SOX18-E Lampen leven kort in origineel Philips armatuur

er is geen apart kwikafval in de oude lampen ophaal business, 1 grote bak voor de tl's en 1 bak voor alle andere gasontlading lampen. ik vis er met regelmaat nog gloeilampen en halogeen lampen uit die daar niet in hoeven. anders zit de gasontlading lampenbak veel te snel vol.

die bak is niet bijster groot, per vak die er 4 inzitten passen er 4 of 5 2000W hpi-t lampen in. zo rond september/ oktober/ november komt die bak doorgaans voor 3/4 vol, rest van t jaar gaat het niet zo snel. recent nog een heel pand van led voorzien, dat is dus een paar aanhangers met oude tl bakken in de ijzerbak, en dus ook een paar honderd oude tl buizen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Heb jij toevallig nog ergens een 230V SOX18 VSA'tje slingeren? ;)
Ik ben al een tijdje op zoek, maar vind alleen hele dure.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De enige LED die in aanmerking komt een SOX te benaderen is m.i. de vrij recente Luxeon PC Amber. Maar ook die doet maar max. 110lm/W. Wel is de lichtopbrengst nog 70% na 12 jaar en 12 uur per nacht.

(Er is wel een "lime" kleurige beschikbaar die 195 lm/W doet, bijzondere kleur, maar niet "geel")

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb op eBay Chinese COB-LED strips gekocht, die 6W gebruiken en 420 lm per strip afgeven

Amber Led strips Data.doc

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Chinese lumens! (420lm/W bij wit waarschijnlijk, met rood en amber zie ik dat niet lukken...) :D

Goed koelen helpt trouwens bij "echte" amber LEDs. Je kunt zomaar 50% licht verliezen bij 50 graden verschil. PC amber is trouwens een pak beter daarin, minder dan 15% verlies. Maar da's een verkapte blauwe LED. :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Nee, 420 lm per strip ≈ 70 lm/W
De witte geven 1000 lm ≈ 100 lm/W

2× 420 = 840 lm lijkt mij voldoende om een SOX-18e te vervangen....

Ik zie trouwens net dat er ook directe vervangers zijn:

https://www.saled.nl/nl/sox-vervanger/?gclid=EAIaIQobChMIx_PYhYT61QIVG…

2200K zal wel ongeveer overeenkomen met SOX-licht.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Ada
Ik had al geinformeerd bij saled.nl de reactie: "2200K kan ik bestellen bij de fabriek maar zal in aantallen van minimaal 1000 stuks moeten."
De overheid gaat blijkbaar niet meer voor het natriumlicht waarschijnlijk als gevolg van het camera gebruik tegenwoordig.

[Bericht gewijzigd door RoelP op maandag 28 augustus 2017 17:58:45 (29%)

rob040

Golden Member

Op 28 augustus 2017 15:16:30 schreef Tidak Ada:
https://www.saled.nl/nl/sox-vervanger/?gclid=EAIaIQobChMIx_PYhYT61QIVG…

Op die site wordt nog gesproken over 'veel straatverlichting' die nog voorzien is van SOX (lagedruk natrium).
Vreemd, want al meer dan 10 jaar (tijd gaat snel, dus kan me niet meer voor de geest halen in welk jaar dat was) is het Politie keurmerk veilig wonen duidelijk: wit licht.
Met SOX heb je geen (nul) kleurherkenning (monochromatisch licht).

Ook de snelwegen zijn allang over op SON (hogedruk natrium).
Enkel op afritten was ter onderscheidt nog SOX te vinden en op achtergebleven provinciale wegen.
Niks mis mee, het is nog steeds de meest efficiënte conventionele lamp.
Ik heb niet alle voorgaande posts gelezen, dus het ontgaat me even waarom er gezocht wordt naar een LED vervanger die ook monochromatisch licht uitzendt.

op wegen tussen de dorpen in kom je ze nog tegen, alsook bij boeren op het erf. levensduur is hoog van die dingen, 20.000 uren halen ze wel. kleurherkenning is idd wel ruk met dat licht.

pas nog een klant gehad die een 90W sox lamp niet aan de gang kreeg, ook een nieuwe lamp deed het niet. hij bleek deze direct op de 230V aan te sluiten, zonder vsa of dergelijke :P lamp gaat er niet stuk van, hij ontsteekt gewoon niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

@RoelIP en rob040

Ik heb ergens in het begin van dit draadje geschreven dat het mij meer om het esthetisch/licht-architectonisch aspect gaat, vandaar die 890nm en 2200K. Misschien als tegenhanger van de akelige blauwe LED's = complementaire kleur :P ;)

OT
Monochromatisch rood licht wordt overigens door sommige ZZP-ers ook graag gebruikt >:)
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja dat herinner ik mij en sluit mij daar (nog steeds) bij aan:
tuin verlicht, maar niet het idee dat er een overdaad aan (storend) licht is.

Heb jij die cob-led strips in een SOX-armatuur geplaatst?

Vroeg je specifiek aan mij of ik een VSA had liggen? Zo ja dan is het antwoord neen.
Ik heb twee SOX-en waarvan dus een nu met kuren (schemerschakelaar).

Tidak Ada

Golden Member

Nee, ik vroeg het aan @TESTMAN :)

Ik ben nu aan mijn laatste SOX-18e bezig. Ik kon er een stel voor €3,- (!!) op de Lichtmis kopen, maar zie ze nu niet meer.

Die COB-LED strips heb ik op voorhand gekocht, tegelijk met wat anders.
Er zal in dat armatuur ook wat veranderd moeten worden. Een 500mA LED-driver en een trafo voor c.a. 30V Of een schakelende stroombron voor 500mA, de direct op 230V ac kan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 augustus 2017 15:16:30 schreef Tidak Ada:
Nee, 420 lm per strip ≈ 70 lm/W
De witte geven 1000 lm ≈ 100 lm/W

2× 420 = 840 lm lijkt mij voldoende om een SOX-18e te vervangen....

Ik ze trouwens net dat er ook directe vervangers zijn:

https://www.saled.nl/nl/sox-vervanger/?gclid=EAIaIQobChMIx_PYhYT61QIVG…

2200K zal wel ongeveer overeenkomen met SOX-licht.

70lm/W haal je niet zo makkelijk met amber LEDs, maar misschien in de winter wel!
http://imagebank.osa.org/getImage.xqy?img=LmxhcmdlLG9lLTIwLVMyLUEyNDUtZzAwNA

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

70 lm/W zal een sox lamp dan miss wel halen, maar de helft van dat licht straalt aan de bovenzijde weg, en dat weerkaatst de reflector echt niet allemaal terug.. in de praktijk heb je meer licht van led omdat alle lumen die ze opbrengen naar onderen uitgestraald worden.

sommige leds in buitenarmaturen hebben geen driver meer nodig :P deze zit zo direct op 230V, de lichtbron is 8mm dik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Klopt, maar hangt wel van je armatuur af. Met een rondom stralend armatuur zul je minstens met twee rug aan rug gemonteerde COB-LED strips moeten wekren. Vier is beter....

Ik denk bij mij om twee strips in V-vorm in de lengte monteren, dan heb je meer dan 270° uitvalshoek.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De lamp bleef relatief lang knipperen na vervanging van de condensatoren gekoppeld aan de donkere plek bij de triac, zie eerdere foto's (7-okt-15) besloten de tic206m te vervangen, maar ...
Nu doet de schemerschakelaar helemaal niets.
Je zou denken een op een vervangen kan ook een goedwillende leek. Iemand suggesties? Kan een triac kapot door teveel warmte cq te lang solderen? " solderingen goed doorsolderen".

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als ik er voor de eerste maal spanning op zet gaat de lamp niet eerst aan, is dat een bevestiging van kapot zijn?

En/ of ter controle de "verdachte" triac eerst terugzetten?

de lamp gaat normaal wel meteen aan, en na ~50 sec weer uit, hangt van de lichtsterkte af.

ik neem aan dat de lamp wel aangaat als je de triac doorverbind? niet dat je aan het zoeken bent in de schemerschakelaar en het zit in de starter, die heeft ook losse contacten en zeker na eraf halen en ermee slepen..

heb je wel spanning op het ic? anders kan de zener ook gaar zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Heb je de sensor wel met zwarte tape afgeplakt? Als er licht op komt zal de lamp niet branden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Ada, bedankt, het principe is mij bekend. Daarnaast brandt de lamp altijd eerst alvorens, indien van toepassing, uit te gaan.

@testman, hoe verbind ik de triac door, de draad van met fase teken te verbinden met de draad van het lampsymbool DUS van de triac de twee buitenste pootjes?

je kunt ook de ingaande fase en schakeluitgang op de lichtsensor doorkoppelen om te zien of de lamp nog wil starten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kan de belasting niet te licht zijn ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

als de sox lamp zelf te vaak heeft doorgestart wil die niet meer starten. dat weet je zo, voeding direct op de lamp/starter zetten en zien hoe lang het duurt voor de lamp ontsteekt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Neen, belasting is niet te licht en lamp (nog) in orde.
Ter test, De aansluiting op de schemerschakelaar met het fase-teken doorverbinden met de aansluiting met de rechthoek met de schuine streep erin ?

Drie symbolen op schemerschakelaar
- fase
- lamp
- rechthoek met schuine streep