defecte led filament lampen, hoe losse filamenten testen?

Ik heb wat led filament lampen (3 dezelfde) uit een lampenbak gevist die kapot zijn. Nu kan het best zijn dat alleen de driver pcbtjes kapot is. Of een van de filamenten. Ik zat te denken, zou ik die lampen uit elkaar kunnen halen (voorzichtig want het zijn glazen bollen maar die zullen gepast moeten worden gebroken)
De filemanten los halen en los testen? Dan kan ik van wat eventueel werkt weer een nieuwe verlichting maken.
(Ik meen dat er in de elector ooit een schakeling met van die filementen stond)
Maar hoe moet ik die testen? Ik geloof dat ze werken zo tussen 60 en 70 volt. Hoe zou ik daar een klein drivertje voor kunnen maken? Met een eenvoudige condensator dropper bv?
Ik weet dat er vast mensen zullen zeggen dat nieuwe niet zo veel kosten maar ik vindt het gewoon tof om electronica te hergebruiken i.p.v. weg te gooien. We vervuilen onze aarde al genoeg met e-waste van goedkope en slechtgebouwde electronica.
Oeps, ik zie dat ik filemanten had geschreven IPV filament. Vandaar dat ik niets vond met zoekfunctie.
@mod, zou je in mijn titel mijn spelfout willen verbeteren?
Sorry, ik ben waarschijnlijk in de war geweest met een 3d printer ?
Update 2 Afgezien van foute spelling wordt ik nu al oud en vergeetachtig ? Het antwoord is eigenlijk al gegeven in een topic, notabene van mijzelf. https://www.circuitsonline.net/forum/view/133997/1/led+filament
Alleen niet met een schema. Ik zou zelf niet weten hoe en met welke waarde ik een juiste condensator voeding zou kunnen maken.
Wil iemand me daarbij helpen?

[Bericht gewijzigd door brains op zaterdag 23 september 2017 22:45:11 (14%)

maartenbakker

Golden Member

Ik vind filemant wel een leuk woord, maar inderdaad het bestaat niet. Ook 3D-printers gebruiken filament, wat gewoon "dun draadje" betekent.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

In je andere topic noem je big clive, die heeft ook een goed filmpje over de condensatorvoeding (a.d.h.v. een andere ledlamp).

http://www.bigclive.com/ledlmp.htm

(Let wel op de reverse-spanning die die filamenten (niet) aan kunnen. Je kunt ook na de seriecondensator gelijkrichten, volgens mij zit het schema van Clive ook zo in elkaar. Of een diode / 2e led filament anti-parallel zetten).

Het is dus 1/(2πfC) voor de impedantie van de condensator.

Uitgaande van 240V/50Hz, een gewenste stroom van 5mA (Om te testen), en 60V over de LED's: U=(240-60)=180V over de condensator (Máár: Zorg ook voor een serieweerstand van zeg 1k, i.v.m. inschakelverschijnsel. En zet een bleeder over de cap, van zeg 2M). X=180/0,005=36k. C=1/(2πfX)=88nF.

100nF zou dus goed moeten gaan, zoals Clive ook gebruikt.

Mandatory warning: Mains voltage, bla bla, don't hurt yourself.

Je zou die filamenten ook kunnen testen met 2 labvoedingen en 1K Ohm in serie.
(En let op dat je ze niet buigt, zoals Clive in z'n ándere filmpje ook laat zien)

Iets anders interessants: (@Aart :))
Zit er nu waterstofgas in die lampen voor de koeling, of is het gewoon lucht? Toen ik er met een rondje googlen antwoord op probeerde te vinden, vond ik iets over een "organic gas mixture", wat dus ook geen gewone lucht is, maar ook geen waterstof...

Op zich zou dat te testen moeten kunnen zijn met een microfoontje / speakertje of piezo, snelheid van het geluid in het gas meten. Met het glas er nog omheen, dus ene deel van de golven gaat over de glazen bol en een deel dwars door de lamp.

(Hmm, dat kan ik natuurlijk ook zélf testen bij een niet-defecte lamp, omdat het niet destructief is... Maar niet meer vandaag.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

"Organic gas mixture", doet mij denken aan een mengsel van methaan en H2S. Dat kan je zelf maken door veel eieren met uien te eten >:).
Maar alle gekheid op een stokje, in het algemmeen wordt krypton gebruikt om filamenten van gloeilampen te koelen (lage Rth?).

Ik heb lampen ge maakt met led-filamenten, die gewoon "en pleine air" branden. Geen enkel probleem.

Overigens bestaan er ook led-filamenten, die wel enigzins flexibel zijn. Op eBay verkrijgbaar.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

per segment vreten deze lampen ongeveer 15mA bij 70V. Je kan ook prima testen bij 1mA (dan zitten je ogen nog in je hoofd, mocht ie onverhoopt aanspringen).

Je kan kijken of de "Zener tester" die afgelopen dagen bediscussieerd voldoet. Of voldoende te maken is. (standaard doet ie volgens mij een te lage spanning. )

Oeps, ik zie dat ik filemanten had geschreven IPV filament. Vandaar dat ik niets vond met zoekfunctie.
@mod, zou je in mijn titel mijn spelfout willen verbeteren?

Haha. De behulpzame mod is net zo dyslectisch als jij... :-) Wel gecorrigeerd maar nog steeds niet goed.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 24 september 2017 12:50:13 (31%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Maar op zo'n LED-filament, staan de LED's wèl in ene file >:)

`t Is een aardige contaminatie ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 24 september 2017 09:59:27 schreef Tidak Ada:Overigens bestaan er ook led-filamenten, die wel enigzins flexibel zijn. Op eBay verkrijgbaar.

Ik had een kapotte LED filament lamp uit een bulkzending. Dit was zo’n lampmodel met een spiraalvormige filament draad. Uitelkaar gehaald en filament losgeknipt van de steundraden en ijzerdraadjes die het spiraalmodel forceren. Los bleek de filament zo flexibel als een elastiekje, ronduit knap dat men hier LED techniek in gekregen heeft.

De eerste reeks filament LED lampen had nog wel eens een serie waarbij de puntlas van filament strookjes los liet. Als je goed keek zag je dat ze los waren. Lamp werkte dan niet maar als je de lamp schudde gaf deze flikkerend licht door het bewegen van de losse puntlassen.

Tidak Ada

Golden Member

Ha T-sec,

Bedoel je die IKEA lampen? Dat zijn geen LED filamenten, maar lichtgeleiders, die van twee kanten met een LED verlicht worden.

Grtz.,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

aan het huidige led spul valt steeds minder te repareren, pas ook een paar HF EVSA ledbuizen gehad, buizen zijn van tlbuis dik glas, voetjes gelijmd dus dat werden scherven op de werkbank.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Merci voor jullie info. Ik ga eens kijken of ik dinsdag avond er mee aan de slag kan op eco fablab. Daar hebben we misschien wel het juiste materiaal liggen. Maar in welke apparaten zou ik eventueel de juiste condensators kunnen vinden? Ik weet niet of we daar 400v condensators hebben liggen
Ik denk dat ik nog wat ontplofte condensator dropper lampen liggen. Dus misschien daar. Of nog defecte schakelklokken.
Deze lamp heb ik trouwens gisteren uit de tl lampenbak van lokale bouwmarkt gevist. Ik wist niet dat ook zo groot bestonden! Geen flauw idee wat voor fitting dit is maar die is erg groot. Waar vindt ik daar een fitting voor? Er zitten 6x 3 parallel filamenten in dus mocht die lamp niet werken heb ik er nog genoeg om te testen ?

Sine

Moderator

Da's een E40 fitting.

En die joekel led lampen (puur voor decoratieve doeleinden zo groot overigens) zijn best prijzig.

Testen is heel simpel als je een 90V DC spanning ter beschikking hebt, weerstandje van 100k in serie en je kunt eigenlijk niks slopen.

Dat zou je makkelijk kunnen maken met een multiplier aan een 24V AC trafotje bijvoorbeeld.

idd een decoratief model lamp, ook gezien dat touwtje waarmee hij wrs aan t plafond hing. als vervanger van een 250W hpi-t zal het veeel te weinig licht geven die filament dingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

18W led is ook best een bak licht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 24 september 2017 22:56:16 schreef testman:
idd een decoratief model lamp, ook gezien dat touwtje waarmee hij wrs aan t plafond hing.

Nou .. Dat touwtje is niet origineel, hij kan gewoon in een goliath fitting.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 25 september 2017 07:30:53 (14%)

weet ik, ken de E40 fitting wel. het touwtje icm de afgebroken top doen wel
denken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 september 2017 22:48:36 schreef brains: Deze lamp heb ik trouwens gisteren uit de tl lampenbak van lokale bouwmarkt gevist. Ik wist niet dat ook zo groot bestonden! Geen flauw idee wat voor fitting dit is maar die is erg groot. Waar vindt ik daar een fitting voor? Er zitten 6x 3 parallel filamenten in dus mocht die lamp niet werken heb ik er nog genoeg om te testen ?

Vooral in de decoratieve markt is groot erg populair. Wij importeerden laatst 6 Watt filament lampen zo groot als een voetbal, met E27 fitting.
Glas goudkleurig opgedampt en de filament krullend over de lengte van de binnenkant. Zeer mooi om te zien maar erg fragiel om te transporteren...

Op 24 september 2017 20:57:44 schreef Tidak Ada:
Ha T-sec,

Bedoel je die IKEA lampen? Dat zijn geen LED filamenten, maar lichtgeleiders, die van twee kanten met een LED verlicht worden.

Grtz.,

T.A.

Nope, geen IKEA lampen, gewoon filament in krul-vorm opgerold aan de steundraden. Het filament lijkt echt net rubber zo flexibel. Ik kon er een knoop in leggen.

Deze? ;)
https://youtu.be/zLNMT2H-UFw?t=275

@ Topicstarter: wat Henry zegt. Voordeel van een vermenigvuldiger aan een 24VAC trafo is dat je ook geen netspannings-gevaren hebt...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Sorry dat ik wat later reageer. Allemaal bedankt voor jullie tips. Ik wil best de tip van vermenigvuldiger gebruiken maar heb geen idee wat is en hoe te maken ?
Kortom, kunnen jullie me verder helpen?
Ik snap dat je de 24v omhoog transfeert naar 60-70v maar hoe?
Soort van grote joule thief? Ik meen dat ik ook schakelingen daarvan had gevonden die naar 120v gaan of hoger.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik snap dat je de 24v omhoog transfeert naar 60-70v maar hoe?

Je maakt iets dat oscilleert, makkelijkst een blokgolf, en dan gelijkrichten met een verdubbelaar. Of nog straffer natuurlijk, een serie diodes en capaciteiten achter elkaar, noemt men dat niet een "kaskode"? Zie bv. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Voltage_Multiplier_diagram.PNG

Overigens: kan iemand uitleggen wat een "led filament" lamp is? Voor mij staat "filament" voor "gloeidraad" maar, euh, een led heeft toch geen gloeidraad? Alweer een staaltje taalverkrachting vanwege de marketeers?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Tja, mijn kennis van electronica is beperkt dus wat big fat mama schrijft is helaas chinees voor mij. Heeft iemand een schema of een link erna?
Filament zijn soort van led in staafjes vorm. En dan een hele set in serie geschakeld. Zie de foto van de grote lamp. Ze zijn de laatste jaren populair om in lampen te steken, als een soort artistieke variant op de oude kooldraad lampen.

De 24->70V is een truuk met een gewone trafo en twee diodes en twee condensatoren. Niks zelf oscilator bouwen.

In het zener diode topic post blackdog z'n schema. Het deel van de trafo en de twee diodes en condensatoren zou je kunnen hergebruiken.

Je kan ook even googlen op images voor "voltage doubler". Dan krijg je zat resultaten.
https://www.google.nl/search?q=voltage+doubler&client=ubuntu&h…

De waarde van de condensator bepaalt de maximum stroom die je kan trekken uit zo'n circuit. Het loont de moeite om even uit te zoeken wat daar de "schaalfactor" is.

Anderzijds, als je met 24V begint, dan kom je met de standaard doubler volgens mij net niet aan de 70V. Een circuit als beschreven in:
http://www.electronics-tutorials.ws/blog/voltage-multiplier-circuit.ht…

zou dan net dat ene tikje extra kunnen geven. (zie onder : voltage tripler).

Het gedrag met de 'beperkte stroom' is voor een led juist gunstig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 september 2017 20:44:43 schreef weardguy:
Deze? ;)
https://youtu.be/zLNMT2H-UFw?t=275

Klopt! Ook ik verwachte een rond gebogen variant van de metalen filament strips maar het bleek zo flexibel als rubber. Erg leuke materie omdat het een soort lichtgevend snoer is.

Lang geleden wel eens met een EL-Wire variant gehad. Alleen hier kwam lang niet zo veel licht uit en had hooguit 5000 branduren op maximale lumen output. Dat was meer een mini neon look draad met een zeer zwakke hoogfrequent voeding die bij het minste of geringste defect raakte.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Je kan ook even googlen op images voor "voltage doubler". Dan krijg je zat resultaten

Huh, de link die ik postte vond ik door te zoeken naar "spanningsverdubbelaar" ... Neem me niet kwalijk dat ik het Nederlands verkies...

En er is in dat prentje geen oscillator te zien, die is inderdaad enkel nodig als je van gelijkspanning vertrekt. Excuus voor de verwarring.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Neem me niet kwalijk dat ik het Nederlands verkies...

Zoeken in het Engels levert meestal veel meer resultaten op. Nederlands is nu eenmaal geen wereldtaal... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com