Gezocht Lafayette Bocama 224B

Ben al een poos op zoek naar een betaalbare Bocama 224B. Mijn oude vader had er een eind jaren '60 - '70. Ik herinner me dat hij zeer goed klonk en dat hij ook wel krachtig was (vooral volgens de buren). Die versterkers waren destijds zeer populair en betaalbaar.

Helaas, die Bocama raakte 'versleten' en pa heeft hem na een lange tijd buiten gebruik te zijn geweest bij het schroot gezet. De jongens van de vuilophaaldienst hadden de versterker opgemerkt en netjes bij de chauffeur van de vuilniskar gezet, zo vertelde mijn pa... Mijn frustratie en verdriet was onuitsprekelijk toen ik dat hoorde.

Die versterker brengt emotioneel immers heel wat bij me teweeg. Mijn moeder zaliger hield van de muziek waar ikzelf doorheen de jaren ook ben van gaan houden. Graag zou ik daarom een Bocama vinden. De staat maakt niet uit, het wordt een restauratieproject, met de bedoeling er iets van te leren. Als tiener had ik geen flauw benul van electronica. Nu iets meer, maar nog steeds weinig verstand van buizen.

Iemand enig idee van de prijs die zo'n Bocama in originele staat tegenwoordig mag kosten?

miedema

Golden Member

Kijk, daar duikt de befaamde Lafayette / Bocama 224 buizenbak weer op :-).

Sinds de mannen van het tijdschrift Audio & Techniek in de negentiger jaren deze versterkers gebruiken voor allerlei uitstekend klinkende mods zijn deze bakjes populair.

Het resulteerde in dit soort schema's:
http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/bocama_3.gif
Deze is van Rudy van Stratum

Samen met de Philips HF-309 bakjes werden ze een rage.
Kon je ze daarvoor voor een appel en een ei vinden op rommelmarkten en Koninginnedag, daarna werden ze collectors items.

Ik denk dus dat het lastig zal worden er nog èèn te vinden. Of ze zijn lang geleden weggegooid, of ze staan bij een buizenhobbyist thuis....

Beter om er zelf 1 na te bouwen. De standaard Lafayete / Bocama was tenslotte niet veel bijzonders: een budget versterker met 2x EL84, en dus budget trafo's. Dat kan een stuk beter....

groet, Gertjan.

Reken op zo'n 400€ , tijd geleden een voor iemand gereviseerd, die had 'm voor 200 op MP gekocht. Nieuwe eindbuizen (4x EL84), elco's , koppelcondensatoren, gedeeltelijk bedrading vernieuwd, schoonmaken potmeters (uit elkaar, ultrasoon reinigen), verlopen weerstanden, nieuwe rca en speaker aansluitingen. Kwam aan materiaal en werk nog zo'n 200 bij dus.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Nabouwen is geen optie. Het is me ook om de looks van het hele toestel te doen.

Bovendien hoor ik overal beweren dat de ugt's van die Bocama bijzonder goed waren. Geen idee of dat inderdaad zo is of eerder een mythe, maar ik herinner me de klank van deze versterker en die was zeker niet verkeerd.

Je bent al sinds 2012 op zoek zag ik, https://www.circuitsonline.net/forum/view/109547

Er staan er een paar voor rond de 100 op MP, lijkt me niet verkeerd

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Lafayette voerde vaak generieke Japanse modellen. Mogelijk dus ook onder andere namen verkocht, en wie weet dan wel goedkoper? Al vind ik 100 euro niet veel voor een model waar audiofielen achteraanlopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn eerste post in 2012 ging inderdaad over mijn interesse voor een Bocama.

Ondertussen is er veel water naar zee gevloeid en heb ik andere dingen aan mijn hoofd gehad. Aanslepende verbouwingswerken aan het huis en het feit dat mijn moeder overleden is, waardoor ik lang in een erg depressieve fase heb gezeten. Daar raak ik stilaan doorheen, ik krijg weer zin om wat te doen.

Sinds enkele dagen heb ik een Bocama in de gaten die blijkbaar al geruime tijd te koop staat. Hij is beschadigd maar niet heel erg.

Helaas de verkoper reageert niet, wellicht dus al verkocht en de advertentie niet verwijderd. Ik zoek dus verder, zal eens op MP kijken.