Bescherming in een auto.

Ik heb een project wat in een auto-omgeving hoort te werken.

Nu had ik bedacht om de boel tegen hoge spanningen (pieken) te beschermen door gewoon een 12V regelaar (7812) tussen de auto en m'n interne 12V te zetten. Als de boel draait, zal er wel richting de 14V op staan, rond de 12V als m'n regelaar 2V dropout heeft. Prima. Zakt de boel naar 12V hou ik maar 10V over, met een diodedrop wordt de high-side FET aangestuurd. 9.3V.. mwah. Moet kunnen.

Maar eigenlijk moet het goed blijven werken totdat de accu echt leeg is, volgens de klant bij 11V. Externe spec, doe ik niets aan. Dan wordt het allemaal wel erg krap. Rond de 8V gaat de low voltage cutout van de FET driver aanspreken.

Nu zijn er ook nog andere regelaars die met een kleinere dropout werken, maar dan zit ik weer met een max-input-voltage die onder de 24V komt. Volgens een automotive spec die ik ergens heb gezien moet je 1 minuut lang tegen 24V kunnen omdat Amerikanen wel eens een 12V installatie met 24V uit een vrachtwagen proberen te starten.

De stroom buiten de power-kant van de print blijft onder de 100mA... Dan denk je weer aan weerstand-zener, maar bij 1 minuut 24V gaat die zener dan toch echt naar de haaien.

Kortom, ik ben toch niet helemaal blij met deze oplossing. Heeft iemand een suggestie?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Komen er ook Yanks mee te werken?
Zo niet, gaan laten.
Anders klein schakelingetje als in Bram zijn 350V voeding waarmee hij zijn ingangsspanning reduceert?
Ik bedoel, andersom werkt het dan ook...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

DC/DC misschien?
met een 7809 omlaag converteren en die regelaar alle crap laten uitfilteren uit het automotieve net, om dan van die 9V met een normaal DC/DC convertortje te boosten naar 12V?

nu over die dropout. ik heb al gemerkt dat vele regelaars regelen tot hun dropout en daarna gewoon ingang = uitgang.

heb je 14V, dan krijg je stabiel 12V uit je regelaar
heb je 13V met rimpel, dan krijg je 12V met rimpel op je uitgang
heb je 11.5V met rimpel, krijg je 11.5V met output.

bij mijn VW zit er origineel een 10V regelaar op het dashboard, als mijn accu 11V is, krijg ik nog steeds die 10V aan de regelaar, alleen zo 'proper' niet meer (gemerkt toen ik aftakte voor mijn arduino)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wat die rimpel betreft: Volgens mij levert zo'n ding dan VOUT=Vin - dropout oftewel de rimpel blijft hetzelfde, maar de (gemiddelde) spanning is niet "ongeveer de input".

Jinny, Ik ga even snuffelen. Mijn klant wil meer de internationale markt op gaan dan ze nu doen. Dus Yanks is niet uit te sluiten.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 22 augustus 2017 15:11:42 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Diegene die ik bij Farnell kan vinden staat bij "tot 26V", behalve dat ie duur is en in 12V niet bij Farnell te krijgen, is dat een optie. Thanks. (beetje zorgwekkend dat ik "ROHS COMLIANT" (SIC) kan krijgen... ) Ah. 60V transient is toegestaan < 100ms. Ik snap hem.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Altijd een TVS aan de ingang zetten. (er zijn speciale automotive uitvoeringen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

1.5kW geloof ik dat er opstaat. :-)

Maar als ie nominaal 12V aankan, dan spreekt ie mogelijk aan bij "laden van de accu". Dat wil je niet. Dus dan koop ik de 15V versie... Maar die spreekt dan "uiterlijk" (en onder belasting) pas aan bij 18 of 21V. En tegen die tijd is m'n fet-driver naar de haaien. Dus daar kan ik niet op vertrouwen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Als je zeker wilt zijn van een stabiele spanning, zul je een step-up/step-down moeten nemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Bij een 7812 moet Uin min 3V hoger liggen dan Uuit, daar ga je niet mee weg komen, een 7809 op het randje.

Maar waarom geen DC--> naar DC converter? als je een buck/boost verzie neemt, heb je zelfs nog kan dat je tijdens het starten nog 12V hebt. snelle spanningspieken boordnet kunnen ruim boven de 100V liggen!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
blackdog

Golden Member

Hi REW,

Ik weet niet hoe LDO's werken als je beneden hun uitgangsspanning komt.
En ik bedoel dan b.v. hoe je schakeling omgaat met de Ri.
Misschien een LDO op 11V gebruiken zodat hij bijna alstid goed werkt, kan je schakeling dit aan?

Dan hier onder een manier om het een en ander te beveiligen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/REW-02.png

De diode is er een die als normale zener werkt, dus helpt ook bij het ompolen, kies de waarde die jou uitkomt, ik heb hier nu even voor een 15V type gekozen in de "A" uitvoering.

De PTC is 200mA en kan maximaal 60V verdragen, ook dit component tunen voor jouw omgeving.
Bij 24V i.p.v. 12V beperkt de diode de ingansspanning van je regelaar en de PTC komt na een korte tijd in werking en begrenst dan de stroom.

Let weer op dat de koudweerstand van de PTC niet te hoog is, kies er anders een van een wat hogere stroom.
Als je LDO b.v. 20V aankan kan je ook een 18V diode gebruiken.

Lees goed de datasheets van de dioden en de PTC's, de mix moet er voor zorgen dat deze componenten en je LDO niet overlijden.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Shiptronic

Overleden

@ blackdog, is het niet verstandig om een diode over de LDO te zetten, mocht de spanning aan de uitgang hoger worden dan de ingang, dan blaast hij zichzelf niet op, meest voorkomende fout om spanningsregelaars te laten sneuvelen, hoewel ze kwa max stroom en temperatuur meestal goed beveiligd zijn, kunne ze hier slecht tegen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
blackdog

Golden Member

Hi Shiptronic,

Dat kan altijd, maar een aantal goede LDO's kunnen daar tegen (LT)
Maar als we uitgaan van een gemmiddelde regelaar dan kan je er een diode over zetten.

Hou er dan wel rekening mee dat er grote stromen kunnen gaan lopen als die diode direct over de regelaar staat na de PTC omdat de 15V zener hard begrenst.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hier wordt er niet "elektronisch" geknutseld. Ik heb een redelijk dikke low-ESR op de ingang zitten.

De NCP1117ST12T3 kan 20V aan de ingang aan. De 0.44V (4.4Ohm max * 0.1A reken-stroom) van de PTC moet ik kunnen hebben. Dan de dropout van de 1117: rond de 1V. Stukken beter dan de 7812. Maar bij mekaar toch wel weer een stuk veiliger. Ik ga er over nadenken.

De regelaar is niet bedoeld om te regelen. Alleen om de boel (vooral de 3.3V regelaar en de gate drivers) heel te houden. Hmmmmm. Als ik nu alleen een 14V zener en die PTC toepas? Die dikke TVS moet de boel op 18-20V houden, en de PTC en de kleine zener doen de rest.

(Oplossingen met een DCDC converter van 1.50 en dan ook nog een en spoel en zo trekken me niet zo. De klant zit al te zeuren of zijn kostprijs niet nog eens 5 omlaag kan. Doel is dus een goedkope EN goede oplossing te vinden.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/