Glcd aansturen

a nee ik heb vergeten de afbeelding te plaatsen ik heb het over deze

mel

Golden Member

Als het (ongeveer) hetzelfde is als de standaard LCD display,s,hebben ze voor de displayspanning een NEGATIEVE spanning nodig,regelbaar van nul tot max,voor de kontrasthoek in te stellen.Jouw schema zal zo niet veel doen..
(onderkant van de potmeter moet aan - liggen) :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

kun je eens in een schema schetsje laten zien wat je bedoeld?

Hier staat de informatie van de leverancier.
Wat ik nogal vreemd vind is dat je in je eerste schema uitgaat van een 16-pins display maar in het laatste van een 18-pins display.
De specificatie is daar niet helemaal duidelijk over: bij de 12864 staat optional, bij de 12864T staat dat niet.

Just find out what you like and let it kill you

het laatste schema gheeft niets te maken met het schema die ik hier al hans het topic bespreek het laaste schema is enkel voor het contrast gebruikt op de vo pin als voorbeeld

Arco

Special Member

Plaats dan geen schema's die er niets mee te maken hebben en alleen maar verwarring stichten.
De contrast aansluiting hoeft bij een 18 polig display niet hetzelfde te zijn als bij een 16 polig...
Zeker bij grafische displays verschilt dat per fabrikant en zelfs per type.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

oke ik zal er eentje proberen tekenen met de hand
En sorry als ik verwarring gezaaid heb
ps ik heb geen programma om schematjes te tekenen

en om de verwarring recht te trekken het gaat
effectief om het display

MGLS12864
met chipset HD61202FS
ps
in de data sheet staat
pin 5 Vo LCD Bias Voltage (Contrast)
Wil dat dan zeggen dat ik de potmeter aan de ene kant +5v moet hangen en de andere kant aan pin 5 VO?

Potmeter is een soort spanningsdeler ,aansluiten zoals onderstaand.
Vo aan de loper .
+5V aan de ene kant
Gnd aan de andere kant.

mel

Golden Member

Op 13 augustus 2017 12:56:46 schreef 19roland70:
Potmeter is een soort spanningsdeler ,aansluiten zoals onderstaand.
Vo aan de loper .
+5V aan de ene kant
Gnd aan de andere kant.

Soms is de contrastspanning ook negatief..(bij de oudere display komt dit nog wel eens voor)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Soms is de contrastspanning ook negatief

Die displays hebben een VE uitgang; dat heeft deze niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
benleentje

Golden Member

Op 12 augustus 2017 23:43:53 schreef banana plug:
en om de verwarring recht te trekken het gaat
effectief om het display

WGLS12864
met chipset HD61202FS

IK kan helaas nergens WGLS12864 op het internet vinden de enige die ik wel kan vinden is MGLS12864.

De datasheet die ik van de MGLS12864 kan vinden zijn ook anders je hebt er dus met 18 pinnen + led backlight en met 16 pinnen + led backlight. En van die 2 uitvoeringen zitten de aansluitingen op andere plaatsen.

Dus nu even heel duidelijk wat je nu hebt gekocht en daar de originele datasheet van. Om een goede foto van alle details op het lcd.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zou contact opnemen met de leverancier en vragen om de juiste datasheet en het type controller. Dit blijft vissen in troebel water.

Just find out what you like and let it kill you

Je hebt gelijk het is de MGLS12864 16pin HD61202FS
Ik ga de datasheet eens er bij zetten.
ik heb het aangepast
Hier is een link http://http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&v…

Twee keer http:// achter elkaar niet echt slim.

Dit is niet wat ik een datasheet noem (los van het feit dat ik deze op basis van het vroege plaatje ala had gevonden). Ik mis een beschrijving van de functie van de pennen (ok, sommige zijn zelfverklarend maar niet allemaal) en ik mis een beschrijving van het protocol waarmee je het ding aanstuurt.
En als de controller echt de HD61202S is dan kun je het met proton met de ingebouwde ondersteuning wel schudden, je kunt het natuurlijk zelf bouwen in proton (heb ik ook eens gedaan voor een SED1531 controller).

Just find out what you like and let it kill you

hoe doe je dit? zelf bouwen? dat wil dus zeggen dat je dan alle soort schermpjes die je tegen komt en niet ondersteund worden door proton toch kunt aansturen?
Ps mijn beschrijving van de pinnen staan op pagine 1 van dit topik bij de afbeelding van de datasheet pin beschrijving rechts van de afbeelding staat mijn stukje code en ik heb toch aller eerst mijn code gepost?
Is deze pinbeschrijving in mijn code niet goed genoeg? (deze zin is niet zo slecht bedoeld zo als hij overkomt ;)

Arco

Special Member

Je kunt de meeste displays zelf aansturen. (dat doe ik ook meestal met grafische, zo ingewikkeld is dat ook weer niet)
De commando's staan allemaal in de datasheet beschreven vanaf pagina 17...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

kleine vooruitgang met het aansturen van mijn glcd
Nu heb ik de contrast veranderd omdat er somige mij de goeie raad gegeven hebben daar eens naar te kijken en dat heb ik gedaan.
ik heb nu een pin van de potmeter aan de gnd en de ander aan de +5 vdd en de middeste aan de vo pin van het scherm gehangen zie schets.
Als ik de power aan zet.
zie ik een donker band op het scherm flitsen (ik zie te minste al iets ;)
Enkel als ik de power vlug uit en dan aan zet
Hij doet het zelfde zelf zonder programma in de pic geladen.
Dus ben niet zo zeker dat het aan mijn code lig of is mijn scherm kapot?
ps de contrast regeling zou werken want als ik hem minder zet flitst er een minder donker band op het scherm en het is ook enkel aan de bovenkant van het scherm

Zo'n flits kan best horen bij de opstart procedure van het scherm (chipje). Zelfs de antieke HD44780 heeft zoiets. Die maakt 1 regel donker, 1 regel licht, om aan te geven dat ie het doet. Daarna mag je als programmeur zeggen: CLS, clear the screen. De displays in de airbus cockpit doen dat ook: Als die geen signaal krijgen (als je de computer uitzet) gaan die een mooi patroontje tonen. "Kijk mij nou, IK ben niet kapot!".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dus ik kan er van uitgaan dat hij het eventueel nog doet.
maar dat het nog aan mijn programma kan liggen die ik op pagina 1 gepost heb?

Arco

Special Member

Die 'XTAL = 8' klopt in ieder geval niet, moet zo te zien 'XTAL=48' zijn... (96MHz / 2)
Probeer anders eerst eens een ledje te laten knipperen per seconde. Dan weet je dat de controller 'loopt' en ook dat de timing goed is...
(normaal begin je meestal met zo'n test, dan voorkom je dat je voor de kat z'n k*t bezig bent... :) )

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 20 augustus 2017 19:15:39 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb net jou code in mijn compiler geladen maar ik krijg verschillende foutmeldingen.
Heb jij die ook?
Heb je een cristal aangesloten? zoja hoe groot is dit?
Maak je config simpeler om te beginnen?

[Bericht gewijzigd door 19roland70 op zondag 20 augustus 2017 20:34:59 (27%)

ik gebruik de proton picbasic compiler maar ik krijg geen foutmeldingen.
xtal die ik gebruik er staat 8.0000M c5 als tekst op de mantel.
Waarom klopt XTAL = 8 dat word in picbasic toch altijd zo opgegeven als de xtal 20 mhz is dan schrijf je toch XTAL = 20? of bedoel je dat ik een zwaarder moet nemen?

[Bericht gewijzigd door banana plug op zondag 20 augustus 2017 20:12:32 (38%)

Op 20 augustus 2017 20:06:19 schreef banana plug:
ik gebruik de proton picbasic compiler maar ik krijg geen foutmeldingen.

Welke versie?
probeer deze code eens

pic basic code:


Device 18F4550
Config_Start 
    FOSC   = HS  
    IESO  = OFF 
    PWRT  = On  
    WDT   = OFF 
    MCLRE = off  
    LVP   = OFF 
    Debug = OFF 
Config_End
                 
All_Digital = true            
Xtal = 8 
 
Declare LCD_DTPort = PORTD
Declare LCD_RSPin = PORTB.1
Declare LCD_ENPin = PORTB.0
Declare LCD_RWPin = PORTB.2
Declare LCD_CS1Pin = PORTB.5
Declare LCD_CS2Pin = PORTB.4       
Declare LCD_Type 1            
Declare Internal_Font 1  
Declare GLCD_CS_Invert 0 
Declare GLCD_STROBE_DELAY 0 

Clear 
DelayMS 500 
Cls 
 
menu:


 Print At 1,0,"Dit"
 Print At 2,0,"is"
 Print At 3,0,"een"
 Print At 4,0,"test"
 Print At 5,0,"voor "
 Print At 6,0,"een" 
 Print At 7,0,"grafisch"      
 Print At 8,0,"display"

Include "font.inc"
End

Je kan eventueel ook proberen om onderstaand op 1 te zetten
Declare GLCD_CS_Invert 0
En deze een vertraging van 20ms
Declare GLCD_STROBE_DELAY 0