MIG lasapparaat

trix

Golden Member

ik ben in het bezit van een migatronic MIG lasaparaat uit 1983.
nu is deze vorige week defect geraakt, draad toevoer werkt niet meer (en mischien het lassen zelf ook niet, maar dat kan ik pas testen als de draadtoevoer goed is).
de toevoer geschied door een 24 V DC motor (model ruiten wisser motor), die in snelheid regelbaar is. dat regelen gebeurt op een print waar ook nog extra functie's op zitten, zoals, pulserend lassen die ook tijd regelbaar is (aan-uit-aan-uit) en de fuctionaliteit v/d startknop op de toorts.
allemaal functies die ik in 20 jaar nog nooit gebruikt heb, en zelfs niet de behoefte gehad om die te gebruiken.

dus wat is het plan: die stuurprint met alle toeters en bellen eruit, en een PWM regel module erin zodat ik de snelheid v/d draadtoevoer kan regelen, meer heb ik niet nodig.

mijn vraag: bij het uitpluizen van de 9 draadje die d.m.v. een 9-pol sub-D conn. op de print zit. kwam ik 1 draadje tegen waar ik de functie niet van weet. en dus ook niet weet wat daar mee te doen.
wellicht weet iemand van julie dit ?
het is het dunne blauwe draadje wat op de 1e foto te zien is.
die dikke zwarte draad gaat naar de aansluiting waar de massa kabel in gaat.
alvast bedankt

eigenwijs = ook wijs

zou de print fixen niet simpeler zijn? wrs tor stuk of elco droog, dergelijke problemen vaker voorbij gekomen met die toestellen..

kan me indenken dat de min van de lasvoeding, te maken heeft met de toorts, schakelt het handvat van de toorts met maar 1 draadje vanuit de plus van de lasvoeding miss?

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 20 augustus 2017 22:40:42 (40%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is de toorts aangesloten met een euroconnector op het lastoestel? Vaak problemen met de twee aansluitcontactjes die verbonden zijn met de schakelaar in de toorts. Als die niet doorgeven doet de stuurprint ook niets.

Als je de toortsknop induwt, hoor je de relais inspringen?

Komt de spanning op de drie fasen toe?

Zitten de koolstofborstels van de motor niet vast?

trix

Golden Member

er komen 2 draden uit de toorts. of het een euro conn. is weet ik zo niet.
relais komt niet op als je op de toortsknop drukt.
ik heb de print eruit gehad en een scoop op de draadtoevoer gezet, geen signaal te zien.
kogel is al door de kerk, ik heb al een DC pwm regeling besteld, waarmee ik ga testen, mocht dit niet gaan, kan ik altijd nog naar de print kijken.

vraag blijft: waar is die ene draad voor ?

eigenwijs = ook wijs

Ook nog een timertje voorzien om het gasventiel iets langer open te houden, als ook voor het stroomrelais. Anders brand de lasdraad vast in de toorts.

Blauwe draad, komt deze van de smoorspoel ? ( Gokje : de stroom meten en zo de draadsnelheid aanpassen of regelen ?)

benleentje

Golden Member

relais komt niet op als je op de toortsknop drukt.

Als dat niet werkt dan is het ook logisch dat de motor niet werkt.
Eerst de schakelaar en de bekabeling van de tors controleren.

Op de stuur print zitten naast de functie die je niet gebruikt ook nog functies die heel belangrijk zijn. Zonder dat valt er met het apparaat niet meer te lassen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Volgens mij zit en gewoon een maakcontactje in de toorts, ik weet niet of je de toorts los kunt draaien van het lasapparaat?
Waar normaal de 2 pennetjes in gaan kun je met een draadbrugje proberen of hij dan wel inschakelt en de draaddoorvoer vrijgeeft.

trix

Golden Member

dat heb ik ook geprobeerd, probleem zat hem niet in de toorts.

Op 21 augustus 2017 15:37:42 schreef benleentje:
Op de stuur print zitten naast de functie die je niet gebruikt ook nog functies die heel belangrijk zijn. Zonder dat valt er met het apparaat niet meer te lassen.

weet je zo ook wat voor functies ?

ik heb de draadjes naar de print nagelopen, er zat niks spannends bij,......behalve dan mischien d1e ene onbekende.

Op 21 augustus 2017 15:26:29 schreef Lead Acid:
Ook nog een timertje voorzien om het gasventiel iets langer open te houden, als ook voor het stroomrelais. Anders brand de lasdraad vast in de toorts.

gas langer open houden begrijp ik, goed punt, maar het stroomrelais langer "op" houden niet.

eigenwijs = ook wijs

Er zit ook een remfunctie op de print om de draadmotor snel te stopen anders brandt je draad iedere keer in je lasbad.

Relais iets langer aan dan de motor van de draad. Dit zorgt er voor dat de draad niet vastplakt in het smeltbad. Bobbes1 geeft ook al zoiets aan.

High met Henk

Special Member

Je kunt van mij zo de pcb van mijn huvema krijgen..
Zit alles op wat jij noemt...

Weet alleen daar de werkspanning niet van...
Alles zit nog aangesloten, mag je zelf uitvlooien waar wat heen gaat..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit niet zomaar gaat.
Zelfs eenzelfde merk machine uit eenzelfde reeks...is al hoofdpijn !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
jerome

Golden Member

Heb in het verleden vaak aan die sturingen gewerkt. Heb er hier nog een "defecte" ter hand. Bekijk de solderingen eens van die verkeerd gekozen 9 polige stekker waarvan dan ook nog 2 boutjes met een afstandsbusje ontbreken. Mss ook zoals bij mij :-).

[Bericht gewijzigd door jerome op maandag 21 augustus 2017 21:44:03 (13%)

trix

Golden Member

dat is de print inderdaad, of lijkt er op zijn minst heel sterk op.
wat waren nog meer veel voorkomende problemen ? en heb je mischien een schema.
het is een migatronic 185x

high met henk: bedankt voor het aanbod, wellicht dat ik er mischien later nog gebruik van moet maken.

maar weet iemand de functie van die draad, dat moet ik ook weten om de print op de werkbank te kunnen testen.

eigenwijs = ook wijs
jerome

Golden Member

Die printen ook waren te zien in andere merken. Het merk is trouwens alleen maar de naam die op de sticker staat. Schema's vind of krijg je nooit omdat de fabrikant die de onderdelen inkoopt ze vaak zelf niet heeft.
Als de hoofdrelais niet inkomt is de fout klein. Nazien op solderingen. Tussen de potmeters zit een triac, je mag met een fijne schroevendraaier A1 en A2 even verbinden terwijl je de toortsknop ingedrukt houdt. Hoofdrelais moet aangaan, zoniet zit de fout in de voeding naar de print. Je moet wel zeker zijn dat de bedrading en de schakelaar van de toorts goed zijn en aankomen op de print, want anders wil 1 rechtse tor die als rem dient gaan kortsluiten terwijl de andere torren aan het PWM-men zijn!

trix

Golden Member

allen dank voor de reacties.

bovenstaande tekening is niet de juiste, maar zojuist via de 1e link van bovenstaande post (waarvoor mijn dank Guy.v2) de juiste tekening gedownload.
daar staat de print zelf ook niet op maar de rest wel, toch wel makkelijk bij het testen.
nu nog tijd vrij zien te maken, heb nog 100 dingen te doen waarbij dit niet de hoogste prioriteit heeft.....word vervolgd.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

even de tijd gehad om naar het las apparaat te kunnen kijken, meteen al een defect gevonden, van het relais (= een motor relais) schakelde 1 cont. niet meer door. opgelosd door draden over te zetten naar het vrije cont. (app. gebrukt maar 2 v/d 3 fasen). meteen klonk er een vertrouwd gezoem uit de trafo's, maar draad toevoer doet het nog steeds niet :?

nou hoop ik snel te kunnen gaan uitzoeken wat er nou eigenlijk mis is met de print. maar toen ik de print zo eens bekeek begreep ik iets niet. ik ga er vanuit dat de draadtoevoer motor (24V) met PWM word gestuurd (is een aan name). dat gaat op een tijdbasis, dus verwacht ik op de print iets te vinden wat hier voor zorgt...maar ik zie niks.

wie weet hoe dit dan werkt, word er mischien niet met PWM geregeld ?

edit: of gaat dit met een RC-tijd.

ik heb niet heel veel verstand van electronica, maar als ik de print zo bekijk zie ik alleen maar discrete comp. (term goed toegepast :)) kan in mijn ogen niet zo heel moeilijk zijn.....als ik van die uitspraak mar geen spijt krijg :)

ik krijg de foto even niet groot hier gepost, maar als je op de link klikt krijg je een grotere versie. die nog verder te vergroten is.
foto is geleend van het net, dus niet mijn print.

https://www.dropbox.com/s/w8vp08vk5xn0tbf/SIMG1896%20%281%29.JPG?dl=0

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

eigenwijs = ook wijs
jerome

Golden Member

1, staat er gelijkspanning over pen 7 en 9 als je op de toorts drukt? 2, zijn alle sodeerpunten gecontroleerd? 3, is de motor op goede werking getest met een externe voeding?

trix

Golden Member

bedankt voor de reactie, ik moet nog aan de print beginnen, ik hoop dat dit weekend te kunnen doen. ik ga die dingen controleren, en vermeld dat dan hier.
eerst moet ik nog onze wasdroger repareren, heeft een hogere prioriteit (volgens mijn vrouw :))

eigenwijs = ook wijs
Shiptronic

Overleden

Kijk om de wasmachine te fixen heb je een lasapparaat nodig :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Met het weer van vandaag...had ik mijn vrouwtje inclusief wasmand buiten de deur gezet.
Ja liefje, nog 2 minuten wapperren en de handdoeken zijn droog (je denkt immers aan het milieu :P )

(lees ik ben vrijgezel :P )

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
trix

Golden Member

ik denk dat ze eerder mij buiten de deur zet :)

(lees dan ben ik ook vrijgezel :p)

[Bericht gewijzigd door trix op donderdag 14 september 2017 21:13:28 (29%)

eigenwijs = ook wijs

Op 14 september 2017 21:12:04 schreef trix:
ik denk dat ze eerder mij buiten de deur zet :)

Dan de wasdroger ? :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/