PIC CCP poort veel pulsen na relais in voeding

Ik heb een circuit wat ik al een tijdje gebruikt waarbij in een PIC (18F26k22) de ccp5 uitgelezen wordt in een interrupt. Dit werkt al een paar jaar goed.CCP5 datalijn heeft een pullup weerstand (20k) en twee condensatoren (47Nf naar gnd en 5V). Er komen pulsen binnen op deze datalijn en die moeten worden geteld.
Nu heb ik een nieuwe print gemaakt waarbij de 5V voeding van de pull-upweerstand en de condensator via een relais lopen (de voeding wordt weggenomen wanneer hij wordt uitgezet). De pic blijft wel gevoed want die schakelt het geheel. Door toevoeging van dit relais worden er een hoop extra pulsen gemeten bij iedere puls die binnenkomt. Verbind ik de twee 5 Volt voedingsgedeelten dan is alles goed maar zodra de voeding via het relaistje loopt dan gebeurd het. Het is een 1A relais en de totaalstroom naar dit gedeelte is ongeveer 300 mA (zit achtergrond verlichting display bij).

Ik heb al geprobeerd het 5 Volt gedeelte achter het relais te stabiliseren met een 100nF samen met een 10uF condensator om eventuele rimpels weg te nemen maar dit helpt niet....

Ik snap het niet dat een simpele toevoeging van een relais zo'n impact kan hebben. Kan iemand mij helpen?

Arco

Special Member

Foto van de opstelling zou helpen om een inschatting van de situatie te maken...
Heeft de pic wel ontkoppel c's?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het is een hele print dus lastig iets aan te zien maar als je wilt, wil ik best een foto maken. Het schema is eerlijk gezegd een beetje een rommeltje met redelijk wat erop.

Bijna elke poot is wel in gebruik. Ik heb nog wel gekeken of CCP5 een externe referentie gebruikt voor de spanning in capture mode maar daar kan ik nergens iets over vinden. Hij staat op detecteren van neergaande puls en zal dus refereren aan interne voeding.

De pic heeft een 100nF ontkoppel C dicht bij de PIC en in de 5 volt voeding zit nog een 10uF om grotere pieken op te vangen. Het geheel zit via een 12V-5V dc omzetter (TSR-1 2450) in een auto. I nde 12 Volt leiding zit nog een 1000Uf.

Arco

Special Member

Het kan verschillende oorzaken hebben, zoals te dunne voedingsbanen waardoor (zeker bij grotere stromen) potentiaalverschillen binnen de schakeling gaan ontstaan.
Ik zou (zeker in automotive omgeving) minimaal een 10k pull-up nemen.
Als de afstand tussen voeding en schakeling groter als 15cm is, moet er ook een extra bufferelco aan de schakeling...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De voeding zit op dezelfde printplaat (print is 8 bij 10 cm ofzo). De reden dat ik voor een 20k pull-up weerstand heb gekozen is dat ik er niet teveel stroom door wil laten lopen omeventuele bestaande auto electronica zo min mogelijk te beinvloeden. (het kan voorkomen dat deze schakeling de ana de bestaande km teller wordt geknoopt). Met een 10k kan er dan een stroom lopen die de bestaande km teller pulsopnemer wat veel vind (mijn pulsopnemer ging stuk). de 20 k gaf snel genoeg "vulling" om een bepaalde frequentie nog te kunnen meten... Dus, ik kan proberen of dit verandering geeft maar het is wel wenselijk dan weer terug te gaan naar 20k...

De banen zijn even dik als altijd maar ook een condensator geeft geen enkele verandering. Zijn contacten in een relais(G6K-2F-Y-5VDC Signal relais) zo klein dat zij de beperkende factor zijn?? Maar dan zouden de condensatoren erachter toch iets van verbetering moeten geven.

Het moet eigenlijk wel voeding gerelateerd zijn want hij had er geen last van aan mijn voeding thuis..