:47:43 schreef henri62:
De grootste uitdaging is om een zif socket te vinden voor een SMD SO16 chip.

Dat is het minste probleem, gewoon dead bug, chip op zijn kop op een stukje maagdelijk printplaat.

Op 6 augustus 2017 18:42:44 schreef tin.soldier:
Een ZIF-socket is niet nodig;

maar ook geen probleem.... zie hier.. En als je toch gaat opofferen, kan het ook zo.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 8 augustus 2017 09:24:39 (23%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja, het chippie krijg ik wel weg gemonteerd. Maar ik zo zou graag een concreet opstellinkje maken om het ding te testen. Ik moet hiervoor dus een eenvoudige input leveren, maar ik weet niet hoe. Mijn (uiteindelijke) schakeling gebruikt - als inputs - LOAD; SC en S1.

Ik wilde er eigenlijk een ander topic aan wijden, omdat ik er nog één andere vraag over heb. Het gaat om het nabouwen van de Kenwood TU-7 CTCSS Unit: https://www.uploadarchief.net/files/download/tu-7%5B5%5D.jpg

Als je geen arduino + 8 leds wil aansluiten, kan je een toggle switch en een paar pushbuttons nemen om de boel met de hand aan te sturen. De 8 leds blijven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb geen Arduino. De LEDs zijn handig, maar een flukse meting met de multimeter is me genoeg. Ik noteer de "uitkomsten" wel even.
Waarop moet ik de toggle switch en de push buttons aansluiten? Op welke inputs precies?
En waar moeten de andere kanten van de switch en de buttons naartoe (+5V of GND)?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 6 augustus 2017 17:47:43 schreef henri62:
De grootste uitdaging is om een zif socket te vinden voor een SMD SO16 chip. Waarschijnlijk is die duurder dan al die chippes bij elkaar.

....

Alle gangbare SOIC en TQFP zijn probleemloos te vinden. 3M en Yamaichi hebben zowat alle varianten in hun gamma. Op het internet zijn genoeg adapters te vinden van SOIC of TQFP naar DIL maatvoering. Een SOIC 16 kan je dan probleemloos in een DIL 16 socket prikken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Een simpel schakelaartje gaat het niet direct worden, je moet de signalen nog "debouncen" anders gaat het mis met de clock.

Met dat zif socket "uitdaging" bedoelde ik eerder dat de prijs van zo'n ding meestal duurde is dan de ic-tjes. Maar in dit geval mag er gewoon opgeofferd worden of het ding op een verloopje gesoldeerd worden. Ik ging er vanuit dat de TS het ding zonder "ingreep" wilde kunnen testen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Een simpel schakelaartje gaat het niet direct worden, je moet de signalen nog "debouncen" anders gaat het mis met de clock.

Begrijp ik. Maar dit maakt mij niet uit. Ik wil simpelweg kijken of ik geen fake chip bij AliExpress heb gekocht voordat ik het printje ga etsen.
Als het ding "crazy gaat hoppen op mijn toetsaanslagen", weet ik toch dat ie werkt.

Toch zul je de clock van de nodige R+C moeten voorzien om te kunnen zien of deze werkt, dat breng je er niet helemaal ongeschonden vanaf dus. In het ergste geval worden er meerdere bitjes tegelijk ingeschoven maar dan weet je wel dat er iets van een schuifregister in zit. Kan dus net genoeg zijn om er vertrouwen in te hebben.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb even niet de moed om je de testprocedure uit te gaan leggen als je niet zelf het datasheet kan lezen tot op het punt dat je met schakelaars en wat weerstanden kan testen of ie werkt. :-( Sorry.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat is heel jammer @rew, want dat is precies waar ik wel om vraag! Misschien durf je later over je onbegrip heen te stappen en wil je alsnog wat aanwijzingen geven.
Als ik alles al prima had begrepen, zou ik immers niets vragen. En ook niemand antwoorden natuurlijk, want ook ik zou het onbegrijpelijk vinden als iemand iets vroeg als het antwoord voor mij vanzelfsprekend is. Niettemin deel ik altijd met plezier al mijn kennis wanneer dat gewenst is. In het alledaags leven en ook op dit forum, hoe stom ik de vragen soms ook vind..

Nu blijkt 'al' dat je de datasheet niet begrijpt. Geeft niet, maar dan heb je waarschijnlijk het grootste gedeelte van de gegeven antwoorden ook niet begrepen. Beetje jammer van de moeite die er al ingestopt is.

Dus, opnieuw.

Wat is de bedoeling van je 'projectje'?

Weet je wat de functie van het ic is?

Waar raak je de bovenleiding kwijt in de datasheet?

Heb je verdere info over die S7116A?

Hoe meer info, hoe zinniger het antwoord, maar dat is jouw keuze.

Edit: Ik heb mijn twijfels bij de manier waarop de condensatoren bij het kristal zijn aangesloten, maar zover zijn we nog niet.

[Bericht gewijzigd door Hunter op dinsdag 8 augustus 2017 21:37:43 (12%)

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Hallo Hunter, ik heb nauwelijks vragen over het schema en "de manier waarop de condensatoren bij het kristal zijn aangesloten" is niet echt relevant: het is een keramische resonator met "ingebouwde" condensatoren.

De 7116 kan ik aan de hand van de datasheet vrij eenvoudig testen. Een voorbeeldschakeling is gegeven. Ook geen vragen hierover.
Datasheet: https://www.uploadarchief.net/files/download/s7116a.pdf

De probleem-MB88306 (voor mij althans) is een CMOS output expander. Hij "vertaalt" de aangeboden output van een (externe) MCU naar een 8-bits getal.
Wat ik graag wil is een voorbeeldschakeling, waarbij ik de MB88306 "droog" kan testen. Dus: input geven en de outputs meten. De input echter, is omwille van het testen nu even geen MCU maar een aantal schakelaartjes. Ik wil graag weten hoe die moeten worden aangesloten.
Datasheet: https://www.uploadarchief.net/files/download/mb88306-fujitsu.pdf

De uiteindelijke schakeling is een CTCSS-encoder, die in enkele radiosets optioneel wordt ingebouwd en door de - al aanwezige - MCU wordt bediend.
Schema: https://www.uploadarchief.net/files/download/tu-7%5B5%5D.jpg

Arco

Special Member

Simpelste is:
- pull-ups en schakelaartjes naar Gnd aan de inputs links
- leds met serieweerstand aan de outputs onder. (ik neem meestal een 4 of 8 voudige dipswitch)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb even uitgezocht wat CTCSS is, en nu wordt het wat duidelijker. De S7116A is een tone-generator van Seiko, waarbij de uitgangsfrequentie afhankelijk is van de logische niveaus op P1-P6, en waarschijnlijk afhankelijk van CE1 en /CE2.

/CE2 wordt vanuit de microcontroller aangestuurd (pin 1 ME). CE1 komt uit de MB88306, en wordt samen met de zes frequentiebits door de MCU serieel aan de expander aangeboden.

Vcc en GND lijken mij overduidelijk.
/RESET is continu hoog, dus het ic mag werken.
/OE ligt aan GND, dus de uitgangen S0..S7 zijn actief.

Dan blijven de pinnen 2,3 en 4 over (CT,DT,ET).

CT --> /SC als hier een overgang is van laag naar hoog, wordt de waarde van DT --> SI in het schuifregister geschoven.

ET --> /LOAD als deze laag is wordt de data van het schuifregister ook op de uitgang gezet, als deze hoog is kan je het register dus vol laten lopen en pas naar buiten sturen als alles op zijn plek staat. Om te testen is het waarschijnlijk voldoende om deze pin laag te maken.

Nu de praktijk, Pull-up van 10k aan SI, en 'DATA' schakelaartje naar GND. Pull--up op SC, en 'CLOCK' drukknopje naar GND. Iedere keer dat je nu op CLOCK drukt wordt bij het loslaten de DATA in het register geschoven. Afhankelijk van de DATA-schakelaar loopt het hele register nu vol met nulletjes of eentjes, en als /LOAD aan GND zit zouden ze ook op de uitgang moeten komen.

Zoiets moet het ongeveer zijn.

Jouw opmerking over die condensatoren vind ik overigens vreemd, dat was iets dat ik mij afvroeg en waarvan ik zelf al aangegeven had dat het onbelangrijk was.

Heb je een datasheet van die S7116 ?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Yes! Met deze info kan ik wel een testopstellinkje maken denk ik. Moet jullie aanwijzingen nog wel goed doornemen, maar ik snap al wel hoe het er ongeveer uit moet zien.

@Arco Wat bedoel je met "(ik neem meestal een 4 of 8 voudige dipswitch)"? Om de inputs te bespelen?

@Hunter Dank voor de blik op de werking van het schuifregister; het is waar, de datasheet van de MB88306 begrijp/begreep ik niet. Ik heb me stekelig uitgedrukt over de klok van de 7116. Het spijt me.

Datasheet S7116A: https://www.uploadarchief.net/files/download/s7116a.pdf

@Arco, die dipswitch begreep ik ook niet. Het is serieel in en parallel uit.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Arco

Special Member

Om serieele input te simuleren kun je toch de dipswitch aan en weer uit schuiven?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

O, je bedoelt gewoon in plaats van een drukknopje dus? Om de testopstelling te vereenvoudigen..

Arco

Special Member

Als je meerdere drukknopjes tegelijk in moet drukken wordt dat al gauw lastig; met dipswitches vind ik dat veel overzichtelijker...
(en je kunt ze ook vastzetten in beide posities)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oké. Ik ga me even bezinnen op een opstelling / test-schemaatje dat ik hier zal posten. De chip(s) heb ik voorlopig nog niet maar ik kan al wat voorwerk doen. Moet ook zo'n breakout-geval scoren nog, en meteen zo'n Multi-dipswitch versieren. Weet iemand een NL-adresje-met-weinig-verzendkosten hiervoor?

@Arco, 'meerdere drukknopjes' is hier nogal overdreven. Het gaat om één tuimelschakelaar voor de DATA, en één pulsschakelaar voor de CLOCK. Dat zijn twee dingen die niet eens tegelijkertijd bediend moeten worden. De problematische complexiteit hiervan ontgaat mij.

Iedereen mag van mij zijn eigen problemen veroorzaken, maar prutsen met een dip-switch... ik raad het niemand aan. Dip-switches zijn gemaakt om een bepaalde instelling te maken, werkt goed, maar continu omschakelen? Daar zijn ze niet voor ontworpen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!