LG 50PC1RR voeding defect?

Goedenavond,

ik heb vanmiddag een lg 50pc1rr gekregen uiteraard defect.

zodra ik de stekker in het stopcontact steek brand het standby lichtje rood.

als ik hem vervolgens aan zet, gaat de standby lampje op wit en hoor je de hardeschijf eventjes draaien, vervolgens na 2/3 seconden word alles stil.

tijdens dit alles heb ik nog geen beeld of geluid.

wel blijft de standby wit branden en reageert de tv gewoon op de afstandbediening (te zien aan knipperende led)

terwijl de tv nog aan staat het ik op de voeding de 5V gemeten, deze geeft 1.7V .

ook heb ik de VA+ en VS+ gemeten deze geven beide 0Volt aan terwijl de tv nog gewoon aan staat.

Is dit normaal of kan ik hieruit concluderen dat de voeding defect is?

ook branden er 2 rode leds ( D1003) en (D1103) op het board waarop ook de scart hdmi enzovoort op zit, weet niet hoe dit board heet.

zodra de tv op het stroom gaat de eerste 2/3 seconden branden er ook een paar groene leds op het board daarachter leds: D15 tot en met D18 die vervolgens uit gaan.

ik ben niet ervaren met doormeten van een tv, dus alle tips zijn welkom!

maartenbakker

Golden Member

Als de 5V voeding 1,7V levert is dat het eerste waar je het defect moet zoeken. Ik weet zo even niet op te diepen wat de standaardfouten zijn, maar defecte elco's zouden me niet onmiddelijk verbazen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dat verwachte ik al, de elco's die ik moet controleren zitten op de board van de voeding neem ik aan?

Misschien een domme vraag hoe controleer ik elco's?

heb al gekeken naar bolle of lekkende condensators maar die heb ik zo op het oog niet kunnen ontdekken.

mel

Golden Member

Grote elco,s zullen niet defect zijn.
Eerder kans dat de kleintjes verlopen zijn,door uitdroging.
Gewoon vervangen..dat zijn de kosten niet.
Het kan ook dat doordat de elco,s stuk zijn,er een grotere rimpel op de voeding komt, en dat dan de beveiliging aanspreekt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dankuwel voor de reactie!

Ga ik doen, ik zal vanmiddag de voeding eruit halen en de kleine elco's vervangen door nieuwe.

alvast bedankt voor jullie hulp ik laat het weten of het geholpen heeft of niet

mel

Golden Member

Ja, daar zijn we altijd benieuwd naar :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

@mel: in moderne voedingen zijn het vaak ook de grote laagspanningselco's. Vaak staan ze dan bol, maar dat hoeft niet.

Klakkeloos alle kleine elco's vervangen is een beetje zonde als hij daarna nog niets doet en de kans op achteruitrepareren is veel te groot.

Een snelle makkelijke test is om te kijken wat de voeding doet als je hem met de haardroger warmstookt. Als er dan verbetering is, is de kans zeer groot dat er wat met elco's is. Als er dan geen verandering is, weet je nog niets zeker.

Ook ben ik er vrij zeker van dat ik dit typenummer vaker heb zien langskomen, dus het kan zin hebben om de zoekfunctie te gebruiken als je dat nog niet gedaan hebt, of om even te wachten tot er een reparateur langskomt die het model kent.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

@maarten. kan natuurlijk ook nog.. Maar het is waarschijnlijk zeker een elco,want de voeding doet het wel.. (een beetje) :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

de volgende elco's zijn aanwezig:

c901: Samwha PT 100V 470uF 105C (m) op de achterkant: V2E
C904: Samwha PT 100V 470uF 105C (m) op de achterkant: V2E
C272: Samwha WB 10V 3300uF 105C (m) op de achterkant: V2E
C271: Samwha WB 10V 3300uF 105C (m) op de achterkant: V2E
C282: Samwha WB 10V 3300uF 105C (m) op de achterkant: V2E
C281: Samwha WB 10V 3300uF 105C (m) op de achterkant: V2E
C283: Samwha WB 10V 3300uF 105C (m) op de achterkant: V2E
C263: Samwha WB 10V 3300uF 105C (m) op de achterkant: V2E
C201: Samwha WB 10V 3300uF 105C (m) op de achterkant: V2E
C251: Samwha WB 63V 680uF 105C (m) op de achterkant: V2E
C275: Samwha WD 10V 1000uF 105C (m) op de achterkant: V1E
C255: Samwha WB 100uF 50V 105C (m) op de achterkant: V1C
C223:Samwha WB 100uF 50V 105C (m) op de achterkant: V1C
C285: Samwha WL 10V 330uF 105C (m) op de achterkant: V1C
C506: Samwha WB 63V 47uF 105C (m) op de achterkant: UOC
C262: Samwha WL 25V 100uF 105C (m) op de achterkant: UNC
C227: Samwha WB 10V 3300uF 105C (m) op de achterkant: UNE
C203: Samwha WB 10V 3300uF 105C (m) op de achterkant: UNE
C202: Samwha WB 10V 3300uF 105C (m) op de achterkant: UNE
C801: Samwha WL 50V 10uF 105C (m) op de achterkant: U9C pet
C153: Samwha WL 50V 22uF 105C (m) op de achterkant: U9C pet
C504: Samwha WL 50V 10uF 105C (m) op de achterkant: U9C pet
C733: Samwha WL 10V 100uF 105C (m) op de achterkant: U9C pet
C205: Samwha WL 10V 100uF 105C (m) op de achterkant: U9C pet

C522: Rubycon 450V 68uF AXW +105C op de achterkant: T0641
C602: Samwha 450WV 330uF HE 105C (m)
C603: Samwha 450WV 330uF HE 105C (m)
C604: Samwha WL 50V 47uF 105C (m)
C951: Samwha HE 105C (m) 250wv 820uF

en inderdaad meten is weten in de meeste gevallen, maar wat kan ik nog meer testen aan de voeding om de oorzaak op te sporen? kan ik bijvoorbeeld de voeding onbelast laten draaien en doormeten, en zoja hoe?

een fohn heb ik helaas niet in huis, wel een verfbrander maar die is waarschijnlijk te heet haha.

het typenummer van de voeding is: 2300KEG003B-F (LY)
YPSU-J012B REV 1.1

Heb net even verder gekeken.
Op het Z-Sus board 3 bolle condensators van de 5.

Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Hoe sluit ik dit uit, kan ik gewoon de stekker van de zsus uit de voeding trekken en dan tv aanzetten en kijken wat er gebeurd?

https://www.mupload.nl/img/bpbiouu9yubkz.jpg

https://www.mupload.nl/img/b8z25tsnfge2u.jpg

https://www.mupload.nl/img/k9bxx156wymmt.jpg
DE VOLTAGES OP DE AFBEELDINGEN HAD IK VERKEERD GEMETEN DEZE KLOPPEN NIET!!

het gekke is dus, ik meet overal stroom zodra ik de tv aanzet.
2/3 seconden later klikt er voor de 2e keer een relais en vallen alle voltages naar 0.

de standby 5v blijft 4.97V
de vs+ en va+ zakken naar 0

bij net aanzetten meet ik op alle aansluitingen stroom.
zodra het relais dus 2/3 seconden later klikt is er niks te meten .

de 5volt linksboven zakt naar 1.7

Als ik de Z-sus en Y-sus allebei loskoppel van de voeding, meet ik op de voeding nog steeds 0volt op de Vs en Va.
dus als ik het zo bekijk zou er in de voeding iets niet goed zijn, waardoor de voeding de Z-sus en y-sus niet voorziet van spanning is dit juist?

Zoja, wat zou ik moeten controleren/vervangen?

Gebruik een haardroger om te testen.

ik heb helaas geen haardroger in de buurt, kan het ook met een verfbrander?

Niet doen! Dit gaat fout. Gewoon de defekte elco's vervangen en dan niet 3, maar alle 5.Zo te zien staan zij allen hetzelfde gepolariseert en parallel.
Dat betekent dat de totale capaciteit 750Uf is en die waarde is niet kritisch. Een samenstelling tot 1000Uf kan ook, maar niet lager gaan dan de originele waarde.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

oke, niet met een verfbrander dus haha.

de 5 condensators zijn: 150uF 250v 105C (M) UBA van Samwha en zitten op het z-sus board,

zijn dit speciale condensators of kan ik hier gewoon willekeurig 5dezelfde condensators opzetten van een willekeurig merk met het zelfde voltage en zelfde uF waarde?

Als de Vs en Va terugzakken is meestal een van de Hybride blokken defect achter het grote koellichaam op de Zsus of Ysus, veel voorkomend probleem. Echt bol vind ik de elco's niet staan, maar ja kwam ook veel voor bij deze TV. Meet de zekeringen eens na op de z en ysus. Trek anders de voedingspluggen er 1 voor 1 af en meet dan de Vs en Va.

ik ben niet heel bekend in de electronica.. wat zijn hybrideblokken?

ik heb inderdaad al 1 voor 1 alle stekker losgekoppeld en elke keer de va en vs nagemeten voltage blijft nagenoeg 0volt.

alleen de standby 5v blijft 4.97volt.

lijkt mij daarom toch in de voeding te zitten maar kan niets slechts ontdekken qua condensators.

https://www.youtube.com/watch?v=UfMOFi7aQN8

deze zitten onder zwart grootte koelichaam op de Zsus of Ysus.

Ja smd ik zag de elcos ook niet heel duidelijk bol.

heb de elco's toch preventief vervangen maar geen verschil.

maar het lijkt mij echt in de voeding te zitten.

ook met alle kabels losgekoppeld van het x en zsus board meet ik geen spanning op vs en va.

kan mij voorstellen dat als deze alleen de eerste 2seconden spanning geeft dat hij dan inderdaad niet opstart.

de voeding hoort spanning op vs en va te geven als de z en xsus board afgekoppeld zijn van de voeding toch?

dat doet hij dus maar 2/3 seconden en dan valt de spanning weg.

Of de Vs en Va staat te hoog ingesteld en gaat daardoor in beveiliging.

Hangt normaal een sticker op links boven geloof ik met de juiste waardes va en vs

Te vaak wordt de verkeerde diagnose gesteld, voeding defect, maar dat hoeft helemaal niet. Als het toestel aangezet wordt, gaat de voeding gedurende korte tijd bepaalde circuits in een sequence aansturen. Zijn alle circuits OK. dan komt een feed-back signaal terug naar de voeding en start deze verder op. Komt er bij het opstarten geen response van een bepaald circuit, dan gaat de voeding in protectie en dan lijkt het of deze defect is terwijl de fout heel ergens anders zit.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

hmm ik wist niet dat er response moest komen van de andere delen.

is er een manier om de voeding standalone te laten draaien?