magnetron/microgolf dood na kortsluiting in huis.

Beste mensen,
Iemand vroeg of ik naar haar samsung magnetron/microgolf wilde kijken, het betreft een type GE86N.
Probleem is volgens haar dat na er een keer kortsluiting is geweest in haar huis (door een lamp) de magnetron/microgolf het niet meer doet.
Nu heb ik nog nooit een magnetron/microgolf gerepareerd, wel genoeg uit elkaar gehaald ;-)
Ik ben bekend met gevaren van hoogspanning op de condensator en de transformator. Ik heb ook diverse topics hier al gelezen over magnetron/microgolf reparaties.
Mijn vraag is, kan door de kortsluiting in huis b.v. alleen de zekering kapot gegaan zijn of nog meer?
Welke stappen kan ik het best ondernemen?
Natuurlijk eerst zekeringen nameten. Daarna, diode(s), trafo, magnetron op kortsluitng?
Ik vermoed dat er geen probleem is met de schakelaars. Zover ik weet stond de magnetron/microgolf gewoon uit toen er in huis kortsluiting was. Hij wilde niet meer aan na de kortsluiting.

maartenbakker

Golden Member

Voor kortsluiting mag je denk ik ook stroomuitval lezen. Grote kans dat de magnetron een schakelende voeding heeft voor de standby en dat die of na afkoeling van slechte elco's niet meer opkwam en/of bij het opkomen de schakelchip heeft gefrituurd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zal hem zo ie zo naar mijn werkhokje moeten brengen om te checken.
Elco's zouden na te meten moeten zijn met mijn evb esr meter en eenvoudige condensator meetfunctie in de aldi dmm vermoed ik (natuurlijk wel eerst ontladen maar de microgolf heeft al wel sinds januari stil gestaan dus weet niet of er nog hoge voltages aanwezig zijn)
Je zegt dus, kijk ook eens naar de schakelende voeding die het display e.d. aanstuurt?
goede tip, nog niet aan gedacht eigenlijk. Ik heb alleen nog maar oude "analoge" magnetrons gesloopt voor onderdelen, nog geen met digitaal scherm.
Maar hoe zou dit kunnen ontstaan na stroomuitval als de microgolf niet aan stond? In feite is dat toch hetzelfde als de stekker eruit halen? Wat zie ik over het hoofd in deze beredenering?

vergeten

Golden Member

Op 23 augustus 2017 23:22:09 schreef brains: Maar hoe zou dit kunnen ontstaan na stroomuitval als de microgolf niet aan stond? In feite is dat toch hetzelfde als de stekker eruit halen? Wat zie ik over het hoofd in deze beredenering?

De magnetronbuis in de oven is niet in werking maar de magnetron als geheel staat wel onder spanning voor de klok.
Als de steker tijdens de "kortsluiting" uit de WCD was geweest had er zeker niets kunnen gebeuren.
Maar dat is mosterd na de maaltijd.

Ik weet niet of de Samsung GE86N heel anders is dan de GE86Y, maar
van de laatste heb ik een service manual, te groot om hier te plaatsen.

Die kan ik eventueel mailen bij interesse. (4,6Mb)

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 24 augustus 2017 00:11:15 (15%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Natuurlijk, stom dat ik daar niet aan gedacht heb. 8)7 In feite is dit natuurlijk hetzelfde als een b.v tv, blu-ray, die in standby staan. En daar gebeuren dit soort dingen ook.
Duidelijk dat ik genoeg dingen na kan kijken.
Partlist gevonden maar amai, ze durven veel geld vragen voor onderdelen zeg.
https://www.samsungonderdelen.com/samsung-model/ge86n-sxen.htm
b.v. 9,08 euro voor een zekering! Vermoed dat dat een stuk goedkoper kan maar dat is voor later als ik weet wat er stuk is en of het nog te herstellen is/moeite waard.

vergeten

Golden Member

Op 24 augustus 2017 00:07:45 schreef brains:
Natuurlijk, stom dat ik daar niet aan gedacht heb. 8)7 In feite is dit natuurlijk hetzelfde als een b.v tv, blu-ray, die in standby staan. En daar gebeuren dit soort dingen ook.
Duidelijk dat ik genoeg dingen na kan kijken.
Partlist gevonden maar amai, ze durven veel geld vragen voor onderdelen zeg.
https://www.samsungonderdelen.com/samsung-model/ge86n-sxen.htm
b.v. 9,08 euro voor een zekering! Vermoed dat dat een stuk goedkoper kan maar dat is voor later als ik weet wat er stuk is en of het nog te herstellen is/moeite waard.

Precies, er kan een kleine trafo inzitten voor de elektronica, of misschien een schakelend voedinkje, wat @maartenbakker al schreef.
H013/M030 zijn geen zekeringen maar thermostaten. M042 is een high voltage zekering en die is nog wat duurder.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Over het algemeen door kortsluiting in huis zal er niet veel stuk gaan maar overspanning wel. Meestal zijn het betrekkelijk simpele voedingen en met nog meer geluk alleen de zekering.

Bedankt allemaal voor jullie hulp.
Ik ga er mee aan de slag als ik tijd heb. Het heeft voor die persoon geen haast gelukkig.
Ik zal als het eerste eens naar de zekeringen en de schakelende voeding kijken.
Als ik daar niets vindt wat andere standaard dingen die ik kan testen zoals gelezen in diverse topics hier over magnetron reparatie.
@ vergeten, je hebt mail.

Ik denk dat maartenbakker het bij het rechte eind heeft. Er zit volgens de manual inderdaad een schakelend voedingkje in. (Al een wonder dat er een volledig service manual te vinden is met schema's, @brains: Goeie link, moet ik bewaren)

De chip is zo'n 8pin dil met ontbrekend pootje (LNK564). Of die is stuk of en meer waarschijnlijk een elco ergens daar rondom die "versleten" is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
vergeten

Golden Member

Op 29 augustus 2017 16:49:23 schreef brains:
@ vergeten, je hebt mail.

@brains jij hebt nu ook mail :-), succes

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hehe, eindelijk tijd gevonden om er na te kijken.
De servicemanual, ook al was niet precies zelfde nummer, was heel leerzaam. Er stond een pagina in met na te meten onderdelen en hoe te meten. Nu zijn al die besproken onderdelen om behalve de zekering. Kan ik die vervangen en dan opnieuw proberen?
Ik ga ook nog eens naar de klok/aansturing bordje kijken maar zonder stroom kan ik daar niet alles meten.
Ik zal morgen achter een nieuwe zekering gaan maar ik kan pas volgende week weer verder gaan want hij staat op fablab. (Is open tot 22:30)

vergeten

Golden Member

Op 24 oktober 2017 20:32:03 schreef brains:
Nu zijn al die besproken onderdelen om behalve de zekering.

Wat bedoel je met "om"?

Wat staat er in mijn signature?, zou je dat ook willen doen :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Verdorie, autocorrect en vergeten te checken. Ik bedoel alle onderdelen zijn ok. Maar die autocorrect maakt er dan om van.

vergeten

Golden Member

Daarom begreep ik er niets van en dacht, dat alles stuk was behalve de zekering.
In NL kan "om" dood betekenen er wordt bijvoorbeeld wel eens iemand omgelegd, ofwel doodgeschoten :(

Zet die autocorrect toch uit of zet hem op nederlands :) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ja, ik denk dat die autocorrect toch eens uit moet zetten. Gaat wel vaker de mist in. Soms ook tot hilariteit van vriendinnen van me want hij wil ook regelmatig "dirty" verbeteren ?
Dat van om weet ik wel maar niet aan gedacht en de link gelegd ondanks dat ik een Nederlands ben die Brugge woont.
Ik wacht tot de nieuwe zekeringen binnen zijn van farnell om dinsdag verder te testen. Ik heb ondertussen nog wat Topics over magnetron reparatie gelezen en Ik ben wel vergeten de hoogvoltage zekering te testen kwam ik achteraf achter. En er zou er ook nog eentje kunnen zitten op de aansturing/klok print.

vergeten

Golden Member

"We" wachten met spanning af :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Haha, ik ook.
Ondertussen ga ik eens deze website lezen die ik gevonden heb in een topic hier.
De disclaimer is al hilarisch maar zeker waar.
http://www.repairfaq.org/sam/micfaq.htm#micmicgenc

DISCLAIMER
Careless troubleshooting of a microwave oven can result in death or worse. Experienced technicians have met their maker as a result of a momentary lapse of judgement while testing an oven with the cover removed. Microwave ovens are without a doubt, the most deadly type of consumer electronic equipment in wide spread use.

The power supplies for even the smallest microwave ovens operate at extremely lethal voltage and current levels. Do not attempt to troubleshoot, repair, or modify such equipment without understanding and following ALL of the relevant safety guidelines for high voltage and/or line connected electrical and electronic systems.

We will not be responsible for damage to equipment, your ego, county wide power outages, spontaneously generated mini (or larger) black holes, planetary disruptions, or personal injury or worse that may result from the use of this material.

Hensz

Golden Member

Op 26 oktober 2017 22:21:17 schreef brains:
.....can result in death or worse.

Wat moet ik me daar nou weer bij voorstellen? Opgeslokt door het zwarte gat wat je zojuist gecreëerd hebt? 8)7

Don't Panic!

Ja, dat was ik me ook aan het af vragen. Dat gaat er weer een beetje over. Waarom maken niet meteen een tardis uit een magnetron ? (ik heb vannacht gedroomd dat doctor who tegen kwam )

fatbeard

Honourable Member

:+
knock knock
Who's there?
Doctor
Doctor who?
Indeed

Kon ik ff niet laten...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Hallo Brains,

Ik ben benieuwd of je het de magnetron nog hebt kunnen redden?
Ik had hetzelfde probleem, maar ik heb het uiteindelijk opgelost!
Stekker eruit, deur open maken, stekker weer in het stopcontact en met je vinger over alle tiptoetsen gaan.
Of 2x de onderste tiptoets aantippen (spanning uitschakeltoets).