Storing AEG droogkast. E60-E63

Beste,

Als mijn vriendin de droogkast opzet valt deze na +- een half uur in storing. De achterwand wordt ook ontzettend warm. Na het uitlezen om de specifieke foutmelding te krijgen blijkt het om de foutmelding E63 te gaan.
Kan er iemand me hier bij helpen ?
Type van droogkast :AEG Lavatherm mod: T76485AH

Heb ze al eens uiteen gehad om alles zuiver te maken maar zonder succes.

Ik hoor het wel van jullie.

Alvast bedankt !

Gr

Heb je al eens de achtzijde opengehaald?
Daar zit een NTC die de temperatuur meet. Hier zitten twee draden op.

Zit daar geen stofnest? Zelf ook al een aantal keer gehad. Was werd niet droog en de achterkant van de droger niet om aan te pakken zo warm.

Klopt, motor stopt met draaien en fan draait ook niet meer. relais opnieuw vastsolderen en smd weerstandje 470r midden op print ook goed vastsolderen en probleem is over. In sommige gevallen kan het ook de aanloopcondensator zijn of trommel loopt zwaar.

Alvast bedankt !

Kan iemand mij zeggen waar ik deze terugvind ?

Op dit moment ligt de droogkast toch helemaal uiteen, kan ik ze ook eens grondig zuiver maken.

Enkele foto's :

Shiptronic

Overleden

Ha ha, dacht eerst een koelkast te zien, blijkt dus een warmte pomp te zijn :)

Printrelais en weerstand zal je vinden in het kastje op de 1e foto waar de draden heen gaan.

[edit] je hebt hem al gevonden dus ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Kleine print onderaan machine machine. ( komt ventilator toe)

Op 21 augustus 2017 18:46:19 schreef smd:
Klopt, motor stopt met draaien en fan draait ook niet meer. relais opnieuw vastsolderen en smd weerstandje 470r midden op print ook goed vastsolderen en probleem is over. In sommige gevallen kan het ook de aanloopcondensator zijn of trommel loopt zwaar.

Beste,

Bedankt voor de info!

Kun jij mij nog even verder helpen want ik weet nog altijd niet juist om welk component het gaat. En zit de fout echt in de printplaat ? Die ntc weerstand waar zit die juist waar jullie van spreken ?

Mercikes

Kan iemand mij nog even verderhelpen?

Gr bengt

Op 21 augustus 2017 21:27:58 schreef ticman:
Kleine print onderaan machine machine. ( komt ventilator toe)

Dat lijkt mij een frequentieregeling, dat is andere koek als daar wat aan scheelt.

LDmicro user.

Hallo,

Mijn droogkast heeft ook een error 63 gegeven, de was was superheet. Clixon op het verwarmingselement was getriggerd en dus de keer daarop geen verwarming meer. Ik heb de Clixon gereset. Beide NTC’s gecontroleerd, die zijn goed. Filters en warmtewisselaar zijn zuiver. Terug in elkaar gezet en heeft nu 2 weken goed gewerkt en vandaag terug E63.

Nu heb ik deze droogkast al 3x moeten repareren. 2 keer de LNK ic en weerstand doorgebrand, 1x op hoofd print en 1x op de inverter. En ook een keer de soldeerpunten van de relais voor de verwarming.

Nu lees ik dat @smd zegt van een 470 Ohm weerstand op het midden van de hoofd print. Kan iemand misschien aanwijzen welke het is. Heeft deze effect op de temperatuurmeting?

Ik heb ook ffe de temperatuur gemeten en net na het aanzetten piekt deze eigenlijk quasie tot 150* daarna komt hij niet meer zo hoog en gaat hij in een zig zag patroon tussen 60-110 of 80-120 ofzo.

Waarschijnlijk kunnen er maar 2 oorzaken zijn dat de Clixon triggert, ofwel blijft het relais van de verwarming kleven, ofwel is iets met de temperatuurmeting zodat de gemeten temp lager is dan de werkelijke. Aangezien de fan en de filters en de HX zuiver zijn. Ik heb de relais getest en doorgemeten deze zijn goed (op het moment dat ik ze meet)

Het is in het midden naast motor tryac een SMD weerstand met code 470 er op, dus 47 Ohm. Ik vermoed dat dat jou probleem ook is en motor stopt te draaien... En dan word element ook oververhit. Controleer ook 1 of soms 2 aanloopcomfensatoren.. Ook vaak de oorzaak

Gaat het om een WP droger of gewone? Gezien de foto's van de topicstarter en 'Inverter' tekst van Rub87.

Nee, het is eentje met conventioneel resistief verwarmingselement. De motor draait eigenlijk de hele tijd ook als de was overhit. Mij lijkt het dat er gewoon te lang verwarmd wordt soms.

Ben je de hele tijd bij de droger geweest?? vermoed echt uitval van motor.. Condensor is schoon en luchtstroom is genoeg? Ruimte niet te warm? Weinig NTC defecten meehemaakt. Oh ja is de voorste NTC vrij van stof in de ventilator kamer?

Ja hij staat bij ons in de berging, zichtbaar vanaf de keuken, en als hij op staat draait hij dus altijd, dan rechts dan linksom, maar ik ben zeker dat hij draaide voor het ment dat de clixon getriggerd werd. Condensor en filters zijn zuiver ja. Voorste NTC ook. Heb ik er 2 weken geleden nog uit gehad om te controleren maar was eigenlijk niet heel vuil.

Wat ik persoonlijk ook heel raar vind is dat de Clixon 1 geheel is met het verwarmingselement. Dus als die door 1 of andere reden getriggerd is moet je het ganse ding vervangen (staat met klinknagels gemonteerd).

Rub, Je beter beter je eigen topic beginnen met je probleem. Anders wordt het wat ingewikkeld.

Heb je de schoepen vd 2 ventilators nagekeken op verstopping door stof? Zitten ze niet los op de as?
Wat ik in zulk geval zou doen:
1. Thermokoppel temperatuur meter op de weerstand. Wattmeter in het stopkontakt. De punten die @smd aanhaalt allen nazien (2 condensators, printplaat, motor stilval, hoeft maar paar onopgemerkte seconden te zijn en het is al prijs...)
2. Ntc hebben de neiging om heel braaf te zijn bij kamertemperatuur maar tijdens temperatuursverandering gaan ze al eens raar doen. Metingen zijn dus niet altijd betrouwbaar naar diagnose toe.
3. Droogkast dikwijls starten en pauseren om via de wattmeter te kijken of de verwarmingsrelais niet plakt.
4.duurtest met temperatuur en wattmeter in het visier om te kijken wanneer er overhitting plaats vind.
5. Tijdens werking de print mechanisch belasten. Tikken met handvat schroevendraaier. Tikken, niet stuk slaan, dunne lijn daar. En plooien vd print, ook lichtjes. Of op duwen met achterkant schroevendraaier. De loszittende smd weerstand reageert hier op. Zo kun je sneller vaststellen of de motor toch niet stil valt.

De weerstanden worden door de onderdelenleverancier integraal bij electrolux geleverd dus er is geen nood voor hen om iets apart te voorzien. Klinknagels passen best voor hun.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wat doet je aanloop condensator? deze nog knap van waarde?? IDD wat EricN al zegt als je trommel slechts enkele seconde niet draait pats en weg thermo beveiliging. Naar mijn weten 206 Graden eenmalige clixon

Ok, dus ik heb uiteindelijk de eenmalige klixon nogmaals gereset, vele manieren geprobeerd maar uiteindelijk gaat een .17 loodje en een 5 cent muntstuk best goed,

Ik vond het te achterlijk om daarvoor alleen een andere weerstand te kopen.

De relais voor de beide verwarmings standen heb ik vervangen. De oude getest en werkten beide nog zoals het hoort maar ik heb ze ook opengemaakt en de contacten zagen er alvast helemaal niet fris meer uit. Ik sluit dus niet uit dat deze wel ns kunnen blijven kleven hebben wat waarschijnlijk ook de oorzaak was.

Omdat ik de klixon gereset heb, heb ik alvast een extra temperatuur begrenzing ingebouwd dmv een K type thermokoppel en een chinatown PID regelaar/ssd relais. Dit staat op 125* ingesteld. Ik kan nu ook de temperatuur makkelijk checken.

Dit is nu zo een 3 weken geleden en sindsdien heeft de droogkast dagelijks gewerkt zoals het hoort. de temperatuur wordt buiten een piekje in het begin als de hoge vermogen trap van de weerstand actief is eigenlijk niet meer boven de 80-90 graden.

Alvast bedankt voor de goede tips en info!