Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Op 20 augustus 2017 17:45:59 schreef rew:
[...]Trouwens. Natuurlijk is het logisch om steeds als er een puls komt een constante te delen door de tijd-sinds-vorige-puls, En zodra dat gebruik bekend is ga je dingen doen. Maar om te kijken of het verbruik onder een threshold is gekomen kan kijken of de verstreken tijd sinds vorige pulsje BOVEN een bepaalde grens is gekomen.... (i.e. zoveel tijd geen puls -> vlaggetje zetten: verbruik is "laag").

Ja, dat is precies wat ik gisteren bedacht had ! Nu heb ik een soort watchdog meelopen in mijn script die kijkt of er 15 minuten niets meer ontvangen is, is dat het geval dan zet hij de waarde naar nul.
Hiermee beperk ik de vertraging in de melding behoorlijk, ik ga het een tijdje zo proberen. Voor de foto liefhebbers, zo ziet de opstelling er nu uit :

Die sensor moet nog in een kastje....

Arco

Special Member

Een instelbare master-slave wcd geeft ook melding als het stroomverbruik onder een bepaalde waarde zakt.
(persoonlijk zie ik geen nut van zo'n was-klaar melder; 't interesseert me weinig of het 10 min. langer of korter duurt... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ik ben mijn Harman Kardon 680 aan het reviseren omdat deze de laatste periode een steeds beroerder begon te klinken. Één van de oorzaken zit hem in de volumepotmeter. In het eerste 1/4 van de z'n bereik wijken links en rechts ernstig van elkaar af, tot ruim 10%

Harman Kardon heeft hier oorspronkelijk een gemotoriseerde ALPS potmeter gebruikt, 30k log stereo met loudness aftakking. Deze is nergens meer te krijgen. Het oorspronkelijke artikelnummer is: 6161-00303
Daaronder staat 447t 30ktwee Chinese karaktersX2. De potmeter heeft een D shaped as met een lengte van 30mm.

Nu zoek ik hier dus een alternatief voor, een eBay potmeter is geen optie, ik heb er recent eentje besteld voor een Akai en de nieuwe imitatie alps wijkt ook enorm af tussen beide kanalen. (getest als spanningsdeler)

Bij mouser, Farnell en digikey vindt ik niet direct iets passends of er moeten er minstens 200 besteld worden. Waar zou ik een passende gemotoriseerde potmeter kunnen vinden, 30k of 50k, deze zou eventueel een kortere as mogen hebben, dan ga ik wel opzoek naar een as-verlenger.

Aanvulling, de pinout maakt niet uit, hij zit nu op een eigen print met twee extra weerstanden aan de loudness aftakking, dat kan ik ook "zwevend" monteren.

RAAF12

Golden Member

Ik heb ooit eens deze gekocht en daar is de gelijkloop tussen L en R goed.
https://nl.aliexpress.com/item/Japan-ALPS-50KAX2-Motorized-Volume-Pote…

Er zijn ook printjes te koop waarbij een Alps met IR remote control opzit. Ik weet niet of het een fake Alps is. Als het maar goed werkt....

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Dat zijn een paar vlotte reacties, het schijnt dat alle blauwe alps potmeters imitatie zijn, simpelweg omdat alps ze zelf niet meer maakt.

Nu zit ik het schema nog even te bekijken en volgens mij kan ik gewoon zonder de loudness aftakking, deze hangt namelijk via een 1,5k weerstand aan de ground, ik moet even aan het rekenen slaan maar volgens mij wordt hiermee enkel het signaalniveau beïnvloed.

Volgens de alps pdf's zou ik deze nodig hebben:

RK27112A0-F30-C0-A503 (50k type)

Arco

Special Member

Dat type zal wel niet kloppen; de RK271 heeft geen motor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Wie weet waar de LA6565 verkrijgbaar is?
Ik weet dat Mouser en Digi-Key hem hebben maar daar kan ik voor slechts 1 chippie niet terecht.
Of kan ik met iemand die bij een van die twee besteld meeliften?
Elk ander adres is natuurlijk ook welkom.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

In een silo moet ik op verschillende hoogtes de temperatuur meten.
Hiervoor zoek ik een kabel met om de 10cm een temperatuur-sensor.
Iemand enig idee waar zoiets in NL verkrijbaar is?

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een oude keukenmixer ontplofte plots. Als ik de mixer open schroef zie ik duidelijk dat een component 'ontploft' is. Ik vermoed dat dit een condensator is (als ik het opschrift lees).

Worden dit type condensatoren nog gemaakt? En zo ja, waar zou ik deze kunnen krijgen?
Volledige informatie die op het onderdeel staat:

code:


MIFLEX
XSPpz-10
0.1 uF +- 20%X2
+2x2.5nF - 40%Y
250V~6.3A GPF
40/095/2l - 40/+85°C

Ik vind op het net wel wat info, maar helemaal duidelijk is het toch niet.

Thevel

Golden Member

Arco

Special Member

Hiervoor zoek ik een kabel met om de 10cm een temperatuur-sensor.

En wat zit er in de silo? (m.a.w. waartegen moeten de sensoren bestand zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 september 2017 15:14:28 schreef Didius:
Een oude keukenmixer ontplofte plots. Als ik de mixer open schroef zie ik duidelijk dat een component 'ontploft' is. Ik vermoed dat dit een condensator is (als ik het opschrift lees).[....]

Is gelijk een goede gelegenheid om het huis eens in een sopje te doen. Het eten zal er smakelijker van worden ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

3-draads en 5-draads zijn electrisch uitwisselbaar in dit soort toepassingen. Meestal zitten de 2 extra draden eraan om hem makkelijker te monteren. Op de pagina van Conrad kun je trouwens ook doorklikken naar een 5-draadstype.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 12 september 2017 00:06:18 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Camping / caravan TL'etje wat niet meer werkt.
Geplofte condensator en transistor.
Weet niet wie eerder gegaan is.
Zou vervanging van de torren (oscillator) en condensator nut hebben ?
De BC23X zal het niet halen denk ik qua specs.
Iemand een idee wat ik er in zou kunnen stoppen ?
Zie trouwens ook een geplofte diode.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Dit is volgens mij wel een van die invertertjes die TL-buizen vreet omdat die simpele dingetjes domweg spanning blijven genereren tot de buis ontsteekt. Die gaan ook nog weleens stuk doordat de tl-buis losgenomen wordt omdat de spanning dan weer terug wordt gereflecteerd in het circuit.

Wat betreft de transistor denk ik dat een BD137/9 beter zal werken, de pinout is gelijk en zijn nog verrassend snel en hebben wat vermogen in reserve. Als je iets in die "TO-92+" behuizing wil hebben is misschien de 2SC2383 wat voor je, je kunt ze krijgen bij elektronica-online (link) voor €0,25.

bprosman

Golden Member

Bedankt voor de snelle reactie , BD139 heb ik liggen.
Twijfel alleen of de diode een echte of een zener is.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

De BD139 heeft een iets lagere Ic (1.5A vs. 2A), maar dat zal niet zo erg zijn (ik denk dat het vooral de dissipatie is die die kleine torretjes nekt)
Ik denk dat het een gewone diode is om tegen negatieve spanning te beschermen? Meeste circuits komen op zoiets uit:

[edit] plaatje aangepast...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 13 september 2017 11:51:55 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Of het een zener is kan ik je niet zeggen, waar zit hij in de schakeling? Als hij in serie staat met de voeding is het geen zener bijvoorbeeld. Moet je even 'reverse engineeren'.

@Arco: Scherp gezien over de max stroom, maar idd, op 12V meer dan 2A continu trekken lijkt me onwaarschijnlijk. Je plaatjes doen het niet inmiddels wel.

Tijd terug ook zo'n TL gemaakt voor de buurman, ook BD139 gebruikt gaat prima. De diode is een ompool cq overspannings beveiliging. Ik heb er een 18v zener ingezet.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Tidak Ada

Golden Member

Ha bprosman,

Waarom koop je niet gewoon van die COB-LED strips? eBay biedt er genoeg van aan en misschien doen Ali en Banggood dat ook. Ze zijn voor "12V", maar een stroom beperkende weerstand zal ook wel voldoen. Houdt het op 700mA voor een 10 W type en neem twee van die strips voor de vervanging van één TL-buisje. Je kunt ook nog een PWM regeling maken, dan kun je dimmen. Monteer ze wel op een koelvlak!

Deze bijvoorbeeld:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

@Paul,

Hier ook gelukt, heb er een 1N4007 in gestopt. Hij zal inderdaad in de [-] leiding als ompoolbeveiliging.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

In een spanningsreferentie die ik heb hoort een 10F20 batterij. Da's nogal een exoot die alleen in China gebruikt wordt.
Zijn die ergens goedkoop te bestellen? Het zijn ordinaire zink-kool batterijen.
In de links die ik zie kosten ze 5 euro; de alkaline versie (de 411A) zelfs 20 euro zonder verzendkosten...

http://g.search2.alicdn.com/img/bao/uploaded/i4/i3/20262055/TB2KT_epNXkpuFjy0FiXXbUfFXa_!!20262055.jpg_210x210.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten