Schade vastgelopen draaiplateau motor

Onlangs kreeg ik van buren een defecte magnetron (Samsung CE1071) voor de onderdelen. Verhaal er bij was dat er rook uitkwam en er plastic had gebrand / gesmolten was. Oorzaak was al gauw duidelijk, een vastgelopen draaiplateau motor die zo heet geworden was dat het stuk plastic wat het glazen draaiplateau meeneemt geschroeid / gesmolten was. Ik heb dit soort motortjes wel eerder vastgelopen gezien, maar nooit zo spectaculair. Hieronder wat sfeer foto's:

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
mel

Golden Member

Die heeft zn best gedaan,, is wel heftig idd

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Alleen aan 1 kant en het lijkt of de warmte van boven is gekomen, misschien metaal erin gehad?

@rwk, nog even gevraagd, het was in de ovenstand toen ze een cake aan het bakken waren. Ze schrokken behoorlijk toen ik de schade liet zien.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Bij mij werkt het precies zo. Maar in een combi-oven moet dat ding dus zeker tegen 250 graden kunnen. Dat is dus best wel heel heet geweest.

Kinderen in huis? Mogelijk hebben die een experiment in de oven gedaan wat vlam gevat heeft....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Warmte lijkt niet uit de motor te komen (dan was de kunststof op de as ook gesmolten, omdat die nog veel heter moet zijn geweest)
Zo'n klein motortje kan, zelfs bij vastlopen, niet zo heet worden, er moet een andere oorzaak zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het lijkt sterk op overslag van de magnetron eigenlijk. als onder de schaal vuil lag, kan dat gaan geleiden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als dit in oven modus gebeurd is zou ik eerder denken dat de oventhermostaat stuk is.

Heb ik ook eens gehad met een oven. Dan denk je dat hij bij 200 graden netjes uit gaat, maar eigenlijk schakelde de overtemperatuurbeveiliging in de achterwand de heel oven uit tot hij weer afgekoeld was.
Volgens het opschrift was dat pas bij 350 graden.

Alleen zou je dan denken dat hij uniform gesmolten was. Misschien dat de motor vastgelopen was en daardoor dit stukje plastic continu in de hete luchtstroom zat?

Maar, ZEKER als het motortje netjes draait, zou je verwachten dat ie ongeveer aan alle kanten even aangebrand zou raken....

In de ovenstand gebruik ik de glaspaat meestal ook wel gewoon, dus "direct in de hete luchtstroom" is er dan niet bij. Anderzijds, een enkele keer is er net geen plaats voor de glasplaat en haal ik hem er uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een combimagnetron met een bakblik per ongeluk even de magnetronstand gehad?
De mijne heeft gril, oven en magnetron en heeft zowel een combinatiestand van magnetron+oven als magnetron+gril naast de afzonderlijke standen.

Ik heb geen zin om het te proberen, maar dingen als een theelepel gaat gewoon goed in de magnetron (ok, die probeer ik regelmatig), maar een bakblik daar verwacht ik van dat het een voldoende groot ding is om gewoon weer als magnetron-spiegel te gaan werken. Dan ketst de boel wat extra rond, maar geen vlammen-en-zo. Maar goed. Ik heb het niet geprobeerd, dus ik kan nog steeds voor een verrassing komen te staan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

er hoeft maar een stuk pizzabodem te hebben gelegen onder die schaal en je bent er al, daar gaat de magnetron vermogen in steken tot het verkoolde stuk pizza vlam vat. of daar nu die schaal nog tussenzit maakt niet uit. tegen oranje aanlopend eten kan dat stukje plastic onder de schaal niet en gaat smeulen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Whirlpool heeft zelfs speciale bakblikken die bedoeld zijn om in de magnetronstand te gebruiken.

Hoe dan ook denk ik bij deze aangebrande motorspindel ook eerder aan een of ander verdwaald stuk eten of een andere vonkoverslag/binnenbrandje onder de glazen plaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zo vaak gezien, etensresten tussen gezeten, verbrand en nam meenemer mee in de brand. Nieuwe meenemerplaatsen en klaar.Niets mis met de motor.

Niets mis met de motor.

De motor heb ik los getest en die is kapot.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Het kan gevolgschade zijn. Als de meenemer is gesmolten blokkeert de motor, die vervolgens verbrandt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of lekker voorverwarmen op de combistand hetelucht met magnetron.

Op 20 augustus 2017 23:57:56 schreef Arco:
Het kan gevolgschade zijn. Als de meenemer is gesmolten blokkeert de motor, die vervolgens verbrandt...

Kan ook zijn dat er een paar tandjes van het binnenwerk eraf gebroken zijn waardoor deze niet meer draait.

die plastic moet toch tegen hoge temperaturen kunnen als die ook ovenfunctie had.
als dat motortje dan zo heet is geweest dat die dan plastic heeft gesmolten (door de bodemplaat heen dan???), dan vraag ik mij af wie dat etiket labeltje heeft gemaakt op die motor onderaan. heftig etiket die tegen enorme temperaturen kan blijkbaar.
oorzaak zit idd ergens anders

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De hitte is blijkbaar via de uitgaande as het motortje binnen gekomen, je kunt de aftekening rondom de as nog duidelijk zien.

Vreemde constructie om dit in kunststof uit te voeren, in mijn magnetron is die meenemer van keramiek, ik dacht ook dat het kunststof was tot ik de boel een keertje uit elkaar had gehaald.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Keramiek bij een combimagnetron en plastic bij een gewone magnetron meestal

Valt nog mee, heb als gezien dat heel dat plastik stuk gesmolten was, die geur van verbrande plastiek kun je je niet voorstellen (was op bodem behuizing gedrupt , alleenal een uur miserie om daar tussen te raken voor te kuisen (en stonk erna nogaltijd)