Zelf een box maken

We zijn met een paar vrienden op het idee te komen om zelf een soort draagbare boombox te maken. Na wat opzoekwerk kwamen we op deze print:

https://nl.aliexpress.com/item/120W-120W-TPA3116D2-Dual-Channel-Stereo…

Mijn vraag is of deze print iets wat goede kwaliteit kan voorzien en of er mensen zijn die hiermee ervaring zouden hebben.

Hints en tips zijn altijd welkom omdat we nog niet direct een idee hebben wat voor speakers we zouden gebruiken.

Voor een draagbare boombox zijn 2 dingen belangrijk:

Rendement en accuduur.

Wat heb je daar voor eisen aan? De 24V uit loodaccu's halen maakt het niet echt draagbaar. Met Lion/lipo houd je het een stuk draagbaarder.

Maar de speakers bepalen het uiteindelijke rendement. Liever een 20W versterker met een goed speakerontwerk en efficiente speakers dan 120W + prutsetje.

20W + speakerontwerp met een rendement van 98dB/W zal harder gaan en minder stroom verbruiken dan een 120W versterker met 88dB/W speakers.

zoek een print met een klasse d versterker. hoog rendement bij veel vermogen en redelijk goed geluid....

blackdog

Golden Member

Hi woutervg,

In ieder geval eerst uitzoeken wat voor speakers je kan gaan gebruiken.
Dan komt daar een impedantie waarde uit en kijk je of de door jou gekozen versterker daar mee om kan gaan.

Volgens de datasheet mag je geen luidsprekers gebruiken die minder zijn dan 4Ω per kanaal.

Hoe groter de luidspreker, des te beter is meestal het rendament, daar kan geen versterker tegenop.

Hoe vierkanter de box hoe slechter het geluid, hoe meer het gaat hoenken en dat is zeer lelijk.
Voor het beste geluid steek je aardig wat tijd in het uitzoeken van de luidsprekers en het maken van een goede kast.
Want dit bepaald uiteindelijk hoe goed je boembox <= zo'n lelijke naam gaat "klinken"
Extra "hoenk" lijkt leuk in het begin, maar je wordt er doodmoe van.

Het versterker printje zal best werken, bestel het gewoon, nog geen 10 Euri, waar hebben we het over...
Hoe ga je de boembox voeden?

Slechte voeding is ook een slecht geluid!

Ik heb altijd een voorliefde gehad voor ondermeer dit merk luidsprekers, VOLT uit de UK.
http://www.voltloudspeakers.co.uk/products/studio-speakers/

En deze, Focal.
https://www.focal.com/en/car-audio/car-audio-kits-solutions

Waarschijnlijk buiten je prijs range, maar dan weet je in ieder geval wat goed is :-)

Succes,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Voor de vorm, zou je dan meer naar een cilinder gaan of het bij een balk houden?

Voeding zal 12 volt batterij zijn met Li-ion of Li-poly. Moeten nog wat meer info opzoeken maar het moet zeker draagbaar zijn.

De boxen zelf zullen waarschijnlijk 40-60 watt zijn en een bijkomende vraag is dan ook weer voor eventueel een subwoofer erbij te schakelen, hoeveel watt ik daarvoor zou moeten rekenen.

Heb je toevallig ook een idee hoe ik men boxen zou kunne beveiligen tegen het eventueel overbelasten van de speaker?

[Bericht gewijzigd door woutervg op dinsdag 15 augustus 2017 00:06:37 (13%)

mel

Golden Member

60 W is heel veel herrie :)
De luidspreker moet zo wie so in een kast komen, wel met de juiste inhoud..
Een akoestische box dempt de conusuitslag,(als het goed is).En hoe groter hoe meer "BOEM"(bassen) en in zitten.
Als je alles goed hebt uitgerekend, moet je elektrische belastbaarheid van een speaker altijd groter zijn dan het uitgangsvermogen van je versterker.
En ..meer bassen is niet altijd harder...Ik zelf word er doodmoe van, als er weer zo'n rotding staat te bonken...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Juist gezien dat het printje bij 12V maar 50 Watt kan trekken dus ga voor 30/40 Watt boxen gaan.

Nu nog de vorm en ook nog moet ik toevallig isolatie in de kast doen of is dat overbodig?

evdweele

Overleden

Tussen 1963 en een jaar of twintig later gaf de firma Philips een aardig boekje uit getiteld "Luidsprekerbehuizingen voor zelfbouw". Daarin vind je veel aanwijzingen om een goed klinkend luidsprekersysteem te bouwen.

Van OneDrive is het boekje onder andere te downloaden (klik)

Nog een link naar informatie over luidsprekerbehuizingen
http://www.breem.nl/TechThemas/LuidsprekerBehuizingen.htm

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 15 augustus 2017 18:16:26 (14%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.