MIG lasapparaat

trix

Golden Member

ik heb ondertussen wat schema's gevonden van het apparaat.
1e is van de print (is printscreen van youtube)
2e is van het app. totaal.

[Bericht gewijzigd door trix op 16 september 2017 11:23:15 (12%)]

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

even wat getest, ik heb:
24VAC aangesloten.
18VDC aangesloten (spann. overgenomen uit youtube film).
LED i.p.v solenoid (spec. AC LED).
12V autolamp i.p.v. doorvoermotor.
schakelaar (is toorts st/st/ knop).
24VAC relais (is hoofd relais).

er zit een 3 pos. keuze schak. staat nog eens appart getekend in schema.
stand 1 -> tot. geen reactie
stand 2 -> tot. geen reactie
stand 3 -> bij schak. in, solenoid komt in, hoofd relais komt in.
maar geen PWM op de motor en ook geen pulswerking van de solenoid (stand 3 is puls lassen).

wat mij opvalt is dat er geen stroom word getrokken uit de DC labvoeding.

uit bovenstaand trek ik zelf voorzichtig de conclusie dat het gedeelte rondom de triac, rechts op het schema in orde is, anders kan b.v. het relais nooit opkomen.

wat voor mij onder meer verwarrend is, is dat er zowel AC als DC op de print word aangeboden.

volgens mij heb ik 2 fouten waar ik mijn eigen op moet focussen:
1- waarom komt relais en sollenoid in stand 3 bij bed. schak. niet op ?
2- waarom zie ik nergens een PWM signaal.
eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

Op 12 september 2017 22:05:04 schreef jerome:
1, staat er gelijkspanning over pen 7 en 9 als je op de toorts drukt? 2, zijn alle sodeerpunten gecontroleerd? 3, is de motor op goede werking getest met een externe voeding?


1, ja een langzaam oplopende spann. tot ruim 10V maar sterk fluctueerend omdat op pin 9 24VAC staat. ik denk dat je pen 7 & 6 bedoeld, maar daar zet ik 18 VDC op van de labvoeding.

2, soldeerpunte meerdere malen goed bekeken, niks aan te zien.

3, motor functioneerd goed op de labvoeding (24VDC)
trekt dan maar 1A (los op de werkbank)

edit:
de 330 ohm 4W (in werkelijkheid 5W) word in stand 3 bij schak. in loeiheet. deze staat op de schema links naast de triac. je brand er je vingers aan na enige tijd.

[Bericht gewijzigd door trix op 16 september 2017 14:05:09 (12%)]

eigenwijs = ook wijs
Als ik het printschema goed begrijp dan zie ik geen regeling met PWM. Het lijkt een gewone analoge regeling. Dus beging bij het signaal wat uit de toortsschakelaar komt en volg dit signaal tot aan potm. P1. Zolang er geen spanning op de linkerzijde van de potmeter komt zal de motor niet gaan draaien.
trix

Golden Member

nou zal ik wel niet goed kijken (typisch iets voor mij :)) maar ik zie geen P1.


nu wou ik net testen waarom die 4W weerstand van 330 ohm zo warm werd, toen ik hem wou uit solderen ben ik vergeten de AC voeding uit te zetten |:( en heb waarschijlijk ergens sluiting gemaakt, met als gevolg dat de solenoid en relais altijd op zijn en waarbij het relais hevig ratelt (kan 50 HZ ratel zijn).

ga nu eerst in een hoekje liggen huilen en beraad me op verdere stappen ;)
eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

eigenwijs = ook wijs
Nu zal de triac in sluiting liggen.
Mogelijks was die al niet meer in beste staat en was dit de oorzaak dat die 330 ohm 4w weerstand warm werd.
De triac stuurt de gasklep en het hoofdrelais.
jerome

Golden Member

Kan maar niet begrijpen waarom er een vermogensweerstand is opgenomen in het gate circuit van de triac. Om deze te ontsteken is toch maar amper stroom nodig. Het berust hier niet op een schema fout want ik heb net dezelfde print hier liggen en zie dat het zo is. Zou toch eens controleren of T10 BC337 niet in sluiting staat.
trix

Golden Member

nou zulle julie wel denken dat ik stront eigenwijs ben.....en dat klopt ook wel een beetje (zie mijn onderschrift).
maar ik ga het eerst toch eens proberen met mijn 1e plan,...een losse PWM module en wat draadjes. deze spullen heb ik allemaal liggen en het inbouwen is ook in een 3 tal uurtjes gedaan. ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat dit niet te doen is, wel gewoon lassen en geen puls/pauze of wat dan ook.
als dit echt niet gaat kan ik altijd nog naar de print kijken, en heb ik het in ieder geval geprobeerd,.......word vervolgd.

jerome, weer bedankt voor je reactie,...mischien heb ik je hulp nog nodig.
en ieder ander die gerageerd heeft ook bedankt zover.
eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

ik heb de boel gewoon recht toe recht aan aan gesloten. dus toortsknop trekt een relais op die vervolgens het gasventiel het lasrelais en de doorvoermotor laat draaien (PWM module).
en ik kan weer lassen, wel blijfen er nog 2 verbeterings punten over die ik nog moet aanpakken, beide zijn hier al genoemd.
als ik stop met lassen dan steekt de draad te ver uit de toorts -> motor remmen.
en vaak zit de draad vast in het smeltbad -> lasrelais vertraagd laten afvallen.

maar voorlopig ben ik er mee gered, er is nogal wat laswerk blijfen liggen die ik nu mooi kan afmaken.
onderstaande foto is zoals het nu zit, moet nog worden gefatsoeneerd als bovenstaande punten zijn aangepakt.

[Bericht gewijzigd door trix op 22 september 2017 18:39:25 (19%)]

eigenwijs = ook wijs
De motor kun je snel afremmen door een wisselcontact te gebruiken.
Middencontact naar de motor, maak contact naar de spanning van je voedingkje. (zoals het nu waarschijnlijk ook zit, maar misschien de contacten gewisseld.)

Het break contact leg je aan massa met een kleine (power) weerstand of direct (maar dan staat die zeker abrupt stil en risico op vastbranden). Gewoon even experimenteren met de waarde.
De truuk is dat de EMK van de motor direct kortgesloten wordt. Dat remt goed af.
Hier wat "ASCII art" hoe het kan:
code:
          +-----+
          |  /  |
          +-----+
             |
+12/+24V?    |
-----------0 |
             |
              / 0---- [ MOTOR ]---\
             /                    |
----[R]----0                      |
|                                 |
+-------------------------------- massa

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
jerome

Golden Member

Het is beter met en dezelfde relais de motor in te schakelen en te remmen. Stel, je zou anders manueel eens op de magneetschakelaar drukken terwijl het rem relais in sluiting staat, want de gelijkspanning voor de motor is ook de lasspanning. Zie je bijna altijd in low-cost toestellen. Een remweerstand zal tussen 1R2 en 2 Ω bedragen. 100uF elco over een 24V= print of kamrelais geeft een gepaste na brandtijd in combinatie met genoemde remweerstand, maar let dan wel dat voor de motor een apart relais hoeft zonder vertraging bij het afvallen.
trix

Golden Member

dank voor de reacties,

lasspanning is nu niet meer de gelijkspanning v/d motor (was inderdaad wel zo). ik denk dat de oplossing van henri62 gewoon werkt.
ik heb alleen geen echte wisselcont, het is een klein motorrelais met een NC hulpcont. dus ik kan wel een wisselcont. maken, maar omdat het NC cont. een hulpcont. is die normaal gesproken minder stroom kan verwerken dan een motorcont. weet ik niet of het met mijn motorrelais gaat. is het in te schatten hoeveel stroom er bij het remmen door het NC cont. gaat lopen ?

2e punt van zorg is de timing, ik weet wel dat het normaal gesproken "break before make is" maar er blijft toch de zorg dat ik de PWM module even ga kortsluiten, en daar kan hij volens mij echt niet tegen.

dus ik zit te denken om wat extra vertraging in te bouwen, om met he NO cont. van het relais gewoon de motor te starten (doe ik nu ook al), wanneer dit relais afvalt met het NC. cont. een 2e relais op te "trekken" en daarmee te remmen.

het lassrelais wat vertraagd moet af vallen is een 24V AC relais, gaat dat ook gewoon met een condensator ?
eigenwijs = ook wijs
Op 23 september 2017 09:29:56 schreef jerome:
Het is beter met en dezelfde relais de motor in te schakelen en te remmen.
Wat denk je wat ik doe met dat tekeningetje? Precies dat vanwege die wisselcontact constructie!

Wat de stroom door de motor weet ik niet, dat moet je echt experimenteel bepalen. Bij een remweerstand van 2E2 bijvoorbeeld zou het piek ca 10A zijn, maar dat is echt kortstondig (24V/2,2).

@trix: Wat heb je nu voor relais erin zitten? Wat voor spoelspanning? (voor de motoraandrijving dus)
Ik heb waarschijnlijk nog genoeg liggen van die zooi, kun je zo bij me op komen halen.
Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

he..hendri, gebruik nu een 24V AC motorrelais, ik heb net een programeerbare timer gevonden 24V AC. ben aan het bekijken of en hoe ik die kan gebruiken. ik wil toch de timing 100 % goed hebben, om te voorkomen dat er word geremd terwijl er word ge-PWMd.
ik houd je aanbod zeker in gedachten voor mocht ik het nodig hebben, in ieder geval bedankt
eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

even een update, vorige week een remrelais geplaatst, deze word opgetrokken door het NC contact van het hoofdrelais (word weer opgetrok. door toortsschak.).
het "breake before make" principe zorgt ervoor dat PWM-en remmen niet gelijk tijdig kan. remmen komt dan ook lekker snel na het PWM-en.
remweerstand is 1 ohm, ik had ook nog even 0 ohm geprobeerd maar toen stopte de PWM module ermee, na een spann. af en weer op deed hij het gelukkig weer.

draad steekt nu niet meer zo ver uit de toorts, maar nog steeds wel wat, het is voor mij goed werkbaar, maar sneller en/of abrupter remmen kan ik dus op deze manier niet.
hier blijkt toch wel uit dat die print het op dit punt zeker beter doet.
eigenwijs = ook wijs
jerome

Golden Member

De laatste stap is dus een vertraging van bijna 0.5 sec inlassen in het afvallen van het hoofdrelais en de gasklep. Als dat regelbaar kan is de draadlengte instelbaar en kan de remweerstand weer naar 2R2 zoals origineel.
trix

Golden Member

inderdaad het lasrelais wat langer ophouden, hier door smelt hij los van het smeltbad en word daarmee ook korter.
of bedoel je het anders ?
eigenwijs = ook wijs
Op 4 oktober 2017 19:39:57 schreef trix:
Remweerstand is 1 ohm, ik had ook nog even 0 ohm geprobeerd maar toen stopte de PWM module ermee, na een spann. af en weer op deed hij het gelukkig weer.
Waarschijnlijk krijg je dan zo'n grote piekstroom stoom door je bedrading dat er iets op tilt gaat door een inductie storing. Je zou ook nog naar 0.5 ohm kunnen.

Ook kun je de bedrading van de motor zo strak mogelijk tegen elkaar kunnen leggen. Daarmee bedoel ik de beide +/- aansluitingen zo dicht mogelijk tegen elkaar (of twisten ) en de motor - aansluiting via het relais contact aansluiten zodat je magnetische "lus" zo klein mogelijk wordt.
Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

daar valt ook nog wel wat winst te behalen. komt er een beetje op neer, hoe korter je op de motor kortsluit hoe meer remwerking.
eigenwijs = ook wijs
jerome

Golden Member

Zou dat niet doen. Bij vol kortsluiten ga je stukjes van de koolstaven wegschieten en het anker gaat ruw worden.