printplaat mengpaneel gebarsten

Heb een barst in een printplaat van mijn mengpaneel,
er zijn geen componenten geraakt maar wel wat baantjes onderbroken.
Zou dit te herstellen zijn? en op welke manier dan? solderen of ...
Alvast bedankt voor jullie reacties.

de fotos zijn bijgevoegd

dijkmane

Golden Member

sporen volgen en met dunne draadjes van soldeereiland naar soldeereiland gaan.
als t geen multilayer print is, kom je dan een eind.

In no Sense, Nonsense

ouch. dat is een zware klap geweest. door de stress op die printplaat kunnen grotere componenten wel losgekomen zijn van de soldeereilandjes.

waar de barst bijna stopt, zou ik dat kopervlak bloot schrapen en daar een laag tin op leggen (eventueel met een stukje koperdraad erbij). dit om verder doorscheuren tegen te gaan.
en dan moet je idd elk spoortje gaan verbinden met een draadje. en het zijn er een pak zo te zien.

zo op het eerste zicht moet je 34 draden gaan solderen.
naast de effectieve barst, loopt er ook een lichte barst naar links bovenaan op de foto. daar ook gaan verstevigen. ga je toch een tijdje zoet mee zijn

als je fijna kan solderen, zou je op een aantal van die baantjes met een fijn mesje het printspoortje kunnen afschrapen tot bloot koper, en daar met een stukje fijn koperdraad op te leggen, de verbinding hersolderen (en tegelijk de print verstevigen). maar je moet dan wel de print danig kraken dat ze weer recht in elkaar zit. eventueel dus je ze dan open, secondelijm erin en weer laten rechtveren zodat ze aan elkaar plakt.

spoortjes moet je allemaal hersolderen, het koper zal misschien contact maken, maar dat is niet voldoende

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 9 augustus 2017 14:56:07 (30%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

lijkt een sony ding te zijn? zo te zien is het apparaat op de knoppen gevallen en hebben die de print om zeep geholpen, vaak omdat men de as niet meer borgt met een moertje om de as heen.

er zijn veel kleine sporen stuk, ze liggen dicht op elkaar dus direct daar solderen is miss niet verstandig. een paar stukjes bandkabel nemen en van soldeerpad naar soldeerpad solderen is beter. ook het gescheurde stuk print lijmen anders scheurt het verder, zeker als de knoppen geen ondersteuning verder hebben.

diverse sporen zijn 2x gebroken, de scheur loopt rechts en boven links nog eens weg met een aftakking. zoek eens op apparaat typenummer en kijk wat een print ervan kost. tegenwoordig is dat wel te doen, dit is veel werk en moet goed zijn want het bewegen van de print door de knoppen zal anders nieuwe breuken gaan geven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Semtexx

Golden Member

En met een boortje van minimaal 6 mm aan het einde van het scheurtje een gaatje boren. Dan kan hij niet verder scheuren in de toekomst.

Al betwijfel ik of dit nog fatsoenlijk herstelbaar is.

[Bericht gewijzigd door Semtexx op donderdag 10 augustus 2017 12:52:17 (18%)

High met Henk

Special Member

Ik weet uiteraard merk en type niet, maar het lijkt mij een digitale versie.

Dan kan het lonen

Voor een analoge frikandel zou ik niet eens moeite doen...
Voor paar euro koop je die dingen tegenwoordig

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 10 augustus 2017 12:51:27 schreef Semtexx:
En met een boortje van minimaal 6 mm aan het einde van het scheurtje een gaatje boren. Dan kan hij niet verder scheuren in de toekomst.

6mm is wel erg overdreven.
Je hoeft het niet vol te lassen en glad te slijpen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Met een beetje knutselwerk is dat wel netjes te herstellen. Of die het dan doet is een tweede, want je weet nooit of dit het enigste is. Maar wie niet waagt...