Schakeling voor testen zenerdiodes

Hallo beste CO lezers,

Onder het gedeelte schakelingen van deze website vond ik een zener tester.
Die leek me wel handig omdat ik bij het sorteren van een berg diodes ook veel zeners tegen kwam.
Dus heb ik de schakeling even op een breadboard vereenvoudigd opgebouwd, geen schakelaar en maar 1 bereik en voeding via een Delta.
Dit werkt en wil ik hem dus netjes in een kastje nabouwen maar nu kom ik regelmatig zeners tegen die buiten het meetbereik vallen.
Dus wil ik de schakeling iets aanpassen en een hogere spanning gaan gebruiken zodat ik b.v. ook zeners tot 68 V kan testen en tevens iets meer standen qua stroom voor het testen van LED's.
Met de gebruikte transistor lijkt me dit onverstandig.
Graag advies over een beter geschikte transistor en eventuele andere zaken waar ik op moet letten.

b.v.d.

Wim

Ha Dratsabylgu,

Ik zit te denken aan een type in de BD familie BD140 dat zijn >80V types.
Met die hoge zener spanningen (ik kan testen tot 180V) moet je wel indien je .25W zeners gebruikt opletten op de stroom door de zener.
Mijn tester heeft geen schakelaar maar regelt dit zelf kan je ook geen fout maken :o

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Een aanrader voor het testen van doorslag spanningen is de Duoyi DY294 te verkijgen op ebay/aliexpress

Dan kan je zeners testen tot 1250V zonder dat ze kapot gaan.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1665672#1665672

Ik denk aan een componententester mbv een scoop.
Spanning op een as, stroom op de andere.
Is voor hogere spanningen ook te maken natuurlijk, een regeltrafo er bij om voorzichtig op te regelen.

Hallo,

Henk, gebruik je een commerciële tester of heb je zelf iets gebouwd?
Ik vind wel meer zener testers maar ben er nog niet uit welke ik het beste kan nabouwen.
Deze op CO leek me voldoende omdat ik hem in het begin alleen gebruik voor het sorteren.

Arco, 300V lijkt me ruim voldoende maar deze mag maar 625mW dissiperen is dat wel voldoende als ik er een paar hogere stroombereiken bij maak?

flash2b, ik ga daar wat meer over lezen en misschien komt die dan op mijn wishlist. Nadeel is dat het nadat ik het koop nog enige tijd duurt voor ik hem heb en ik zit nu met een berg onleesbare zeners op mijn werkblad en een grotendeels leeg vakkendoosje voor zeners.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Op 21 september 2017 13:01:05 schreef Kees frees:
Ik denk aan een componententester mbv een scoop.
Spanning op een as, stroom op de andere.
Is voor hogere spanningen ook te maken natuurlijk, een regeltrafo er bij om voorzichtig op te regelen.

Testen van de meeste onderdelen lukt me wel met de momenteel voorhanden zijnde apparaten, maar met een scoop gaat met sorteren me te lang duren.

Zoals ik het nu doe dus met een Delta en Handheld DMM en de vereenvoudigde schakeling test ik in ieder geval alle zeners onder de 25V heel snel.

Toch bedankt voor het meedenken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 21 september 2017 20:24:41 (31%)

Op de scoop kun je zien of de zener werkt en of je dus met de spanning ongeveer goed zit.
En dan een voltmeter er bij om de spanning af te lezen.

Dat lijkt me werkbaar, of ?

Ha Dratsabylgu,

Nee dat is homebrew maar ik heb onderlaatst ook een aantal zeners moeten testen maar ik kon niet bij mijn tester te veel spullen.
Dus voeding weerstand en gaan even 300 zeners getest (bakjes waren omgevallen).
Als het gaat om eenmalig testen zou ik niet veel moeite doen hoewel het doosje van @flash2b een leuk ding is kijk als je dan iets wil maken om je componenten te testen zou ik voor wat universeels gaan.
Daar heb ik ook een ontwerp van alle discrete halfgeleiders en passieve componenten.
Deze bestaat uit diverse modulen trapgenerator (staircase generator) stroombron spanningsbron lock in versterker sinusgenerator en nog een aantal andere modules.
Dit zou nog wel een leuk project zijn voor CO ben je gelijk in een keer klaar mooie behuizing en gaan.
Maar is al met al niet goedkoop als je een curve tracer wil maken voor power transistors heb je een pittige voeding nodig.
Het torretje van @Arco is goed bruikbaar maar niet voor een beetje vermogens zeners dit zijn torretjes voor hoge spanningen aansturen van displays.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk,

Voorlopig is het alleen snel testen welke spanning zener het is, dus zoek ik wel even of ik ergens een BD140 of iets anders heb liggen wat ik kan gebruiken. Daar maak ik dan direct een klein kastje voor maar zonder voeding (heb niet voor niets al die Delta voedingen voor me staan) en blijf ik gewoon mijn DMM gebruiken lekker goedkoop en snel te bouwen.

Als vervolg wil ik wel iets bouwen waar ik meer mee kan.
Niet omdat ik het direct nodig heb maar omdat ik leuke projecten zoek om mijn vele hobby uren mee te vullen. :)
Dus ik ben zeer geïnteresseerd in je ontwerpen.
Goede spullen en leuke hobbies kosten nu eenmaal geld, gelukkig voor mijn hobbybudget ben ik gestopt met de auto hobby (racen) en heb er mijn oude hobby elektronica weer opgepakt.

Groeten,

Wim

Arco

Special Member

Als je de schakeling naar NPN ombouwt, is de keuze in HV torren een stuk groter. (bijv. de MJE13003)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Arco,

Ik ben begonnen met het uitzoeken en opbergen van de transistoren die ik heb.
Zodra ik daar klaar mee ben zal ik een lijstje plaatsen misschien zit er iets bruikbaars tussen.

Groeten,

Wim

Arco

Special Member

De NPN versie. Weerstanden R2...6 aanpassen aan gewenste stroom.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt nu maar hopen dat ik nog een bruikbare transistor kan vinden.
Anders moet ik één dezer dagen toch eens een berg veel gebruikte onderdelen gaan bestellen.

Ha Dratsabylgu,

Vertaling van @Arco is prima maar misschien is een BUX84..85 iets gemakkelijker te vinden in je junk box ;)

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Voor de MJE familie maak je veel kans in oude (of nieuwe... :) ) spaarlampen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik zou twee rode LED'S nemen zodat er wat meer referentie spanning is, dit verkleint de drift en verbeterd de regeling.

Verder zou ik de schakelaar en weerstanden voor de bereiken niet zo oplossen.
De emittor wordt in deze schakeling zwevend, niet echt netjes...
De weerstadn voor het hoogste bereik vast van de emittor naar massa en dan de weerstanden voro de andere bereiken
schalen zodat ze ongeveer de waarde hebben die je wilt.

Mijn bereiken zouden deze zijn, 20mA, 10mA, 5mA, 2mA, 1mA en 0,5mA.
Hou er rekening mee dat LED's er niet van houden net als veel andere electronische componenten,
dat er te veel "reverse" spanning wordt aangebracht.
Met een kleine 24V trafo heb je gelijkgericht zeker 50V compliance.

Dan is het handig een extra schakelaar aan te brengen die een 6,2V zener over de klemmen zet dan wordt de spanning over de LED nooit te hoog als je ze test.
Die 6,2V is ook ruim voldoende voor een witte LED.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Eerste inventarisatie (heb er ook nog een aantal zonder opdruk)

Type Aantal
C5929 124 NPN
2N2905A 11 PNP
BC548B 20 NPN
BC547 28 NPN
BC140-16 10 NPN
BC557A 27 PNP
BF245C 26 N-channel FET
BC556B 12 PNP
BC559B 34 PNP
BU426A 2 NPN
BT123 2 NPN
BF869 2 NPN
BT137 1 Triac
2SC1307 1 NPN
BDX77 1 NPN
BD233 2 NPN
BD232 1 NPN

Ik heb nog geen datasheets gedownload, komt nog wel of beter een database met heel veel halfgeleiders erin zien te vinden.

Nu de grote vraag zit er iets bruikbaars tussen. :)

En Bram ik ga je post nog eens goed lezen en de tips zeker gebruiken.

Arco

Special Member

De BU426 is de beste kandidaat daartussen (wel wat overkill met 8A... ;) )
Zoals gezegd, in oude spaarlampen van 15W of meer vind je meestal ook wel 2 bruikbare transistoren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

BDX77 lijkt me een goede keus voor de tester (tot 80V).

Ha Dratsabylgu,

Uit je Lijsje is de 2N2905 bruikbaar daar heb je er genoeg van of de BD232.
Ik begrijp even niet wil je ook LED gaan uitzoeken :S
Het gaat er bij jou toch om dat de juiste zener volgens standaard in het juiste bakje komt.
Zeners hebben een tolerantie van 5% tot 10% dus je zult zelf moeten bepalen welke nominale waarde hij heeft (in welk bakje hem legt).
Met deze manier van sorteren is het enige wat van belang is dat er niet een te grote stroom loopt te laag kan haast niet 15nA kan al voldoende zijn wel een berg ruis is mijn ervaring maar 5% is ook niet mis.
Ik ben het gedeeltelijk met @blackdog eens het ontwerp zal niet de schoonheids-prijs winnen maar om te sorteren.... is het eigenlijk al te veel.
Als je een echte tester wil zal je ook een display (scope) moeten gebruiken.

Groet Henk.

PS die van @Arco en @markce zijn uiteraard ook prima je voeding bepaalt de tor dus welke zener spanning wil je nog kunnen zien.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Met hogere voedingsspanning alleen R1 even aanpassen, zodat er altijd 8...10mA door de led loopt.
Schema aangepast volgens @blackdog. Rode led door witte vervangen en altijd weerstand aan emitter.
(enige nadeel is dat je voor R2...R5 wat meer moet rekenen; dat zijn nu serie parallelschakelingen met R6 geworden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 21 september 2017 19:10:22 schreef Arco:
(enige nadeel is dat je voor R2...R5 wat meer moet rekenen; dat zijn nu serieschakelingen met R6 geworden...)

Parallel zul je bedoelen :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn dank is groot aan allen. :)

Ik denk dat ik de BU426A ga gebruiken.
-Omdat ik er daar in ieder geval nog één extra van heb
-En hij de max spanning die ik wil gebruiken van 60 V makkelijk aan kan
-Met de 2N2905 zit ik misschien een beetje krap qua spanning
-De andere twee vallen af omdat ik er maar één van op voorraad heb
-En natuurlijk omdat overkill mijn middle name is

Henk, LED's testen is een handige optie, voorlopig wil ik alleen snel een stapel zener diodes sorteren op zenerspanning.
Voor het echte testen wil ik later iets anders gaan maken.
Ik zal daar binnenkort wel een nieuw topic voor starten.
Maar nu ga ik eerst wat rekenen en de rest van de onderdelen zoeken.

Groeten,

Wim

maartenbakker

Golden Member

Een andere mogelijk goed bruikbare tor is de BD232. In 1972 bleeding edge, nu knap verouderd maar veel TV-monteurs zullen er nog wel een paar in het bakje hebben (want stuk gingen ze niet echt vaak). Er zijn vast ook modernere vervangers die ergens tussen een MPSA92 en een BU426 in zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."