Marantz PM7200 versterker gaat in beveiliging

De voedingsspanning is oke en met een testsignaal op de ingang en een luidspreker op de uitgangen T012 en T018 speelt de versterker.
Wel zit ik met een probleem rond de luidsprekerbeveiliging die de luidsprekerrelais stuurt.
Op klemmenstrook 1253 van de luidsprekerbeveiliging meet ik het volgende:
Klem 1: +VB = + 56,7 V
Klem 2: - VB = - 56,6 V
Klem 3: PG = massa
Klem 4 RLY = + 28,5 volt
Klem 5 – PWD = – 50V
Klem 6: -S/C = - 0.73 V
Klem 7: DC = + 0,73 V

Klem 4 zou 0volt moeten zijn om de relais aan te sturen
DC spanning op de LS uitgangen is ongeveer 0.2 mV
Schema is te vinden op http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/58009/Marantz_PM7200.html

11_power circuit.pdf

13_main circuit.pdf

Wie helpt me hier mee verder?

rob040

Golden Member

Als er geen DC spanning op de uitgangen staan (0,2mV is OK), dan zal de detectie zelf defect zijn, dus mogelijk het IC TA7317P.
Je zou eens de datasheet kunnen downloaden en kijken of de spanningen rond het IC kloppen.
De voorwaarden lijken me vrij simpel om wel of geen relais aan te sturen.

er kan meer zijn als alleen DC op een uitgang om in protect te vallen. stroom, spanning meet die beveiliging ook, niet ok dan komt deze niet in. meet dus de spanning uit de trappen, komt er geen DC uit 1 van de uitgangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob040

Golden Member

Had ik overheen gekeken inderdaad. Ruststroom kan ook te laag zijn...

@rob: nooit aan gedacht om het beveiligings ic in verdenking te stellen
@testman: DC uitgangsspanning is ongeveer 0.2mV, dus volgens mij goed.
Om de ruststroom in te stellen weet ik dat nog van versterkers met een met enkele voeding. Een klasse A bak moet ik nog efkens nadenken.
in ieder geval zal het wel iets zijn om morgen verder te kijken

Op 11 augustus 2017 18:48:41 schreef johan54:
...Een klasse A bak moet ik nog efkens nadenken.

OT: Die Marantz is gewoon een klasse A/B versterker, zoals verreweg de meeste niet-schakelende versterkers. Die ruststroom zorgt ervoor dat de versterker voor erg lage vermogens in klasse A werkt, daarboven gewoon in B.
/OT

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

TA7317P kunnen stuk, al een paar keer gezien in een PM80.

Ik heb ze wel op voorraad.

In het data blad staat precies wat het doet zodat je kunt gaan meten.

Vandaag nog eens gemeten en daar bij de raad van testman opgevolgd.
De eerste test van de ruststroom gaf al het een en ander prijs. De opgeven spanning over de weerstanden R3335-3338 zou in de AB instelling na 30 seconden tot 1 minuut 0,4mV moeten bedragen en dat gebeurt ook. Dan moet de spanning afgesteld worden op 18mV ±3mV. Na korte tijd loopt de spanning echter op tot boven de 30mV waarna ik de versterker uitschakelde. in klasse A gaat de spanning boven de 130mV waar dat maar 90 mV mag zijn. Dit voorval doet zich enkel op het linker kanaal voor, het rechtse kanaal blijft op 0,1mV staan en verder stabiel wat hier dan ook te weinig is. Dus toch duidelijk iets mis waardoor de beveiliging aanspreekt. De instelpotmeters heb ik nog niet gewijzigd omdat ik van mening ben dat er iets anders aan de hand moet zijn dan enkel herinstellen.