Steppermotor bipolar vervangen door brushed DC motor Closed loop driver.

Op 9 augustus 2017 19:34:10 schreef buckfast_beekeeper:
Niet altijd waar. Een 3-phase stepper heeft 6 of 3 aansluitingen. Deze leadshine heeft er 6. Sommige hebben de windingen intern al aan elkaar. In alle geval is op de driver alleen U,V en W aanwezig.

Klopt, maar als ze er zelf in de advertentie bij zetten dat het een servo is.
De HBS57 lijkt er te zijn in 4draads stepper en 3draads servo.

@ rew
Laatste filmpje gaat toch hoofdzakelijk over een 3draads servo.
(vanaf 1:25)

Met geld moet je creativiteit bekopen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Lees ik deze brochure van Damen cnc, dan is het wel degelijk een stepper. Een hybride stepper die zich gedraagt als een servo.

The system includes a 3-phase stepper motor combined with a fully digital, high performance drive and
an internal encoder which is used to close the position, velocity and current loops in real time, just like servo systems. It combines the
best of servo and stepper motor technologies, and delivers unique capabilities and enhancements over both, while at a fraction of the cost
of a servo system.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Was net over de term hybride op de drive aan het nadenken. Zal getande polen mee bedoeld worden.
Dan lijkt hij inderdaad meer op een stepper. Aan de andere kant, alles met terugkoppeling is in principe een servo systeem.
Neemt niet weg dat de 3draads en 4draads behoorlijk verschillen.
Bij de 4draads kun je het aantal stappen instellen met schakelaars, bij de 3draads heb je software nodig.

Met geld moet je creativiteit bekopen.
Lambiek

Special Member

Op 9 augustus 2017 19:39:22 schreef rew:
Ik kijk naar de texten bij de draden die naar de motor gaan. Als ik daar A+, A-, B+, B- zie, dan denk ik: stappenmotor.

In het eerste stukje van het tweede filmpje is het een stappenmotor met driver.

Als het geen stappenmotor is, dan mag je me uitleggen waarom ze de aansluitingen naar de motor ZO genoemd hebben, en wat voor motor er dan toch wel in zit.

In het tweede filmpje op 6:24 zie je duidelijk U,V,W, staan.

https://www.youtube.com/watch?v=xJ97x_2b4yk&feature=youtu.be

Het ging om een closed loop systeem toch?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 augustus 2017 18:55:47 schreef Jouke:
De filmpjes en de link naar ebay zijn zover ik kan zien 3 fase servo.
Daar zul je waarschijnlijk ook parameterinstellingen moeten doen, je krijgt er ook een pc kabel bij.
Die van banggood is een stepper, daar kun je met schakelaartjes de stappen per omwenteling ingeven.

Bij die van Banggood zie ik naast die schakelaartjes ook een female plug (RJ11 of RJ45?) en bij de specificaties zie ik staan:

Package Included:
1 x Coding Cable

Blauwe PC plug lijkt me serieel te zijn die ik nou net niet op mijn laptop heb.?
Ben benieuwd wat daar allemaal mee in te stellen is...

All technology is alien for me!

Op 9 augustus 2017 20:52:22 schreef Lambiek:
[...]
In het eerste stukje van het tweede filmpje is het een stappenmotor met driver.

OK. Maar de banggood controller waar AlienPaul z'n oog op heeft laten vallen heeft ook A+/A-/B+/B- aansluitingen naar de motor. Dus ik denk hybrid omdat het aangestuurd wordt als een stepper, het ook een stepper IS, maar het gedraagt zich als een servo: closed loop.

Het gemene is: Er staat "HBS57" op gedrukt en als je googled op die 5 letters, dan krijg je de manual van een 8A 50V 3phase motor driver....

Bangood verkoopt zoals de titel aangeeft een stappenmotor er bij. De motor heeft vier aansluitdraden (voor het motor gedeelte).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 10 augustus 2017 05:52:24 schreef AlienPaul:
Blauwe PC plug lijkt me serieel te zijn die ik nou net niet op mijn laptop heb.?
Ben benieuwd wat daar allemaal mee in te stellen is...

Daar stel je de driver mee in, koppel, max stroom, houd koppel, enz. En dat doe je via software die er bij hoort te zitten, en dat zal via RS232 gaan denk.

Op 10 augustus 2017 08:38:38 schreef rew:
[...]OK. Maar de banggood controller waar AlienPaul z'n oog op heeft laten vallen heeft ook A+/A-/B+/B- aansluitingen naar de motor. Dus ik denk hybrid omdat het aangestuurd wordt als een stepper, het ook een stepper IS, maar het gedraagt zich als een servo: closed loop.

In het eerste filmpje (die de TS het eerste op het oog had) is een stappenmotor met terugkoppeling via een encoder. Dat is het systeem waar ik het al eerder over gehad heb, die halen een veel hoger toerental dan de normale standaard drivers. En die met een encoder heb je inderdaad met een A+, A-, B+, en een B- aansluiting, maar dat zijn gewoon normale stappen motoren.

Dan heb je die tegenwoordig ook met drie fase motoren, de één noemt het een stepper, de andere noemt het een servo, en weer een ander noemt het een bldc motor. Maar in principe vallen alle closed loop systemen allemaal onder de noemer servo drive.

Ik heb 2 fase stappenmotoren met een encoder toegepast in machines, en die doen niet onder voor de ac servo drivers. Het enige nadeel is dat je motoren iets groter zijn, en dat je voor de grotere vermogens (> 1Kw) geen stappenmotoren meer moet gebruiken. Maar daar onder werkt het gewoon prima, plus dat het een stuk goedkoper is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 10 augustus 2017 05:52:24 schreef AlienPaul:

Package Included:
1 x Coding Cable

Ik vermoed dat het een verlengsnoer is voor de encoder.
Aan de motor zit een sub_d, aan de drive moet hij onder 6 schroefjes.

Met geld moet je creativiteit bekopen.

2 of 3 fase motor, that is the question!?
Dat is dus nog het enige onderscheid in de closed loop motor keuze.
Welke het dan ook is zou de bijbehorende driver alles moeten kunnen afhandelen.
Prijsverschil is dan bepalend.

Ook ja, bij banggood ontbreekt dan wel de pc-data kabel en software.

All technology is alien for me!

Ik gok: dat is minder relevant omdat ze weten wat voor motor ze meeleveren....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ik denk dat rew gelijk heeft, je koopt een compleet iets, daar hoef je waarschijnlijk niets meer aan af te stellen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb nog eens zitten denken: Als je een bipolaire stappenmotor kan aansturen, dan heb je 4 halve-H-bruggen nodig. Wil je een BLDC motor aansturen heb je er maar 3 nodig. In theorie kan een stepper driver dus ook een BLDC motor aansturen. Nu zijn er nog wat randvoorwaarden, zoals terugkoppeling van eea die dan wel geimplementeerd moet zijn, maar de power-electronica is er alvast.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 12 augustus 2017 11:20:04 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Had ik ook al aan gedacht, bij de meeste 3fase zit bij de encoder ingang een HU, HV, HW.
Wat op ingangen voor HALL sensoren zou kunnen wijzen.

Heb het vermoeden dat dat de HBS57 voor de Chinese markt is en deze voor de westerse markt.
Staat de software ook bij alleen is de stekker wel anders.
Bij de HBS57 4draads staat ook niet "RS232"

Met geld moet je creativiteit bekopen.
Lambiek

Special Member

@ rew,

Zitten er niet gewoon twee H_bruggen in zo'n driver IC, kunnen ook vier halve zijn, dat weet ik eigenlijk niet.

En een ingang erbij knutselen voor een encoder zal ook niet helemaal meevallen denk.

Op 12 augustus 2017 12:45:43 schreef Jouke:
Heb het vermoeden dat dat de HBS57 voor de Chinese markt is en deze voor de westerse markt.

De ES-D808 kost hier zo'n 129,- Euro, en dat is zonder motor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja, maar misschien is de software wel geschikt voor de HBS.
Want de originele software schijnt alleen in het Chinees te zijn.
De HBS kom ik ook alleen maar op de Chineestalige site van Leadshine tegen.

Met geld moet je creativiteit bekopen.

Op 12 augustus 2017 12:53:07 schreef Lambiek:
Zitten er niet gewoon twee H_bruggen in zo'n driver IC, kunnen ook vier halve zijn, dat weet ik eigenlijk niet.

Het is een beetje ongelukkig dat we vanuit een enkelvoudige (hele) H-brug de helft daarvan "halve-H" zijn gaan noemen. Zo'n constructie met een totempole output, die zowel hoog als laag gestuurd kan worden, die heet nu eenmaal "halve-H". Je kan ze discreet opbouwen hetgeen vaak gedaan wordt voor wat pittigere BLDC controllers. Anders heb je 3-halve-H-bruggen in 1 chip (voor BLDC). Voor stappenmotoren zijn 4 van die halve-H-bruggen nodig. Dus chips als de DRV8825 en de A4988 hebben er gewoon 4 aan boord. Daarnaast zijn er nog (veelal oudere generatie) chips die precies 1 H-brug, oftewel 2 halve aan boord hebben. Er is in mijn ogen geen verschil tussen 1 H-brug en 2 halve.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb in het verleden een stappenmotor Driver gemaakt op basis van dokter iguana ontwerp. Het is misschien een mooie insteek om dit als basis te nemen omdat er gebruikt gemaakt wordt van H Bridges in combinatie met een snelle 28pins dsPIC33 microprocessor en open-SourceCode tevens met terugkoppeling van current waarbij hier een terugkoppeling van de closed loop encoder geïmplementeerd zou kunnen worden op de vrije microprocessor pinnen waarvoor nog code nodig is.
Schema en PCB layout ook open source.
http://www.dr-iguana.com/prj_StepperDriver/

De originele code is overigens ook vrij beschikbaar op de microchip website bedoeld voor een 44pins dsPIC33 dat hij als bron gebruikt heeft.

All technology is alien for me!

Chips als de A4988 en de DRV8825 hebben als voordeel dat ze het "current monitor gedeelte in hardware doen. In software kan het wel eens zijn dat je te laat bent om de boel heel te houden. Anderzijds... De A4988 heeft na het inschakelen een tijdje dat ie zich oostindisch doof houdt voor de overstroom-detectie: Na het schakelen zou er anders mogelijk een valse melding van overstroom kunnen komen....

utilizes an L298N for power delivery

En dan knap ik weer een beetje af... Die L298 is een antieke chip: Die verliest hele volts aan spanningsval over de powertorren bij heel normale motorstromen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 13 augustus 2017 08:50:52 schreef rew:
[...]En dan knap ik weer een beetje af... Die L298 is een antieke chip: Die verliest hele volts aan spanningsval over de powertorren bij heel normale motorstromen.

Ach, die paar volt verlies scheeld weer voor de houd stroom. Dan hoef je minder te PWMen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 13 augustus 2017 08:50:52 schreef rew:
[...]En dan knap ik weer een beetje af... Die L298 is een antieke chip: Die verliest hele volts aan spanningsval over de powertorren bij heel normale motorstromen.

Is het daarom dat het wat sneller heet wordt?!
Ik heb daarom gewoon wat groter koellichaam ertegen.
Werkt verder veel sneller dan Pololu uit video van Iguana goed te zien en horen!
Echter door hoge RPM, voordat stall ontstaat, al wel verlies van steps dat door toevoegen van closed loop encoder voorkomen wordt.
Standaard bipolair stepper zou dan al voldoen als simpel servo systeem.

All technology is alien for me!
Lambiek

Special Member

Op 13 augustus 2017 19:38:10 schreef AlienPaul:
Is het daarom dat het wat sneller heet wordt?!

Ja, door de spanningsval in de L298 wordt hij sneller heet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik ga zo eerst bestellen de servo set van Banggood en die uitvoerig testen.
Ik ben zeker van plan de DIY projecten genoemd in deze thread ook eens te proberen als leerproces.

Bedankt voor alle advies en steun.

All technology is alien for me!
Lambiek

Special Member

Op 15 augustus 2017 01:51:05 schreef AlienPaul:
Ik ga zo eerst bestellen de servo set van Banggood en die uitvoerig testen.

Ben benieuwd naar de resultaten van je test.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.