Ik heb een project wat in een auto-omgeving hoort te werken.
Nu had ik bedacht om de boel tegen hoge spanningen (pieken) te beschermen door gewoon een 12V regelaar (7812) tussen de auto en m'n interne 12V te zetten. Als de boel draait, zal er wel richting de 14V op staan, rond de 12V als m'n regelaar 2V dropout heeft. Prima. Zakt de boel naar 12V hou ik maar 10V over, met een diodedrop wordt de high-side FET aangestuurd. 9.3V.. mwah. Moet kunnen.
Maar eigenlijk moet het goed blijven werken totdat de accu echt leeg is, volgens de klant bij 11V. Externe spec, doe ik niets aan. Dan wordt het allemaal wel erg krap. Rond de 8V gaat de low voltage cutout van de FET driver aanspreken.
Nu zijn er ook nog andere regelaars die met een kleinere dropout werken, maar dan zit ik weer met een max-input-voltage die onder de 24V komt. Volgens een automotive spec die ik ergens heb gezien moet je 1 minuut lang tegen 24V kunnen omdat Amerikanen wel eens een 12V installatie met 24V uit een vrachtwagen proberen te starten.
De stroom buiten de power-kant van de print blijft onder de 100mA... Dan denk je weer aan weerstand-zener, maar bij 1 minuut 24V gaat die zener dan toch echt naar de haaien.
Kortom, ik ben toch niet helemaal blij met deze oplossing. Heeft iemand een suggestie?