Hi,
Weer even wat tijd om het en en ander uit te leggen en het schema dat ik een beetje heb aangepast.
Bovenstaande schema komt bij mij op een printje (die groene van ebay) achter het frontje vlak bij de potmeters.
Even een tussenstand, vanochtend heb ik het breadboard aangezet en direct na het aanzetten was de spanning 19,0004V,
dat zakte vrij snel naar 18,9998V en daarna is het nu al een uur of 6 rond de 18,9996 of 18,9997V gemeten met de TEK DMM4050.
SW1a en SW1b (C&K 4x wissel tumbler)
Er vanuit gaande dat de gebruikte 10V referentie mooi 10.00000V is kan je met de weerstand R3 de spanning over de potmeters mooi 1:10 van deze spanning maken als de bouwer dit nuttig vind.
Dus als de schakelaar SW1 open is staat er maar 1V over de potmeters, bij mij is R3 rond de 4M7 om binnen 0,1 % van 1V te komen,
ik vind dit mooi zat, het is GEEN Fluke calibrator!
R2
Ik vind het wel zinnig voor R2 een goede weerstand te nemen, want deze draagt bij aan de stabiliteit van het 2V bereik.
Het liefts dus een 0,1% < 20ppm weerstand.
Potmeters
De potmeters heb ik al omschreven, Spectrol 534 Series, prul van ebay kopen, kom niet bij mij klagen.
R7 en R8
Deze stellen de versterking in en bepalen ook het kantelpunt van het filter rond de opamp.
R7 en R8 hoeven niet 10K te zijn, maar mogen ook beide 13K3 zijn als je daar de hand op kan leggen, maar wel weer 0,1% en < 20PPM.
De waarde mag varieren zonder grote consequenties tussen 8 en 20K, je zal wel de condensator C6 die 0,47Uf is moeten meeschalen als je te veel afwijkt van mijn voorgestelde waarden.
Als je twee mooie 11K3 weerstanden hebt, zou ik de 0,47uF zo laten, maar bij twee mooie 20K weerstanden zou ik de condensator halveren naar 0,22uF.
In het schema staat ook al dat de weerstanden R7 en R8 dicht bij elkaar gemonteerd moeten worden voor een zo stabiel mogelijk resultaat, zie de twee verschillende versies van monteren hieronder.
Dan nog dit!!! respecteer je precisie weerstanden!!! rustig aan met ombuigen van de draden, soldeer ze zo kort mogelijk (een goede soldering kost minder dan 2 seconde)
Je kan desnoods de weerstanden een klein stukje van je print af monteren.
Zie de plaatjes hieronder.
De weerstanden zo monteren zoals hier is aangegeven, dicht naast elkaar, zodat ze de zelfde temperatuur hebben.
Begin dit jaar heb ik een speciaal tangetje gekocht, die bochtjes in aansluidraden kan buigen en die gebruik ik soms als minimale stress op het component van belang is.
De opamp
Het type dat er bij mij inzit is een LT012AC in de PDIP uitvoering, in de beste versie.
Als je een voetje gaat gebruiken dan graag één met gedraaide gouden contacten.
Er zijn zeer veel afwegingen gedaan voor het kiezen van de opamp, de LT1012AC is oud maar nog steeds een zeer goede combie van offset, drift, biasstromen en ruis eigenschappen.
Vandaag zijn 10 stuks ADA4077-1ARZ binnen gekomen, dit is niet de beste versie maar wel één die ik de volgende dag binnen heb en bij veel groothandels beschikbaar.
Ik zal wat scoop plaatjes laten zien van de offset en ruis verschillen tussen de LT102AC en de ADA4077-1ARZ.
De LT1012AC is dus te trimmen op minimale offset, bij de ADA4077-1ARZ kan dit dus niet, die aansluitingen zijn niet aangesloten in de behuizing.
Bij andere precisie opamps zijn het bijna altijd pen-1 en pen-8 die voor het trimmen gebruikt worden.
Wil je toch een andere precisie opamp gebruiken, kijk dan in de datasheet welke waarde er nodig is voor de trimpot, ook de manier om een kleiner trimbereik te krijgen is vaak nuttig.
Ik gebruik hiervoor een testschakeling zoals onderstaand plaatje uit de AD application note 37, wel ontkoppeling toepassen en in een metalen doosje bouwen.
Handig is ook een kleine serie weerstand aan de uitgang, zeg 47Ω voor je naar je scoop of multimeter gaat.
Dat testkastje dat ik hiervoor gebouwd heb is al zeer veel keer gebruikt en de uitgang aa nde scoop gekoppeld geeft je een goed idee van de ruis en offset.
De versterking is 1000x bij deze schakeling.
Je hoeft helemaal niet zo'n testkastje te hebben, met een goede multimeter kan je de offset van deze schakeling ook zo klein mogelijk maken.
draai beide potmeters op minimale uitgangsspanning, plaats tijdelijk de jumper en draai je offset trimmer op minimale uitgangsspanning,
klaar, en verwijder weer de jumper.
Waarom dan toch dit verhaal, ik selecteer vaak de onderdelen in precisie schakelingen voor een optimaal resultaat.
En sommige opamps krijgen een grotere offsetdrift als je ze veel moet trimmen, het aantal mV/C wordt dan wat groter, lees de datasheet van je opamp!
Ik hoop dat het een en ander wat duidelijker is geworden met deze achtergrond info, vragen? je weet hoe het moet
Groet,
Blackdog