Schema's op circuitsonline

Lambiek

Special Member

Op 4 september 2017 20:13:52 schreef pietplof:
Je volgt de aanwijzingen en na een hoop gedoe met het dowbloaden van de benodigde software kun je een asntal voorbeelden volgen en het werkt ook nog.

Nou, dat is in ieder geval mooi mee genomen toch. :)

Er is zeker uitleg Maar de uitleg waarom je iets doet en waarom je een bepaalde notatie moet gebruiken is mij niet duidelijk geworden( ik wil gewoon precies weten waarom ik wat moet doen)..

Dat is een kwestie van veel doen, dan ge je het vanzelf zien en begrijpen.

De ellende is dat ik van alles iets wil weten en mij maar moeilijk heel lang kan concentreren op een onderwerp.

Daar gaan we allemaal last van krijgen denk, en dat is ook geen schande.

Je kunt hier weinig mee maar wellicht is mijn probleem iets helderder geworden.

Maar ik begrijp het wel.

Op 4 september 2017 22:37:10 schreef Hoeben:
Dat is al zo. Philips heeft zichzelf helemaal wegverkocht.

Ja, en dat is zonde. Maar ja, tegenwoordig draait alles alleen om geld. Tegenwoordig wordt alles aan het buitenland verkocht, ze gaan de beurs op en als ze maar iets winst maken wordt het weer verkocht. En heel vaak worden de medewerkers daar de dupe van.

Op 5 september 2017 08:05:42 schreef SparkyGSX:
Om eens te testen hoe ze met initiatieven om gaan, stelde ik een verbetering voor die de grootste klacht (misselijkheid door het bewegen) volledig zou oplossen. De reactie daarop was "de concurrent doet dat niet en we krijgen nu al de maximale prijs van de zorgverzekeringen, dus waarom zouden we dat doen?".

Daar heb je het magische woord weer "GELD" ze verdienen al genoeg aan een product, dus waarom zou je daar je duur verdiende geld insteken om een product beter te maken. Nee, dat is ontwikkeling en dat kost alleen maar geld, en het product werkt toch. Zal wel een manager geweest zijn die dat zei, die denken niet aan anderen, alleen aan zichzelf. :) Zo'n figuur zou eigenlijk helemaal onderaan op de werkvloer moeten beginnen, en dan het hele bedrijf doorlopen voordat hij of zij die functie gaat bekleden. Maar ze trekken liever zo'n over het paard getilde jup van de HBO die denkt dat hij alles weet of kan.

Edoch, even terug naar het onderwerp van dit topic: als er ideeën zijn voor schakelingen, moeten we misschien gewoon een topic starten per idee, en daar proberen gezamenlijk iets moois uit te werken?

Misschien is dat een leuk idee, maar vaak komt zoiets op een paar mensen neer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Ik denk dat het steeds groter worden van concerns inderdaad slecht is voor de innovativiteit en diversiteit qua ontwikkelingen.
(je krijgt veel 'eenheidsworsten' en fabrikanten zijn minder geneigd hun nek uit te steken met innovatieve producten)

Ook worden ze daardoor minder flexibel. Sommige bedrijven in het Oosten zien dat ook in en zetten daarvoor weer opnieuw kleine bedrijfjes in voor ontwikkeling/reparatie.
(omdat die kunnen doen wat zij niet kunnen, snel en flexibel reageren)

Personeel wordt inderdaad steeds meer 'afgericht' op één taak i.p.v. breed inzetbaar. Voorbeeld zijn ptt/kpn monteurs.
Als er vroeger een bij je kwam kon je die die alles vragen wat nodig was en kon die dat meestal ook meteen uitvoeren.
(als je nu bijv. vraagt om een extral telefoonbel moet er speciaal een 'extra telefoonbelmonteur' komen... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 5 september 2017 10:06:31 schreef Arco:
Personeel wordt inderdaad steeds meer 'afgericht' op één taak i.p.v. breed inzetbaar.

Ja, bij grote bedrijven. Bij de kleinere bedrijven is het precies andersom, want dan is het juist weer makkelijk dat iedereen veel kan.

Voorbeeld zijn ptt/kpn monteurs.

Ja, graafploeg, kabelploeg, lasploeg, installatieploeg, aansluitploeg, enz. En dat kost niets, plus de frustratie bij de mensen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 september 2017 10:06:31 schreef Arco:
Ik denk dat het steeds groter worden van concerns inderdaad slecht is voor de innovativiteit en diversiteit qua ontwikkelingen.
(je krijgt veel 'eenheidsworsten' en fabrikanten zijn minder geneigd hun nek uit te steken met innovatieve producten)

Ook worden ze daardoor minder flexibel. Sommige bedrijven in het Oosten zien dat ook in en zetten daarvoor weer opnieuw kleine bedrijfjes in voor ontwikkeling/reparatie.
(omdat die kunnen doen wat zij niet kunnen, snel en flexibel reageren)

Personeel wordt inderdaad steeds meer 'afgericht' op één taak i.p.v. breed inzetbaar. Voorbeeld zijn ptt/kpn monteurs.
Als er vroeger een bij je kwam kon je die die alles vragen wat nodig was en kon die dat meestal ook meteen uitvoeren.
(als je nu bijv. vraagt om een extral telefoonbel moet er speciaal een 'extra telefoonbelmonteur' komen... :) )

Wat ik zie is dat bedrijven goedkoop willen designen. Dus gaat het naar een crappy bureau in Azië. Dan komen de problemen tijdens productie en garantie. Stapels uitval. Tonnen geld gaan er in om, soms miljoenen. En uiteindelijk mag dan hier iemand de problemen oplossen. Ik heb er al meerdere voor mijn kiezen gehad. Uiteindelijk kost het veel meer maar dat zit in een andere geldbuidel, dus de uitbesteder heeft die kosten niet en heeft goed zijn werk gedaan. Met bonus.

ik heb alleen de laatste pagina gelezen, dus een beetje off topic..

Op 5 september 2017 22:26:55 schreef Hoeben:
[...]Wat ik zie is dat bedrijven goedkoop willen designen. Dus gaat het naar een crappy bureau in Azië.

Ik heb jaren geleden voor een (kleiner)bedrijf gewerkt dat een compleet systeem wilde ontwerpen. In die tijd revolutionair(kan en mag er niet al te veel over zeggen). Zelf kon ik dit nooit alleen bouwen en heb toen in overleg met de eigenaar offertes opgevraagd om het te laten ontwerpen.

Die offerte kwam uit op een schamele 30 á 35K euro. Alles compleet: hardware software (firmware), interfaces, bugfixing en (op uur of offerte basis) support voor de toekomst.

Deze offerte heb ik voorgelegd aan de eigenaar, de week er op had ik verplicht vrij.....
De offerte was absurd en hoe dacht ik wel niet dat zo'n bedrag normaal kon zijn.
(dit voor een systeem dat potentieel miljoenen op kon leveren)
Ik heb toen maar ontslag genomen. Een dergelijke bedrijfsvoering had ik geen trek in.

Na mijn vertrek zijn er nog talloze medewerkers geweest en is er tonnen uitgegeven aan halfbakken ontwikkeling. Het systeem zelf is er echter nooit gekomen. Wel hadden alle medewerkers 100% schuld aan het falen.

(sommige)mensen/bedrijven willen dus inderdaad geen geld uit geven aan een fatsoenlijk ontwerp.

RTFM, dan pas vragen...
Lambiek

Special Member

En waar blijft de TS nu? Ik hoor of zie niets meer na die ene reactie.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 augustus 2017 01:13:53 schreef Mebo870:
Hoe is het mogelijk dat een degelijke site zoals Circuitsonline vrijwel alleen “schakelingen” heeft staan, die dateren uit 2002.
Wordt het niet hoogtijd om daar wat hedendaagse schakelingen bij te voegen.
Me dunkt dat er op die 15 jaar, op elektronisch gebied toch wel een en ander is bijgekomen.

los van alle andere mogelijke antwoorden;

Dat is precies de reden dat elekuur / elektor het nu ook moeilijk heeft.
Je kunt wel voor de 30-ste keer een variant op een klapschakelaar uitbrengen, maar daar win je geen lezers mee.

Misschien zijn er inderdaad wel wat schema's te verzinnen die nog ontbreken, ik zou zeggen; draag ontwerp vragen aan.

RTFM, dan pas vragen...