Relais rechtstreeks aan microcontroller

Hallo,

Ik ben bezig met een projectje waar ik enkele relais met een atmel microcontroller wil besturen. De schakeling werkt op 3,3V, de relais die ik zou willen gebruiken werken ook op 3V. Mag ik de relais direct aan de microcontroller aansluiten (met vrijloopdiode) of moet er een transistor tussen staan.

Maarten

Dat ligt eraan; hoeveel stroom trekt dat relais, en precies welke microcontroller is het? Soms kan het wel, en mogelijk kun je zelfs de vrijloopdiode weglaten omdat de ESD diodes van de microcontroller dat wel oplossen, maar alleen als het een heel klein relais is, dat maar heel weinig stroom trekt. Een schoonheidsprijs verdient het eigenlijk nooit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Sparky,

je heb gelijk het relais verbruikt 46mA terwijl de atmega238 maar 40mA mag leveren per pin. Er zal dus een transistor tussen moeten. En misschien ook een latching relais gebruiken om de batterij wat te sparen.

bedankt,
Maarten

Arco

Special Member

Je kunt wel bijna zeker zeggen dat direct aansturen van een mechanisch relais niet gaat en ook niet is aan te raden.
Zeker bij 3v is de spoelstroom voor een relais meestal hoog, of je moet een optomos relais als de AQY212 nemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die 40mA is dan ook nog eens het absolute maximum, dus het is toch al onverstandig om dat te doen.

Heb je dat relais wel echt nodig? Wat wil je ermee schakelen, en kan dat niet met een halfgeleider (MOSFET, triac, etc.)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Bistabiel 3v relais wordt o.a. gebruikt in batterijgevoede cv thermostaten...
De AQY212G2S kan trouwens 60v AC/DC schakelen bij 1.25A.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Waar is het voor, en wat wil je er mee schakelen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

de bedoeling is om allerhande speelgoedrobotjes van op afstand in en uit te schakelen. De voedingsspanning zou ik met een mosfet kunnen in en uitschakelen. Bij sommige robots moet er nog een op een of andere knop geduwd worden vooraleer ze beginnen te leven. Dit is bij iedere robot anders, daarom wou ik een relais gebruiken. Als er een elektronisch relais bestaat dat een DC spanning in beide richtingen kan schakelen zou dit natuurlijk nog beter zijn.
Ga eens kijken naar de datasheet van die AQY212G2S, dat is waarschijnlijk wat ik nodig heb.

benleentje

Golden Member

terwijl de atmega238 maar 40mA mag leveren per pin.

Ik vind dat altijd al onverantwoordelijk hoog. Je moet ook rekening houden dat de totale chip 200mA aankan. het is heel verstandig om 5 a 10mA per pin aan te houden, dan maar een extra transistor.
En met een low current led heb je met 3mA ook genoeg licht opbrengst.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Die knopjes bedienen zou je kunnen proberen met een optocoupler, of je zou per robotje even moeten bekijken hoe de knopjes geschakeld zijn. In de meeste gevallen zit het knopje waarschijnlijk aan de + of - van de batterijen, met een pull-down of pull-up weerstand aan de andere kant.
In veel gevallen zit die weerstand waarschijnlijk in de microcontroller of andere chip die het ding aanstuurt. Je kunt het knopje dan "bedienen" door die pin zelf hoog of laat te trekken.

Er zijn ook bordjes te koop met kleine relais (meestal 4 of 8), met transistors en/of optocouplers erbij, op eBay, Aliexpress, etc. Dat kan ook een simpele oplossing zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken