SOX18-E Lampen leven kort in origineel Philips armatuur

steek de vsa draad welke uit de schemerschakelaar komt in de kroonsteen van de voeding, is niet heel moeilijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aldus gedaan, het was even wachten op het hebben van tijd en beter weer. Er gebeurt niets d.w.z. ik zie de lamp niet ontsteken bij spanning erop zetten. Ook niet met lichtcel enige tijd afgedekt.

Volledigheidshalve schemerschakelaar:
-Fase symbool aansluiting ongebruikt (1x witte draad stekker, 1x witte draad (ontstoorder?) nu ongebruikt)
-Relais symbool blauwe draad naar stekker 230v *2
-Lamp aansluiting via printplaat (functie?) naar lamp

Vsa witte draad fase naar stekker 230v *1

Is de diagnose nu: kapotte triac?

mel

Golden Member

Een schemerschakelaar heeft meestal een voeding nodig..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Begrijp je Mel. Daarom nu schema geupload.
Ik begrijp van testman dat ik draadeinde 5. moet verbinden met 1./ L
L - N betreft kroonsteen, ik sla dus, wat ik nu noem, de temperatuurbeveiliging over.

de schemerschakelaar krijgt een fase en een nul, nul is doorverbonden alleen de fase wordt geschakeld. fase in koppelen aan de uitgang van de schemerschakelaar en de lamp zou moeten ontsteken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus de nrs van het 12. aan 4/ 2 aansluiten?

nee, 3 aan 5 koppelen.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 13 september 2017 21:02:19 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar testman, 3. en 5. zijn toch al verbonden?

bij dit vage ontwerp schakelt men de nul in de schemerschakelaar ipv de fase. je maakt dus idd 4 en 12 aanelkaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman, gedaan. De lamp gaat keurig branden ( en natuurlijk niet uit).
1. Dus de triac is kapot?

2. Hier schakelen in de nul, wil men constant spanning op het voorschakelapparaat?

triac vervangen mag wel idd, check die elco's ook nog eens. fase hoeft niet perse op de lamp, als je de fase en nul omdraait dan werkt hij ook nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Begrepen, triac sowieso vervangen en de gebruikelijke verdachte elco's controlen/ (weer) vervangen.
Fase/ nul begrepen, door het omwisselen ( vergeleken met de symbolen) voorkom je dan wel continue spanning op lamp, die er nu op staat ook bij het verwisselen.

Ondanks onderdelen vervangen, niet werkend:
Lamp gaat niet branden bij spanning erop zetten,
Lamp gaat ook niet aan bij afdekken licht.

Triac tic206M opnieuw vervangen
X2 voor het eerst vervangen door nieuwe 0,47uF 250V~/ 275V~ (voor de zekerheid, meette 450nF, nieuwe 477nF)

C1 100uF meet 95uF (eerder al vervangen)
C5 22uF meet 20uF (eerder al vervangen)

Testman u oppert nog een zener (10-sep-17)
Waar zit die?
Lezend op internet begrijp ik dat je die niet kunt controleren met een gebruikelijke multimeter.
Vervangen het proberen waard?
Door welke?

heb je wel spanning op het ictje? die kan stuk zijn, en de ldr zelf kan ook stuk zijn. dat komt vaker voor, deze worden oud en kunnen de stroom die er over loopt niet meer aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hetzelf proberen te repareren komt ten einde heb ik het idee.

IC1 kan ik die controleren en zo ja hoe?
T2 EC Proberen spanning te meten over de twee aansluitingen? Welke waarde mag ik bij in orde verwachten i.v.m. instellen multimeter.

Beste mensen,

Na wat zoeken op het internet kwam ik op deze discussie uit.
Ik zit ook met het probleem van slecht/niet meer opstartende SOX-E lamp.

Heb laatst een inbraak gehad net op het moment dat een van mijn lampen kapot was. Toen al een armatuur van de voorkant van het huis gewisseld met de achterkant. Helaas is de lamp in dat armatuur nu ook aan het knipperen en start hij niet op. Ik begrijp na het lezen van deze discussie dat ik daarmee waarschijnlijk ook de lamp al kapot gemaakt heb, die ga ik dus nog even niet vervangen. Nu zit ik met 2 kapotte armaturen. Heb ook nog een derde op mijn bovenverdieping die sinds de inbraak continu aan geweest is. Daarvan is de licht sensor kapot of hij heeft geen sensor.
De lampen zaten al aan het huis toen ik dit 6 jaar geleden kocht en ik weet niet hoe oud ze zijn.

Eigenlijk vind ik de natrium lampen perfect en wil nog niet overstappen op led. Heb laatst ook nog een voorraad lampen aangeschaft. Daarom ben ik op zoek gegaan of ik ergens nieuwe SOX-E by22d armaturen kon kopen maar die kan ik niet vinden.

Nu zie ik op dit forum dat jullie over de kennis beschikken om zo'n armatuur eventueel te repareren. Ik zie ook aan de foto's dat het om ongeveer dezelfde elektronica gaat. En heb een foto van mijn armatuur toegevoegd.

Ik weet ook niet of de vraag gepast is op dit forum maar kan iemand mijn lampen repareren?
Ik heb zelf nog nooit een printplaatje gerepareerd, en al zou me dat misschien best wel eens kunnen lukken met jullie aanwijzingen, weet ik toch dat iemand met ervaring dat beter kan. Ik zou de lampen kunnen komen brengen en natuurlijk betalen voor materiaal en arbeid.

Of jullie overtuigen mij dat ik het wel kan. Het is niet dat ik geen soldeerbout in huis heb ;-)

Of anders weet er iemand een bedrijf waarbij zo'n vraag niet ongepast is?
Ik hoop dat er nog mensen zijn die daarmee hun geld kunnen verdienen. Dat vraag ik me ook wel af in deze maatschappij waarin alles maar weggegooid word.

Is er iemand die mij kan helpen?

met vriendelijke groet,
Ben

deze armaturen lijken van 2004 te zijn, worden ondertussen al niet meer gemaakt idd.

normaal gaat ofwel de ontsteking stuk, of de schemerschakelaar. als je de blauwe draad bij de witte steekt op de schemerschakelaar zou er ontsteking moeten plaatsvinden. dat kun je met een gare lamp ook nog testen.

ik vermoed dat dit nog half werkt, de lamp wordt doorgestart, je hoort dan ook een lang zoemend geluid. dat sloopt de lamp snel, doorstarten is slecht. dan zou de print met SX26 erop het probleem zijn. deze print eens doorsolderen is vaak al genoeg.

als de lamp juist helemaal niet aan wil gaan, is de schemerschakelaar stuk, na 1 minuut donker zijn moet deze aangaan. het heldere ledje bovenop de print is een lichtsensor, die donker maken met een stukje tape.

voor inbraak heb je hier eigenlijk weinig aan, oranje licht geeft slechte kleurherkenning. heb je camera's hangen dan doen deze lampen niet veel nuttigs, de camera's hebben immers IR leds aan boord.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 6 maart 2018 23:03:49 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo @testman,

Bedankt voor je snelle reactie!

De schemerschakelaar doet het tot zo ver dat ook echt pas in het donker de lamp aan probeert te gaan.
Het is eerder dat hij in de opstart fase blijft hangen. Zoemend geluid en om de zo veel tijd wat meer activiteit.

Is die test met de blauwe draad dan nog zinvol?
En bedoel je dat blauwe draad bij dubbele witte of bij enkele witte moet?
Ik neem aan bij de enkele witte zodat de stroom nog via SX26 gaat.

Ik neem aan dat die print met SX26 erop de ontsteking is.
Doorsolderen zou me nog wel kunnen lukken. Gewoon even kort laten smelten toch?
Zou ik ook dat volledige print plaatje kunnen vervangen?

Klopt de kleur-herkenning is er niet. Maar wel bewegings-herkenning waardoor ik een waarschuwing krijg en via telefoon door camera kan kijken.
De lampen zijn overdreven fel aan mijn huis en daardoor niet gezellig voor inbrekers. Ze werken preventief.

Ik ga komende dagen met deze nieuwe info aan de slag. Bedankt voor je hulp vast.

groetjes,
Ben

de sx26 is gelijk aan de losse starter sx26 in huisje welke je in grote armaturen tegenkomt, maar ook die worden niet meer gemaakt. ik heb er al meerdere gemaakt door ze door te solderen. doorstarten ligt idd niet aan de schemerschakelaar.

de lampen zijn ook al duurder geworden, kosten inkoop ex btw al 40 € de stuk. maak die voorraad dus nog maar op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Doorsolderen doe je altijd met verse harskerntin erbij, oude tin verwarmen gaat brokkelen of kleien inplaats van vloeien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo
naar hele dag aan zoeken geweest kom ik hier uit heb een Philips fwc 120 lamp met sensor

de kabels zijn los en nu weet ik niet meer welke waar in moeten hoop dat iemand me kan helpen

printje eruit halen, dan kun je dat zo zien op de onderkant, post er een foto van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dankje voor je snelle antwoord hier bij de foto

Tidak Ada

Golden Member

Er moet in ieder geval nog een MKP condensator tussen:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †