LG 50PC1RR voeding defect?

dit toestel heeft een hdd aan boord, net als een hdd recorder dat doet zou het kunnen dat deze tv niet start met een rotte hdd erin.

check de stby voeding ook goed, deze staat altijd aan in dit toestel, waar de elco's van lijden door warmte. ding trekt in stby ook best wat stroom weg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zonder hdd, werkt hij nog steeds niet. verwacht ook niet dat die stuk is maar 1 voor 1 alles uitsluiten werkt het beste natuurlijk haha.

5v standby is inderdaad constant 4.97V

Deze TV heeft geen loopbacks en terugkoppelingen en harddisk is geen stop in opstarten,is een erg rechtlijnige TV. Voeding moet gewoon Vs en Va geven.

toestel start wel erg traag op, eerste wat ie zou vragen na het starten is de klok gelijk zetten. dat doet ie elke keer na een netuitval.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

`voeding geeft dus alleen de eerste 2 seconden vs en va.

ik zet hem aan je hoort het relais ergens rechts 1x klikken en daarna direct weer en dan geeft hij geen stroom meer op vs en va

als de voeding stekker naar het paneel los ligt, blijft de voeding dan wel aan? meet ook eens van massa naar de stekkerpennen van die spanningen op de modulen zonder voeding erop, kan zijn dat 1 spanning sluiting heeft in de x-sus of y-sus en de voeding platgaat op overstroom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Had hij al gedaan geloof ik. Gooi eens beide stekkers los en zet eens een gloeilamp van 60W tussen de Vs en massa/ gnd en kijk wat er dan gebeurt.

inderdaad heb ik al op kortsluiting getest dit is in orde.

met stekker los blijft voeding ook niet aan staan.

met de gloeilamp ga ik proberen,
moet het minimaal 60watt zijn?

**edit**
net met een gloeilamp van 60watt tussen de vs+ en gnd geprobeerd.

lamp gaat niet aan, en voeding slaat ook dan weer uit.

hahahaha ja dom dom... gloeilamp blijkt kapot te zijn.
heb nu alleen nog een 40watt gloeilamp liggen kan het daar ook mee?

nu heb ik nog een keer alle MOSFETS? doorgemeten

er is 1 de: 2sc3852 waarbij ik mijn twijfels heb.

ik meet op diode stand,
met de + op de middelste poot en de - op de rechter poot 0

met de + op de middelste poot en de - op de linker poot 0

met de + op de linker poot en de - op de rechter poot 571

met de + op de linker poot en de - op de middelste poot 577

met de - op de linker poot en de + op de middelste poot 0

met de - op de linker poot en de + op de rechter poot 0

klopt dit? ben niet zo handig met elektrische schema's dus kom er niet uit.

er vanuitgaande dat de mosfet goed was, nog een aantal condensators vervangen waarvoor ik nog vervangers had liggen.

daarna weer de voltages gemeten, dit kwam eruit:

vs on: 4.7V
3.3 on: 4.7V
n.c: 0V
6V: 0V
S-5V: 4.9V
rl-on: 4.7V
12V: 0V
19V: 2.5V
VS: 0V
VA: 0V

6 12 en 19volt meten wel correct de eerste 2 seconden bij aanzetten van tv.

de enigste condensators die ik nog niet vervangen heb zijn:
1x 250WV 820uF
2x 250WV 330uF

5x 10V 3300uF
1x 63V 47UF
1X 50V 22UF
1X 35V 56UF
1X 50V 100UF
1X 25V 100UF

Heb deze bijna allemaal wel liggen maar dat zijn maximaal 85graden ipv 105.
de 3 van 250wv die heb ik niet.

Meet eens wat met de Pwr on en sus on signalen gebeurt,kunnen ook wegvallen.

pwr on en sus on kan ik niet vinden,

enigste uitgangen vanaf de voeding die ik nog kan vinden zijn:

m5v-on hier meet ik 4.86V
5V-D hier meet ik 1.14V
en AC D hier meet ik 4.83V

Er moet een extra voedings lijn op zitten die de Sustain voltages aanschakelt. Download de documentatie en je kan het hierin terugvinden.

Op 19 augustus 2017 18:45:00 schreef smd:
Er moet een extra voedings lijn op zitten die de Sustain voltages aanschakelt. Download de documentatie en je kan het hierin terugvinden.

waar kan ik de juiste documentatie vinden waarin dat beschreven staat?

heb wel de service manuel van dit toestel maar hiervan word ik weinig wijzer.

hmm zojuist op internet het volgende gevonden:

This test can confirm the proper operation of the SMPS without the need to exchange the board.

The Operation of the Power Supply can be confirmed by removing the SMPS Board and placing it in the Service Position. Place two 60Watt lamps in series across pin 9 (VS) and 5 (Ground) of P812.

Apply AC Power and check for 5V STB and AC-ON / DETECT at P800, if present remove AC Power and install a 100?¼ watt resistor from 5V STB to RL-ON on Connector P800.
Apply AC Power, the AC Relays should close and 19V, 12V and 6V should be Present. If ok remove AC Power.

Solder a 100?¼ watt resistor from 5V STB to 3.4V-ON at P800. Apply AC Power the 3.4V Supply should now be present. If ok remove AC Power.

Install a 100?¼ watt resistor from 5V STB to M5V-ON on Connector P800, 5V Vcc should now become active, If present remove AC Power.

Install a 100?1/4 Watt resistor from 5V STB to VS-ON on Connector P800, VS and VA should now be present. This test will confirm the normal operation of the SMPS.

bij de eerste stap, 100ohm weerstand tussen 5v-stb en rl-on meet ik inderdaad ook 19, 12 en 6volt.

bij stap twee: 100ohm weerstand tussen 5v-stb en 3.4V-on meet ik inderdaad ook 3.4volt.

bij stap drie: 100ohm weerstand tussen 5v-stb en m5v-on meet ik inderdaad ook de 5v-vcc

Maaaaaar bij stap 4 (5v-stb naar vs-on) maak ik blijkbaar op 1 of andere manier kortsluiting want dan meet ik geen enkele voltage meer!

dit komt er dus op neer dat er ergens een kortsluiting zou moeten zitten in het VS/Va gedeelte, heb alleen geen idee waar te beginnen??

of de VS of VA is te hoog in spanning en de voeding schakelt af als protectie, kan ook een protectie door overstroom op die lijnen zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 augustus 2017 00:02:23 schreef testman:
of de VS of VA is te hoog in spanning en de voeding schakelt af als protectie, kan ook een protectie door overstroom op die lijnen zijn.

nee dat lijkt mij niet het geval, had de vs en va al op het laagst gedraaid en dan gaat hij ook niet aan.

zodra ik dus het bovenstaande uitvoer meet ik alle voltages correct, wil ik de vs en va stroom geven/laten doorlaten, dan vallen alle voltages zoals standby5v 3.3v 5v 6v 12v en 19v allemaal naar 0

lijkt mij dus door kortsluiting te komen dan?

overstroom of overspanning kan nog steeds op die VS en VA lijnen, ofwel is de protectie regeling kapot, of schiet de spanning toch door tegen de protectie aan omdat de instelbare afregeling niet meer werkt. kan ook een opto zijn die niet meer terugkoppelt naar de primaire zijde.

sluiting in 1 spanning kan ook, dan moet je ohms meten op de VS en VA van de voeding op verschillende plekken, elco's en halfgeleiders, ontstorings condensatoren.ook kan het al foutgaan bij een gelijkrichtdiode net achter de HF trafo..

service manual: https://elektrotanya.com/lg_50pc1rr_sm.pdf/download.html

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zo'n opto hoe test je zoiets? en hoe bedoel je oms meten van de vs op de voeding naar verschillende plekken? om te kijken of bijvoorbeeld vs kortsluiting maakt met de ground van een condensator o.i.d?

diodes zijn allemaal doorgemeten en laten door naar 1 kant zoals aangegeven op de print, condensators maken geen sluiting, met vs op de aarde.
ik heb net alle transistors nog een keer doorgemeten, blijkbaar de vorige keer niet goed want:

er zijn 6stuks SD20N60 aanwezig op de voeding, hiervan meet ik 4stuks maar naar 1 kant (vanuit het midden naar rechts)

maar 2stuks kan ik beide kanten opmeten (van midden naar rechts, en van midden naar links), dus defect?

[Bericht gewijzigd door sebastiaannorbruis op zondag 20 augustus 2017 15:59:58 (12%)

de sd20n60 zijn mosfets, die kun je niet doormeten met een dmm. tenzij ze tussen D en S in sluiting liggen, maar dat is met een wikkeling van de trafo die is aangesloten op de D niet zo makkelijk, je meet dan via de voeding over de wikkeling van de trafo, dus via dikke elco's. die meten ohms wel iets door ja..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 augustus 2017 16:01:46 schreef testman:
de sd20n60 zijn mosfets, die kun je niet doormeten met een dmm. tenzij ze tussen D en S in sluiting liggen, maar dat is met een wikkeling van de trafo die is aangesloten op de D niet zo makkelijk, je meet dan via de voeding over de wikkeling van de trafo, dus via dikke elco's. die meten ohms wel iets door ja..

ik had de multimeter op diode stand staan,

maar waarom meet ik dan 2 van die mosfets beide kanten op, en 4stuks maar 1 kant op?

dit is de voeding, ik zou echt niet weten waar ik nou verder moet gaan meten, maar zou dit graag uitgelegd willen hebben.

ben je wel zeker dat het 6x sd20n60 zijn? ik denk eerder dat 2 ervan dioden in een to247 behuizing zijn. en die meten idd 2 kanten op, zwarte meetpen op middenpen en de rode op de buitenste pennen.

dit zijn geen toestellen om met amper ervaring aan te gaan meten en doen, er staat 320V en wrs ook nog 410VDC op in de PFC. het probleem hoeft niet moeilijk te zijn, maar je moet wel weten wat je doet.

veel mosfets hebben een diode over de D en S aansluitingen zitten intern, die kun je meten.

als je je meter op DC zet en dan meet over die 2 die anders meten meet je dan spanning? zo ja moet die spanning eerst weg zijn anders wijkt de meter af. geladen elco's meestal.

anders 1 fet eruit solderen, en ook 1 fet van de 4 die anders meten, ik gok dat ze dan wel hetzelfde doormeten, tussen poot 2 en 3 meet je die interne diode, zwarte pen op de middenpoot.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ja daar ben ik 100% zeker van, op het middelste zwarte koelblok zitten er 2 stuks, en op het grootste koelblok vlakbij de 10a zekering zitten er 4 stuks.

er staat in grote letters op, SD20N60 met een I logo

*heb zojuist 1 van de 2 ge desoldeerd, en dan meet ik inderdaad geen sluiting. dus dezen zijn goed.

** ik zie nu je gewijzigde versie**

ik heb niet helemaal geen ervaring, ik weet wel wat ik doe. maar ik kom niet verder.

heb ook al meerdere 5.1 en 7.1 receivers gerepareerd met succes en ook daar komen hoge stromen in voor...

[Bericht gewijzigd door sebastiaannorbruis op zondag 20 augustus 2017 16:48:12 (10%)

zo werd even een warboel in de berichten.

ik heb gemeten van de va uitgang richting de y-sus (zit niks aangesloten op de voeding)
en de ground van de voeding.

hier meet ik niet oneindig, maar met multimeter op stand 200kOhm komt er 29.2 uit.

als ik het juist begrijp zit er dan een kortsluiting tussen de vs naar de ground?

lager als 200K meet je niets? op 20K meet je niks dus? dan heb je 29kohm sluiting wat niet bijster veel is. daar gaat de voeding iig niet op plat lijkt me.

in het service doc zit geen schema van de voeding, dat zal wel een delta zijn, die hebben vaker geen schema in het tv manual.

http://www.plasmaonderdelen.nl/Webwinkel-Product-43636453/LG-50-Plasma…

85€ voor een gereviseerde voeding, maar dan wel de kapotte voeding retour sturen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer