Trigger probleem Goerz BBC Metrawatt M6011 / Hameg HM208

Bedankt voor je reactie. Ik ga dat controleren.
Nu was mij ook opgevallen dat 5V de referentiespanning is.
Echter de L200 is voor het 12V circuit. Voor mijn interesse, wat is de invloed van 12V dan op het 5V circuit?!

Ha Ricotjuh,

Ik denk dat er wat verwarringen zijn tussen de twee modellen meet de L200 op schema staat TDA200 dat kan niet.
Maar de praktijk is wat er in zit in ieder geval onderzoek de referentie.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Zojuist geprobeerd met koelspray het probleem te proberen te lokaliseren maar helaas was hiermee geen verschil

Ha Ricotjuh,

Ja dat is ook geen garantie het hoeft namelijk niet altijd een warmte probleem te zijn.
Dan maar verder meten heb je al wat metingen verricht ingang van de L200 meten met de scope.
Kijk trouwens even of het een L200 is hier is het schema de fout ingegaan.
En is die condensator welke ik aangaf een tantaal?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 26 augustus 2017 12:24:22 schreef electron920:
Ha Ricotjuh,

Ja dat is ook geen garantie het hoeft namelijk niet altijd een warmte probleem te zijn.
Dan maar verder meten heb je al wat metingen verricht ingang van de L200 meten met de scope.
Kijk trouwens even of het een L200 is hier is het schema de fout ingegaan.
En is die condensator welke ik aangaf een tantaal?

Groet Henk.

Dag Henk,

Het was inderdaad een L200. En het was gewoon een elco ipv een tantaal.
Zal zo eens wat metingen verrichten aan de L200. Wordt vervolgd...

Heb metingen verricht. In de bijlage wat scoop beeldjes. De foto's staan op volgorde van pin 1 naar pin 5. Heb pin 3 er niet bij gedaan want die was gewoon "nul".
Toch blijft er de 50hz op de uitgang inzitten.

Ha Ricotjuh,

Mooie foto's maar zo kunnen we nauw net niet het AC component zien :(
Is het mogelijk om in de stand AC nogmaals te projecteren.
Ik zie volgens mij wel een bandje zitten.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Af en toe tussen de uitschieters, ook wat rommel tussendoor. Dit is gemeten op pootje 5

Ha Ricotjuh,

Dat is duidelijk staat je probe op X1?
Heb je toevallig 2 elco's van ongeveer 1000uF > 25V in huis.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja probe staat op X1
Ja elco's heb ik! Zelfde spanningswaarde van 25V

Bedoeling van je is om C1008 en C1009 te vervangen?

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op zaterdag 26 augustus 2017 18:17:29 (28%)

Ha Ricotjuh,

Ja als dat gemakkelijk kan je dan achteraf de bestaande eloc's testen of ze bruikbaar zijn.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Nou, heel gemakkelijk zal het niet gaan maar niets is onmogelijk. Moet de assen van de potmeters los halen en dergelijke, maar dat is geen probleem. Zal dat eens eerst doen en kijken wat daarna het resultaat is

Ha Ricotjuh,

Te late reactie ben ik bang voor maar er loopt een draad brugje van de uitgang naar de schakeling uiteindelijk deze kan je gemakkelijk in de midden door knippen dan is de uitgang los en kan je nog een keer meten.
Ook kan je met de voeding een externe spanning aanbieden zo krijg je zonder te veel werk een duidelijk beeld.
Ik hoop nog een beetje op tijd.

Groet Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Nee nog niet te laat want kreeg bezoek dus heb er niets meer aan kunnen doen. Maar welk draadbrugje bedoel je precies?

Ha Ricotjuh,

Op de valreep zullen we maar zeggen ;) het draadbrugje loopt parallel aan C1013 en verbind de +12V met de schakeling.
Door deze te onderbreken kan je de voeding meten eventueel een kleine belasting weerstand of lampje er aan.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja ik zie nu wat je bedoeld! Ga ik testen.
Bedankt zover!

Zojuist weer verder geknutseld. Eerst checken of het probleem zich nog steeds voordoet. Check, probleem is er nog. Vervolgens de draadbrug onderbroken en gemeten aan de 12V. Deze zag er netjes uit zonder rommel. Nu weer het draadbrugje gerepareerd en nu natuurlijk geen rommel meer op het scoopbeeld. Even wachten/kijken of het probleem zich weer voor gaat doen..

Ha Ricotjuh,

Als de draadbrug vast zit en je heb rommel meet dan nog even op de draadbrug.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Vanavond de hele avond op de testbank gestaan, maar het probleem heeft zich niet meer voorgedaan. Heel vreemd...

ha Ricotjuh,

Dat is aan de ene kant mooi aan de andere kant blijf je met de vraag wat kan het geweest zijn :?
Heb je wel de spanning bekeken bijvoorbeeld die 12V?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja, de 12v ziet er nu "schoon" uit. Ga vanavond nog een duur testje doen.

Ha Ricotjuh,

Is begrepen we horen het wel succes.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Weer een avondje probleemloos gedraaid. Ik schroef 'm weer terug in zijn behuizing. Wanneer het probleem zich weer voor zal doen, ga ik maar weer verder zoeken. Ik zou nu in ieder geval niet meer weten waar ik zou moeten zoeken, aangezien het probleem zich niet mee voordoet.

Ha Ricotjuh,

De 12 V is ook schoon????
Misschien een print steker.

Groet Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.