Schema's op circuitsonline

Hoe is het mogelijk dat een degelijke site zoals Circuitsonline vrijwel alleen “schakelingen” heeft staan, die dateren uit 2002.
Wordt het niet hoogtijd om daar wat hedendaagse schakelingen bij te voegen.
Me dunkt dat er op die 15 jaar, op elektronisch gebied toch wel een en ander is bijgekomen.

maartenbakker

Golden Member

Hoe het mogelijk is, is simpel (het forum is het belangrijkste onderdeel van de site) en waarschijnlijk ook niet de vraag waar je echt antwoord op zoekt.

Ik geef je wel gelijk dat de schakelingen opzich handig, maar niet allemaal meer zo 'bleeding edge' zijn. Wat je eraan kunt doen? Ik vermoed dat er wel inzendingen worden geaccepteerd.

Misschien is het zelfs een leuk experiment om een topic te starten als je een idee voor een schakeling hebt maar nog niet in volledig uitgewerkte vorm.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 28 augustus 2017 04:10:23 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Tsja,een NE555 is van 1972 maar die kom ik nog regelmatig tegen in een 'moderne' schakeling.(NE555 is 45 jaar oud)
Zo kan ik nog wel tientallen IC's opnoemen.
Torren ook, BC107,108 en BD139,140 2N3819,J310,MPF102 en zo kan ik wel uren doorgaan.
Gewoon omdat de meeste knutselaars die in hun voorraad hebben en gebruiken.

evdweele

Overleden

Zoals bij vrijwel alle initiatieven, of dit nu bij de kaartclub is of bij een groepje fietsvrienden, wordt bij de start enthousiast gereageerd en buitelen de ideeën over elkaar heen. Naarmate de tijd voortschrijdt drogen de ideeën van de eerste deelnemers enigszins op en de volgende 'generatie' heeft een andere belangstelling. Het aantal ingezonden schakelingen vermindert, mede veroorzaakt door het feit dat elders op internet steeds meer van die schakelingen zijn te vinden.
Dat er op internet ook veel kaf tussen het koren zit weten de kenners inmiddels ook, maar er blijft nog genoeg over om mee te experimenteren.

@maartenbakker noemde het al, het belangrijkste onderdeel van CO is het forum.
Daarin worden met grote regelmaat de ontwikkelingen van de individuele deelnemers geshowd en voorzien van waardevolle aanvullingen en commentaren door de andere deelnemers.

CO is niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld Elektor met kant-en-klare schakelingen (die het soms wel en soms ook niet doen), maar een verzameling elektronici die wensen te discussiëren over alles dat met elektrotechniek en elektronica te maken heeft.

Maar het staat iedereen vrij een door hem ontwikkelde of verbeterde schakeling in te sturen zodat deze in de rubriek 'Schakelingen' kan worden opgenomen.

Op 28 augustus 2017 05:50:44 schreef Hubie:
Gewoon omdat de meest knutselaars die gewoon in hun voorraad hebben en gebruiken.

Zo kijk ik regelmatig terug in oude tijdschriften als Radio Elektronica, Radio Bulletin of Elektuur en in de boekjes 'Jongensradio' van de Muiderkring. Gewoon omdat ik daar nog veel onderdelen van heb liggen (buizen, spoelen). En omdat ik er 60 jaar geleden mee ben opgegroeid.
Omdat die techniek 60 jaar oud is hoeft het niet allemaal direct naar het vuilstort. Je kan er nog steeds veel plezier mee beleven.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Daarbij komt ook nog dat nieuwe componenten in toenemende mate alleen nog maar in 'hobbyist-onvriendelijke' behuizingen worden gefabriceerd... ;)
(veel ic's zijn er alleen nog maar in bga of leadless chip met 0.5 of 0.4mm pitch; voor de meesten een stapje te ver...)
Een 20 pins QFN van 3x3mm wordt je niet echt vrolijk van...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vind het persoonlijk een mooi forumonderdeel, het zijn heel eenvoudige schakelingen en ze worden veel meer gemaakt dan je zou denken, ideaal om te beginnen met elektronica.
Controllers ed. zijn voor velen een stap te ver.

Dus houden zo en niet teveel moeilijke schakelingen toevoegen.

LDmicro user.
pa3gws

Golden Member

Juist die eenvoudige schakelingen kunnen erg handig zijn.
Al is het maar om even snel een oplossing ergens voor te maken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Precies; die schakelingen zijn bedoeld als eenvoudig begin, voor beginners, en dan is het dus weinig relevant hoe oud een schema is, zolang de componenten nog courant zijn. De gevorderden zullen toch hun eigen schakelingen ontwerpen, specifiek voor het gegeven probleem, en die zie je dus niet terug onder de schakelingen, maar in topics.

Mis je een specifieke schakeling, of moet het alleen nieuw en glimmend zijn, en iets met een Smartphone, want Smartphone!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
flash2b

Special Member

De website is ooit opgezet om als schakelingen bron te fungeren. Ook het onderschrift van het logo "Schakelingen, downloads en meer!" hint hierop.

Echter het sterkste punt van CO zijn niet de schakelingen (en al helemaal niet de downloads), maar de expertise en de manier waarop vele CO leden elkaar helpen, discussieren en met van alles en nog wat gereleateert aan electronica inclusief het helpen en delen van schakelingen.

Ik zou het onderschrift dan ook veranderen in iets van "De connectie tussen expertise en plezier met electronica"

blackdog

Golden Member

Hi Mebo870, :-)

Wat ga je er zelf aan doen behalve dit topic te starten?

Ik breng hier al een jaar of vijf een stortvloed aan schema's en uitleg in vele topic op CO.
Hieruit zijn vaak deelschakelingen te halen die goed getest zijn en vaak ook wat meer complex omdat ik het vaak goed wil doen :-)

Ik wacht met smart op je bijdrage, trouwens ook van vele andere op dit forum, komop steek er eens wat tijd in en laat ons allen meegenieten van jullie projecten :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit is trouwens een algemeen probleem op het internet. Waar 10 tot 15 jaar geleden een 'google hit' altijd relevant was zit je nu met verouderde of niet bestaande linkjes, bedrijven, apps, producten etcetera.

Ik zocht pas informatie over een markt editie 2017, maar ik kwam telkens op oudere jaren terecht omdat de handige website van de lokale krant bij alle versies de datum van vandaag erboven zette.

Petje af voor al die mensen die tutorials maken (en hier schakelingen plaatsen) en online zetten.

Zelfs iets simpels als een fietsband plakken. Ga er maar aan staan: camera, licht, geluid. Alles moet zichtbaar zijn, inzoomen, monteren, uploaden, ik denk dat je 2 werkdagen verder bent voor die ene lekke band.

Bij schakelingen kan je zelf prima uit de voeten met een potloodschetsje en achteraf nog ergens een weerstandje schuin over de print. Wil je hier de schakeling netjes plaatsen kost toch weer extra tijd.

Is het een idee om het gebruikte schema en/of software te posten in het topic "Show your projects"?

Net zoals de 'verplichte' onderkant van een print.

De jacht is mooier dan de vangst....

er zijn hier nu toch al een paar schema's gepasseerd die de moeite zijn om op te nemen in de schakelingen hier.
maar de vooruitgang heeft niet stil gestaan: sommige projectjes hebben een µC aan boord, en daar moet software in.
allemaal leuk als je ook zoiets wil bouwen, maar dan moet je wel identiek dezelfde hardware gaan aanschaffen.

ik herinner me nog vaak een schakeling om de versnelling van een moto op een display weer te geven. als je zoiets wil namaken, moet je identiek dezelfde µC kopen, identiek hetzelfde display, zelfde sensor en alle aansluitingen op dezelfde manier doen. en dan wordt het een schakeling die niemand ooit nog maakt.

ik heb in mijn oldtimer ook een arduino en display hangen, maar die hardware is zo specifiek op mijn auto gemaakt, dat het amper over te zetten is naar een ander type. de moeite dus niet om in schakelingen op te nemen (op mijn youtube filmpje heb ik meerdere vragen gehad of ik die als kit zou willen maken en verkopen)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Er staan ook nieuwere schakelingen tussen met een microcontroller, software en print ontwerpen. Maar voor de beginner zijn de simpelere schakelingen nu net de lage drempel om aan elektronica te beginnen. En het is best wel eens leuk om iets te maken met spullen uit de oude schoenendoos. Maar als je onder artikelen kijkt, daar staan ook schema's in en andere uitleg over bepaalde onderwerpen, dus er is best wel veel te vinden over van alles en nog wat.

Maar ik zou zeggen, klim in de pen en schrijf iets of ontwerp een leuke schakeling waar de nieuwkomer of de doorgewinterde elektronici iets aan hebben. Ik hou je niet tegen. :)

En voor de rest ga ik met mijn voorgangers mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Ook juist oudere schakelingen kunnen interessant zijn.
Waarom wel stoommachines als hobby maar geen buizen, relais of Ge-techniek?
Het zijn de basis principes van de elektronica....

Nixies, dekatrons en counter-schakelingen (ringtellers) met neonlampjes *). Er valt heel wat aan te beleven.
Een klok maken met 74xx of 40xx logica is bijzonder educatief, maar ook stuurschakelingen met deze IC's zijn vaak gemakkelijker te doorgronden, zeker voor beginners, dan programmeerbare logica. Bovendien heb je meer soldeerplezier >:)

*) Misschien kan Eleen (Vacuum-tube-girl) daar aan bijdragen?

Een rubriek als "Spitsvondge Schakelingen" (Radio Elektronica) of "Ideas for Design" (Electronic Design) Zou zeker niet misstaan.

Het samenbundelen van ontwikkelingen van Bram en anderen kan ook heel inspirerend en informatief werken....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Op 28 augustus 2017 17:19:33 schreef Lambiek:
[....]
Maar ik zou zeggen, klim in de pen en schrijf iets of ontwerp een leuke schakeling waar de nieuwkomer of de doorgewinterde elektronici iets aan hebben. Ik hou je niet tegen. :)
[....]

Doe je dan ook mee , Lambiek? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik denk dat de meest recente artikelen over servo's en nog wat meer al uit Lambiek zijn pen komen.

Het grootste probleem is dat de meeste schakelingen voor een specifiek doel worden gebouwd. In vele gevallen zit er dan een µC in. Het wil al lukken dat je een identieke schakeling kan gebruiken. Je moet dan ook nog met dezelfde processor werken. In de software wijzigingen aanbrengen is vaak meer werk als van scratch schrijven. Begin je daar aan, dan denk je aan wat extra functies en dan ken het niet meer in de µC of zijn er pootjes te kort.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Op 28 augustus 2017 22:43:20 schreef Tidak Ada:
Waarom wel stoommachines als hobby maar geen buizen, relais of Ge-techniek?
Het zijn de basis principes van de elektronica....

Helemaal mee eens, er is helemaal niets mis met: "Nixies, dekatrons en counter-schakelingen (ringtellers) met neonlampjes"

Op 28 augustus 2017 22:46:08 schreef Tidak Ada:
Doe je dan ook mee , Lambiek? >:)

Misschien wel, wie weet. :)

Op 29 augustus 2017 08:59:30 schreef buckfast_beekeeper:
Ik denk dat de meest recente artikelen over servo's en nog wat meer al uit Lambiek zijn pen komen.

Kijk eens wat er achter zijn zin staat. :)

In de software wijzigingen aanbrengen is vaak meer werk als van scratch schrijven.

Dat is waar, en vaak werkt het ook net niet zoals je wil.

Begin je daar aan, dan denk je aan wat extra functies en dan ken het niet meer in de µC of zijn er pootjes te kort.

Dat kun je dan wel weer van te voren uitzoeken, want je weet meestal wat je wil maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Op 28 augustus 2017 03:48:32 schreef maartenbakker:
[...]

Misschien is het zelfs een leuk experiment om een topic te starten als je een idee voor een schakeling hebt maar nog niet in volledig uitgewerkte vorm.

Best nog wel een ideetje inderdaad, ik kan me wel herinneren dat ik me ook weleens heb afgevraagd hoe je zo een schakeling kan inzenden. Gegeven de vorm van circuitsonline nu zou het ook niet heel gek zijn om een soort van forumonderdeel onder de schakelingen te maken. Mocht iemand bijvoorbeeld een vraag hebben of een printje hebben ontworpen kan je die toevoegen. Misschien moeten we ook om de zoveel tijd een topic nomineren voor opname in de schakelingenafdeling, er zijn immers wel veel goede topics, maar ik zoek me er een ongeluk naar.

Op 28 augustus 2017 09:38:52 schreef blackdog:
Wat ga je er zelf aan doen behalve dit topic te starten?

[...]

Haha, ja daar heb je wel gelijk is, maar je legt dan wel meteen een zware verantwoordelijkheid neer bij de ts, zeker als hij niet zeer gevorderd is in elektronica. Ik merk ook wel dat als je iets goed wil uitwerken en/of in beeld wil brengen en een topic daarover begint het opeens wel een beste hoop werk is om te doen. K7Jz zegt het wel mooi, zelfs een fietsband plakken wordt best een hoop werk als je er een fatsoenlijke tutorial bij moet maken.

blackdog

Golden Member

Hi Kruimel,

Ik weet wat CO bij mij heeft aangericht *grin*

Allen
Ik schrijf veel beter Nederlands dan zeg 10 jaar geleden.
Meer structuur in wat ik aan het doen ben.
Doe iets terug voor de gemeenschap.
Leer regelmatig zaken waar ik weinig of niets vanaf weet.
Heb geleerd veel beter met andermans denkbeelden om te gaan.
Mijn schema tekenen is verbeterd.

Ben ik er al, nop! er is nog meer verbetering mogelijk.

Kost het bovenstaande tijd, ja wat denken jullie dan, dat het gratis is! :-)
Als je wilt leren zal je op een of andere manier moeten investeren en je minder als Nederlander moeten gedragen.

Ik heb gisteren al in mijn schemabibliotheek gekeken of ik wat deelschakelingen beschikbaar kan stellen en daar een korte omschrijving bij kan maken.

Verder heb ik geen idee hoe ik een schema in het onderdeel "Schakelingen" kan laten opnemen, dus...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Aantal pootjes voor een processor is tegenwoordig nauwelijks een punt. Een 18 pins is maar weinig goedkoper als een 100 pins...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 29 augustus 2017 11:01:25 schreef blackdog:
Ik weet wat CO bij mij heeft aangericht *grin*

Hahaha, ja ik heb een aardig idee wat je bedoelt. :D

@Arco: maar een 100 pins microcontroller is voor de meeste hobbyisten (zeker beginners) niet meer goed te verwerken, tenzij je een ontwikkelbordje gebruikt.

Maar als je in staat bent om een bestaand stuk software te begrijpen en aan te passen, of te porten naar een andere controller, was je waarschijnlijk ook prima in staat om het zelf te maken, en val je dus niet meer in de doelgroep van "beginnende nabouwers".

Ik denk dat zulke schema's voornamelijk nuttig zijn voor beginners en iets verder, de echte gevorderden/professionals ontwerpen gewoon zelf iets voor hun doel, die hebben geen dergelijke voorbeeld schemaatjes nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 29 augustus 2017 16:03:51 schreef SparkyGSX:
...., de echte gevorderden/professionals ontwerpen gewoon zelf iets voor hun doel, die hebben geen dergelijke voorbeeld schemaatjes nodig.

Mee eens, maar het is natuurlijk wel leuk om de beginner op weg te helpen. En misschien hebben de aankomende elektronici er ook iets aan, als extra duwtje in de rug.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Absoluut, maar daarmee is de doelgroep voor die schema's dus ook duidelijk lijkt me, en dat betekend ook dat ze relatief klein en eenvoudig moeten zijn, na te bouwen met gangbare componenten, en als het even kan niet al te kritisch op componentwaarden en geen bijzondere meetapparatuur vereisen om af te stellen e.d.

De huidige collectie schema's voldoet hier heel aardig aan, denk ik. Als iemand nog een goed idee heeft, of iets specifieks mist, kunnen we dat natuurlijk altijd proberen aan te vullen.

Ik kan zo direct 2 dingen bedenken die ik daar een beetje mis; een goede dummyload (zoals de "re-load"; een opamp, MOSFET, meetweerstand, en een handvol weerstanden en condensators), en relatief simpele constant-current DC motor driver, voor kleinere motortjes waar het ontwerp van Lambiek overkill is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken