SOX18-E Lampen leven kort in origineel Philips armatuur

Als ik inlog bij de Technisch Unie dat zijn er wel wat mogelijkheden als je hetzelfde model armatuur wilt hebben.

Je hebt ze in het wit en zwart.

Zonder licht/donkerschakelaar of met licht/donkerschakelaar.

Lamptype: Lagedruk natriumlamp, hogedruk natriumlamp, compactfluorescentielamp en led

Bij Philips valt dit onder de klasse: Oriëntatieverlichtingsarmatuur

maartenbakker

Golden Member

Zou een triac die niet in alle kwadranten meer even lekker triggert de oorzaak kunnen zijn?

TIC206M is in elk geval wel een gangbaar type dus het is te proberen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Testman, je herkent het.
Voor mijn kennis: Wat/ waar zijn de onderdelen iontsteker en
starter ( bij TL-buis weet ik het, het busje) .

@edwass
Lees net je bericht, als particulier kun je niet bij de Technische Unie bestellen en als het met een onderdeeltje vervangen van E1 weer werkt geeft het wel een voldaan gevoel. lampen zijn namelijk niet goedkoop even als de SOX18E zelf natuurlijk.

Op 26 augustus 2017 21:05:36 schreef RoelP:
@Testman, je herkent het.
Voor mijn kennis: Wat/ waar zijn de onderdelen iontsteker en
starter ( bij TL-buis weet ik het, het busje) .

@edwass
Lees net je bericht, als particulier kun je niet bij de Technische Unie bestellen en als het met een onderdeeltje vervangen van E1 weer werkt geeft het wel een voldaan gevoel. lampen zijn namelijk niet goedkoop even als de SOX18E zelf natuurlijk.

Elk artikel heeft een uniek EAN-nummer. Aan de hand van dit nummer kan je Googlen en kijken waar je het wel als particulier kan kopen.

Bijvoorbeeld deze bij de grote "C" lijkt er het meest op
Bourns TIC 206 D Thyristor (SCR) - TRIAC TO-220 4 A 400 V. ?

Ik vind dat altijd maar lastig hier staat een D geen M achter 206 en een waarde met 9529 zie ik al helemaal niet. (Origineel TIC206M, 9529)!

het printje boven de vsa is de ignitor, dit is een gewone philips sx26 ( oud typenummer ) zonder doosje erom heen.

als je trouwens goed kijkt bij de tu, dan zie je dat de sox18-e armaturen niet meer leverbaar zijn, vervanger is een pl armatuur of een led armatuur.

sox lampen bevatten meer kwik, die gaan er sneller uit als pl-c lampen.

de tu heeft ook al een philips led vervanger voor sox lampen, echter komt er 4000K licht af.

een gewone sox 18e lichtbron is aan de prijs, 45€ ex btw internetprijzen. die lichtbronnen gaan eruit, prijzen zijn op zijn best omhoog gegaan. 2 jaar terug nog een dikke 25 euro de stuk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat de TU ze niet meer op voorraad heeft kan ik ook zien. Wil niet zeggen dat een andere groothandel het ook niet meer heeft.

Men stapt meer en meer over naar de ledlamp. Vooral bij de openbare verlichting. De energiekosten moeten omlaag en zo min mogelijk onderhoud aan een armatuur.

tu heeft ze niet alleen niet meer op voorraad, maar het model is eruit. als er bij de tu boven de bruto prijs een groen bolletje staat met vervanger zijn die armaturen er niet meer. dat een vage internettent nog oude voorraad heeft kan best, maar ik zou niet meer gaan voor een armatuur wat toch al duur is, en de volgende sox 18e lichtbron miss niet meer bekombaar is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ter info, ik betaalde ca E 70 voor een SOX.

Misschien interessant www.saled.nl lamp PS-T met B22 voet. 3000K
hoe zal de kwaliteit (uit China ) zijn als ik andere andere topics lees.

Op 26 augustus 2017 21:39:29 schreef testman:
tu heeft ze niet alleen niet meer op voorraad, maar het model is eruit. als er bij de tu boven de bruto prijs een groen bolletje staat met vervanger zijn die armaturen er niet meer. dat een vage internettent nog oude voorraad heeft kan best, maar ik zou niet meer gaan voor een armatuur wat toch al duur is, en de volgende sox 18e lichtbron miss niet meer bekombaar is..

Ben ik met jou eens. Ik zou ook niet voor de SOX kiezen.

Een opkoper kan best een restpartij hebben opgekocht en probeert deze te slijten. Het zal ze dan ook een zorg zijn als de lichtbron niet meer leverbaar is.

de brutoprijs bij de tu voor de sox18-e is 86€ ex btw. inkoopprijs ligt rond de 40 euro als je daar genoeg afneemt. de lampenboer waar ze inkoop de helft ( ex btw ) waren heeft ze niet eens meer, dat maakt de internetprijzen van 45€ ex btw per lichtbron de laagste, ik zou er niet meer aan beginnen.

https://www.luckylight.nl/pdf/voorderingen-erp-fase-3.pdf

hier zie je dat philips per apr. 2017 ijzerkern vsa's onder de 400W gaat vervangen voor evsa modellen. afgezien van de sox vsa's en een aantal modellen die meer als 90% rendement hebben.

een aantal lichtbronnen gaat eruit, maar de meeste vallen zuinig genoeg uit om te mogen blijven, oa de sox lampen. echter loopt de verkoop van sox lampen terug omdat oa gemeenten steeds vaker de armaturen vervangen voor led. dat zal uiteindelijk ook zorgen dat ze er niet meer zullen zijn.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 26 augustus 2017 22:20:40 (48%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 augustus 2017 22:00:28 schreef RoelP:
Ter info, ik betaalde ca E 70 voor een SOX.

Misschien interessant www.saled.nl lamp PS-T met B22 voet. 3000K
hoe zal de kwaliteit (uit China ) zijn als ik andere andere topics lees.

Op zich wel interresant, want de lichtopbrengst is ook hoger.

De gemeentes en de provincies stellen eisen aan de componenten. Verkoop je lichtbronnen die een korte levensduur hebben dan wordt je niet zo snel meer aanbevolen als leverancier.
Gezien de vele overheden die voor hun lichtbronnen hebben gekozen moet dat wel goed zitten.

ik zou ook niet snel een sox vervanger kopen om zo in een bestaand armatuur te plaatsen. die dingen zijn ook best aan de prijs, en je hebt een boel nutteloos spul in het armatuur wat niks meer doet, vsa, ignitor, reflector vuil, kap mat door leeftijd. de led vervanger licht rondom op, wat nutteloos verbruik is. als je die leds op een alu plaat zet heb je er veel meer licht van, en de leds koelen veel beter.

nu mag ombouwen van bestaande armaturen niet bedrijfsmatig volgens de nen1010. bijv in geval van tlbakken ombouwen naar ledbuizen en dus de vsa eruit keilen mag niet omdat het armatuur dan gevaarlijk is voor de gewone persoon zonder technische kennis die er een tlbuis indraait welke dan klapt.

een led vervanger zonder iets ombouwen is dan beter, want er kan zo weer een originele lichtbron in, echter zijn mijn ervaringen met dergelijke led vervangers slecht. heel erg armatuur afhankelijk of dat goed werkt, en of de led lichtbron wel lang meegaat...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Zo, lang het uitsluitend om het licht gaat is LED een acceptabele vervanger, maar Dat natriumgeel heeft soms ook een meerwaarde uit esthetisch oogpunt.
Er zijn wel COB-LED vervangers met een nagenoeg gelijke golflengte, maar die verbruiken uiteindelijk meer dan een SOX lamp en hebben een vergelijkbare levensduur van 15k uur.
Hoe ze reageren op wisselende omgevingstemperaturen weet ik (nog) niet.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 26 augustus 2017 21:15:22 schreef RoelP:
Bijvoorbeeld deze bij de grote "C" lijkt er het meest op
Bourns TIC 206 D Thyristor (SCR) - TRIAC TO-220 4 A 400 V. ?

Ik vind dat altijd maar lastig hier staat een D geen M achter 206 en een waarde met 9529 zie ik al helemaal niet. (Origineel TIC206M, 9529)!

De D en M geven de werkspanning aan. Een D gaat stuk in deze toepassing en is dus niet geschikt.

9529 is een datumcode.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

SOX lampen bevatten uitsluitend natrium en een neon/argongas-mix, geen kwik, het zijn derhalve lampen die bij het restafval mogen.

Dank Maarten, de letter M is dus essentieel, ik zoek verder.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 26 augustus 2017 22:41:15 schreef lj-thijs:
SOX lampen bevatten uitsluitend natrium en een neon/argongas-mix, geen kwik, het zijn derhalve lampen die bij het restafval mogen.

Het is gewoon chemisch afval. Dat het mogelijk gewoon bij het restafval mee gaat is punt twee.

In SOX lampen zit een klein beetje kwik.

Dat is helaas onjuist, de productpagina van Philips vermeldt ook dat lagedruk-natriumlampen 0 gram kwik bevatten, kwik heeft ook geen doel bij de werking van dit soort lampen.

Op 26 augustus 2017 23:30:44 schreef lj-thijs:
Dat is helaas onjuist, de productpagina van Philips vermeldt ook dat lagedruk-natriumlampen 0 gram kwik bevatten, kwik heeft ook geen doel bij de werking van dit soort lampen.

Je hebt gelijk. Deze is voorzien van ITO (Indium tin oxide) en hoort thuis bij het chemisch afval.

De HPL-lampen hebben daartegen wel een beetje kwik maar dat is nu niet van toepassing.

De oude SOX en de HPL lampen gaan op het werk gewoon bij elkaar in dezelfde chemobox.

al die gasontlading lampen gaan in de wecyclebak, alleen tlbuizen gaan apart in een grotere bak op t werk.

je hebt zelfs by22d verlopen naar e27, om een sox lamp in een e27 fitting te steken voor welke reden dan ook.

levensduur van sox heeft ook met de montagehoek te maken, check de doos maar eens. niet te schuin omhoog staande van de voet uit gezien, en de u vormige buis in de lamp zelf moet vrijwel horizontaal liggen. vandaar de bajonet voet, vermits die goed gemonteerd is..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 27 augustus 2017 00:45:30 (38%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

De wat oudere SOX lampen hadden wel degelijk een beetje kwik *) als ontsteekhulp (net als bij nixies), maar sinds de kwik-ban is dat bij de productie verlaten.

*) O.a. duidelijk te zien aan blauwe lichtpuntjes bij de elektroden.

@TESTMAN:
Doe jij werkelijk die HPL lampen niet bij het kwikafval? In dat geval: Foei!!! Ze bevatten meer kwik dan een Tl-buis!

Deze zijn goedkoper èn gratis verzending!

https://www.lampenonline.com/catalogsearch/result/?q=SOX+18e

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 27 augustus 2017 13:50:27 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †