riaa voorversterker

Hallo allemaal ,vraagje
er staat een mooi md versterker met riaa correctie ,kan ik deze gebruiken zonder de riaa correctie ( wat boven in de schakeling zit is volgens mijn voor de riaa)en deze dan gebruiken voor een MC element en die dan op de versterker op de MD trap aansluiten ,heb anders geen ingangen meer over.
Heb nog wel paar opamps en koptelefoon printjes liggen,misschien kan ik die misbruiken
Alle bedankt voor het mee denken

groetjes Eagle One

blackdog

Golden Member

Hi Eagle One,

Wat je omschijft is niet echt duidelijk, heb je foto's waar je wat en hoe wilt aansluiten.
Graag duidelijke foto's ;-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
mel

Golden Member

Volgens mij heb je juist WEL de RIAA correctie nodig.Met een MC element moet je een extra voorversterker hebben.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 augustus 2017 23:55:52 schreef mel:
.Met een MC element moet je een extra voorversterker hebben.

Dat is denk ik wat TS wil, een versterkertrapje maken (van een voorversterker met RIAA die hij blijkbaar heeft liggen), om van MC naar MD nivo te komen, maar dan zonder de RIAA correctie want die zit al achter z'n MD ingang.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Of een step-up trafo, of een extra pre voor je MC-element vóór de phono ingang zetten.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Een MD trapje ruist te hard voor MC, is niet voor lage bronweerstand ontworpen. Er zijn genoeg ontwerpen voor een echte MC preamp.

maartenbakker

Golden Member

Ik gok dat het gaat om een schakeling van hier op de site?

Hoe dan ook weet de TS niet wat hij wil. In de berichtkop vraagt hij om RIAA [correctie] voor [een] versterker, maar in het bericht zelf is er sprake van de hij de correctie uit een voorversterker wil verwijderen.

Dus eerst even wat duidelijkheid scheppen lijkt me wenselijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi Allemaal ,maartenbakker heb het begrepen de schakeling staat hier op de side met de riaa correctie ,ik wil deze schakeling na bouwen zonder de riaa er aan.
En ik heb een schakeling liggen uit een klasse CD speler met een opamp 4556 AD ( alleen de CD speler heb de geest gegeven (dus de opamp ) is bruikbaar.
Op diverse sides heb ik wel schema's gezien maar die hebben allemaal een riaa correctie, en de MD Trap van de versterker is goed ,dus hier achter(voor) wil ik dan het zelf gemaakte print hangen. Wil het dus eerst zelf proberen en (met) jullie Hulp is altijd fijn.

En er was ook link gedeeld door Raaf12 om zo soort printje te kopen ( dit ga ik ook nog bestuderen )Ik wil batterijen gebruiken tegen de brom.
,nogmaals dank voor jullie antwoorden en tijd
Ik hoor jullie wel weer

Groetjes Eagle One

blackdog

Golden Member

Hi Eagle One,

Het is handig als we weten welk MC element je gebruikt...
Dat bepaald namelik de versterking die nodig is.

De meeste Ortofon elementen geven erg weinig signaal af en hebben dus meer versterking nodig.
Omdat je een NJM4556 uit ene CD speler hebt gesloopt, betekend niet dat dit een goede opampis voor een MC element...

Ik ga er even vanuit dat je een redelijke geluids installatie hebt, dan wil je dus ook niet dat die extra versterker trap ruist als de Noordzee en/of zo veel versterkt dat de RIAA versterker overstuurd wordt.

Gebruik het IC dat in het CO schema staat, en dan wel deze versie NE5532AN <= ja ik bedoel de AN versie!
Ik bespreek even alleen het bovenste deel van het schema, maak het onderste deel het zelfde!

C1 wordt 100uF.
R1 wordt 220 Ohm
C3 wordt 100pF
R2 gaat weg
C4 gaat weg
R4 krijgt een waarde die afhankelijk is van de versterking die nodig is.

Uitgangspunt is dit voor een RIAA versterker, gemiddeld is de gevoeligheid van een versterker voor deze ingang 2mV.
Dus als jouw MC element 0,5mV is volgend de gegevens, dan hoeft dit extra versterker trapje maar 4x te versterken, R4 zou dan 680 Ohm worden.
Heb je nu b.v. een Ortofon die 0,08mV als uitgangsspanning geeft, dan heb je een versterking nodig van 40x en dan wordt R4 ongeveer 8K2.

De lage waarde van de weerstandswaarde is met opset, dit is om de ruis laag te houden.
De opamp ziet dit verder niet als extra belasting, daar de signaal niveau's er laag zijn.

Voor het berekenen van de versterking kan je deze web calculator gebruiken:

http://yano.wasteonline.net/electronics/opamp/index.php?mode=1&vin=1&v…

Voeg bij Rg 220 in, bijVin zet je 1, bij Vout zet je de waarde van de versterking die je nodig hebt, b.v. 15 als je 15x wilt versterken.
Rf laat je leeg en klikt op Calculate!
Rf wordt dan gevult met de waarde voor R4, kind kan de was doen :-)

Ik hoop dat dit helpt.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hallo Blackdog bedankt voo rhet een en ander uit een te zetten.
Mijn element is een Audio Technica AT3100XE.
Dit draaide op een sansui set B2102 eindtrap ( de geest gegeven)en de C2101 voortrap en deze had instelbare MD-MC ingang.
Ik gaat met jouw aanpassingen verder ,en het printje ertsen( ben e rwel een tijdje er uit ,maar is net als fietsen verleer je ook niet :-)
Bedankr

Hi Blackdog ,een riaa trap achter riaa trap ( 2xRIAA dus) kan dit wel?(sluit hem op de MD ingang aan)
Ik hoor je

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 25 augustus 2017 19:34:20 (13%)

blackdog

Golden Member

Hi Eagle One,

Heb je wel gelezen wat ik heb geschreven?

C3 wordt 100pF
R2 gaat weg
C4 gaat weg

Dit bepaald dat het weer een recht trapje wordt, dus met een frequentie lineair gedrag.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Blackdog,Ik had je stukje wel gelezen ,maar had het dus niet zo goed begrepen .

Ik print even alles uit en pas de schema aam

Nogmaals dank

blackdog

Golden Member

Hi Eagle One,

Mooi!

Ik vergeet wel eens dat niet iedereen altijd begrijpt als ik onderdelen aanpas wat het gevolg daarvan is.
Het komt door de aanname die ik had gedaan,
dat ik dacht dat jij wist dat de onderdelen die ik had verwijderd/aangepast voor de RIAA functie waren :-)

Laat vooral zien wat je aan het doen bent, begin niet aan de print voro je schema helemaal toppie is :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Het MC element van TS heeft een uitgangsimpedantie van 10Ω....
Qua minimale ruis geen ideale combi met een 47kΩ in 5534 preamp...

Minimale ruis is bij Moving Coil een dominant criterium. TS heeft een pre-pre nodig die laagohmig in is, en ongeveer 10x versterkt. (element geeft 0,4mV uit)

Impedantie transformatie is hier dus de belangrijkste factor (van 0,4mV/10Ω MC uit naar 4mV/47kΩ RIAA preamp in)
Zelf heb ik in deze situatie dan ook uitstekende resultaten behaald met een 1:10 step-up trafo (was een hele mooie microfoon trafo). Maar een optimale pre-pre kan nog net iets opener klinken.

groet, Gertjan

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Wat de gain betreft heb ik dat de TS al uitgelegt hoe hij dat kan berekenen.

De ruis die de opamp ziet aan zijn ingang wordt bepaald door de totale ingangs impedantie aan de ingangen. (en de versterker ruis)
Ik heb voor de -ingang al lagere waarde gekozen (en niet te laag i.v.m. de belasting van de opamp) en de +ingang ziet de lage impedantie van het MC element.
De 47K die aan de +ingang hangt is in het geheel niet intressant voor de ruis door de in verhouding lage impedantie van het MC element die de totale impedantie van de +ingang bepaald.
De ingangsweerstand zal van 47K naar een waarde moeten worden gebracht die het element graag ziet, dit zal wel in de buurt van 1K worden...

Zou het beter kunnen, jazeker een versterker trapje dat inherent een lagere ingangsimpedantie van de versterker met ook de bijbehorende lagere ruis.
Dit heb ik verder niet aangetip i.v.m. het kennis niveau wat ik vermoed van de TS.

De TS kan de opamp nog vervangen door een LM4562 voor de lagere ruis, of zijn modernere broertje de OPA1612 die er jammer genioeg alleen in SIOC behuizing is.

Wat betreft trafo's voor MC elementen, de paar die ik heb gebruikt waren allemaal minder dan de versterkers die ik ook voor MC elementen heb gebruikt.
De hele dure step-up die later op de markt kwamen, heb ik echter nooit getest.

De onderstaande schakeling is misschien intessant voor de TS, deze schakeling die komt uit een artikel van het blad Wireless World heb ik vele jaren naar tevredenheid gebruikt.
Deze heb ik later vervangen voor mijn actieve MC RIAA versterker, welke ook hier op CO te vinden is.

Voordeel van deze simpele schakeling is ondermeer, laag verbruik en batterij voeding :-) Wel in een metalen behuizing bouwen!
En ik bedoel de schakeling aan de bovenzijde van de hieronder gegeven link.
Gebruik goede componenten en voor de transistoren kan je 2N3904 en de 2N3906 gebruiken, ik weet nog een paar transitoren die ruisarmer zijn,
maar deze zijn alleen bij Mouser of Digikey te bestellen. BC550C en de BC560C zijn geen optie voor deze impedanties!
De gain is lager te maken door de 1K aan de uitgang naar zeg 500Ω te brengen.
http://www.solaris.no/electronics/pre_amp/mc_amps.html

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hallo Gertjan , Blackdog

Ik heb alles weer gekopieerd en opgeslagen .
Gaat alles eerst rustig lezen ,en dan mijn stappen plan maken.

Maar vroeger gebruikte we vaak de tor BC550c en de tegen hanger in verband met de lage ruis.(heb op zolder nog een bakkie vol liggen met ze,jammer, meschien gebruik ik toch nog wat ik heb liggen om te kijken of ik het een en ander niet verleerd bent ,en dan kan ik kijken hoe groot alles wordt en zo)
Ik laat jullie weten hoe de zaken er voor staan.

PS moet dit dan bij deze topic?

Alle bedankt ,prettige weekend

maartenbakker

Golden Member

@blackdog: wat maakt de 2N3904/3906 geschikter dan de BC550/560 in deze toepassing?

@Eagle One: inderdaad gebruikelijk om met verdere experimenten in hetzelfde topic door te gaan, dan leest het als een spannend boek inplaats van als een puzzel :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Ha die Maarten,

Laten we er een fijn spannend boek van maken ;-)

Eagle One
Om het een en ander even in een goed perspectief te zetten, de meest ruisarme voorversterker hoef helemaal niet optimaal te zijn voor jouw pickup element.

De beste wat ruisgedrag betreft in de derde versie van de Art of Electronics is met 64 transistoren
en dat zijn dan de ZTX951.
Zie hiervoor pagina 505 onder de kop 8.5.9, deze versterker is ontworpen voor een bron (een bandmicrofoon) met een bron impedantie van kleiner dan 1Ω.

Die is dus helemaal niet goed voor jouw element waarvan de bron impedantie rond de 30Ω is.
Dan heb je grote kans dat het de pan uit ruist als je daar je element aan hangt.

De door mij voorgestelde opamps zijn waarschijnlijk ruim voldoende wat ruis en bron impedantie betreft.
Waarom zeg ik waarschijnlijk, omdat ik de opamps nooit met mijn element heb getest, omdat ze er toen nog lang niet waren.

Wat is nu mijn afweginging betreffende de opmerking, dat de door mij gebruikte preamp in het onderstaande artikel een dual transistor zit die ongeveer het zelfde ruisgedrag heeft als de moderne opamps als de OP1612.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/126372/1/high+end

In dit artikel zie je ook een platje staan uit The Art Of Electronics, kijk bij de ruiscurve van de verschillende transistoren.
De BC850C is vrijwel gelijk aan de BC550C, deze transistor heeft wel de hoogste Rbb wat betekend dat hij van de getoonde transistoren het meeste ruist :-)

Is de BC550C een slechte transistor, in het geheel niet, maar pas hem toe bij de goede bronimpedantie en signaal niveau.
Ik heb in mijn professionele leven handen vol van de BC550C en de BC560C gebruikt.

Het topic over mijn active RIAA versterker geef ik ook al aan, dat ik geen plaat kon vinden die maar in de buurt kwam van de ruis van de voorversterker.
Ook de beroemde Sheffield LAB platen gaven duidelijk meer ruis dan deze RIAA versterker.

Een tip, als je echt geintresseert bent in prof audio en signaal versterkers, voedingen enz, koop dan de derde versie van The Art of Electronics,
dat breng je brein op een hoger level!
Vergeet verder het vele geneuzel op allerlij Fora, geen enkel component maakt in een keer alles goed.
Als je maar deze opamp gebruikt, of dat merk weerstanden, of die olie gevulde condensatoren, jajajaja gooi het maar in mijn pet dan mep ik het straks in het ronde archief :-)
Goed en met zorg ontwerpen, dat geeft consistente goede resultaten.

Prijktijk voorbeeld van ruis bij een klein signaal niveau.
Bij de zeer lage signaal niveaus zoals een MC preamp kan ook nog popcorn (shotnoise) hoorbaar worden.
Soms zal je de transistoren daarop moeten selecteren, het zij zo.

Een voorbeel is ondermeer een van mijn KeySight meetinstrumenten die hier ook last van had, beide meters meten een 10V LAB referentie en zijn genuld.
De bovenste meter doet raar, zie de "puls" in het signaal, daar is niets van terug te vinden op de onderste meter.
Dit probleem is trouwens netjes door KeySight opgelost, zie dus het plaatje hieronder voor hoe deze ruis er uit kan zien.
http://www.bramcam.nl/Diversen/34461A-Stoorpulsjes-02.png

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Sorry heb de FAQ gelezen ,maar snap daar niks van,
Heb alles binnen gaat nu tijd maken om het uit te werken ,als het werkt laat ik het jullie weten
Bedankt alle nogmaals

groetjes Cor ( Eagle One)

Henry S.

Moderator

De vraag van speb is hierheen verplaatst.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hmm ik heb alleen maar de Nederlandse versie van de art of elektronics. Daar staat niet alles in blijkbaar.

In 2015 is de derde versie van TAoE uit gegeven, Elektronica, kunst en kunde is de Nederlandse vertaling van de tweede editie uit 1989.

Ik moet de derde editie nog kopen om mijn verzameling te complementeren.

This is the world we know best, the world of madness
RAAF12

Golden Member

Op 3 januari 2018 00:06:16 schreef Ex-fietser:
Hmm ik heb alleen maar de Nederlandse versie van de art of elektronics. Daar staat niet alles in blijkbaar.

Kijk eens hier www.disneyland.com

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 3 januari 2018 01:30:48 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Op 3 januari 2018 00:52:03 schreef Blackfin:
In 2015 is de derde versie van TAoE uit gegeven, Elektronica, kunst en kunde is de Nederlandse vertaling van de tweede editie uit 1989.

Strict genomen is het geen vertaling maar een bewerking.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."