Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Heb je al eens Amazone Duitsland gekeken? Ik kon daar nog 22,5V batterijen verkrijgen. Wat zijn de afmetingen van zo'n blokje?

Aders zelf iets samenstellen met 10 knoopcelletjes (Geen Ag, want die zijn 1,55V)? Veel capaciteit zal je niet nodig hebben.

't Zijn trouwens altijd dure baterijen geweest....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

In een AVO-8 multimeter zit ook een 15V batterij van een vergelijkbaar model.
Omdat die slecht verkrijgbaar was heb ik er een Varta V74PX (16 x 35mm) in gestopt.

Het enige nadeel was dat de batterijklemmen van de AVO sluiting kunnen maken met het blikken omhulsel van de batterij. Met dunne teflon ringen heb ik dat kunnen oplossen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Ze zitten in dit soort Chinese spanningsreferenties:

https://i.ebayimg.com/images/g/jh8AAOSwgQ9V4HY2/s-l300.jpghttps://g-search2.alicdn.com/img/bao/uploaded/i4/i1/2587527875/TB2CPfJt4xmpuFjSZFNXXXrRXXa_!!2587527875.jpg_210x210.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Iemand een bron voor originele Sanken 2SA1216/ 2SC2922? ergens waar je als particulier terechtkan?

Gr,
Florick

expert in percussive maintenance
blackdog

Golden Member

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
evdweele

Overleden

@ Arco

Daar moet die Varta V74PX prima in passen. Hij is alleen 16mm rond.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Dan kan je hem mooi in een kunststof blokje monteren met de afmetingen van de originele batterij. Wat dacht je van 3D printen? Zo te zien kom je er ook nog met een dikte van 18mm voor wat meer wanddikte.
Je zou ook gewoon een kuipje kunnen maken, wat je op de print vast plakt. gewoon een 16+mm gat im een dik stuk kunststof boren en overlangs doorzagen.....

(kan je @evdwele ook mee plezieren)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

of je neemt een stukje 19mm installatie buis, snij je door en buig je wat dicht, dan klemt het mooi om de batterij heen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Ik heb een Franse multimeter, analoog, en daar moet ook een 15 V batterij in, dus zo exotisch is dat niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Ben alweer even aan het zoeken bij diverse leveranciers maar kom er niet uit. Ik zoek een 50 polige "IDC" ? Connector met losse contacten en eventueel een kapje om eea af te werken. Het is zeg maar de female connector die in een 50P header met uitwerpers moet passen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bij mijn weten heb je deze dingen omschreven. Of bedoel je wat anders?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

IDC connectors met losse contacten heb ik nog nooit gezien, is normaal een voorgemonteerd geheel.
Voor IDC-50 connectoren kun je eens zoeken op 'SCSI IDC', dan krijg je genoeg te zien (ook verloopprintjes van IDC naar SUB-D kabels)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

@Rew, Arco,

Sterker nog , ik HEB ze , kan alleen het bijbehorende zakje contacten nergens meer vinden.
Maar ook geen leverancier waar ik terecht kan / zou kunnen.
Distrelec lijkt ze te hebben maar OF ik kijk kippig OF ze vragen 0,75 Euro per contact :
https://www.distrelec.nl/en/crimp-contact-female-28-24-awg-honda-hkp-f…

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 26 september 2017 11:22:36 (31%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Passen de AMP MODII contacten daar niet in? (Tegewoordig Tyco of weer iemand anders)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fatbeard

Honourable Member

Ik zoek een boxed (a.k.a. shrouded) header voor haakse SMD montage, 2 rijen van elk 10 pennen, 2.54mm pitch (al is 2.5mm ook bruikbaar).
Zoiets als dit dus (maar dan 20 pins en SMD):

Ben inmiddels al een tijdje aan het zoeken bij diverse fabrikanten en leveranciers maar totnogtoe alleen een 1.27mm pitch variant gevonden.

De achtergrond: op een testapparaat moeten een aantal signalen naar buiten worden gevoerd, zodat daar makkelijk een logic analyzer op kan worden aangesloten (en die heeft connectortjes voor standaard 0.64mm pinnen; verloopkabeltjes zijn geen optie).

Omdat er aan de andere kant van de print op diezelfde plek een SD-kaart connector zit moet het dus SMD zijn...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@Leo: Kan je geen standaard haakse header gebruiken en die in het plastic van een dubbele drukken? Dan heb je wat jij bedoelt alleen zonder box.

Als je een goedkope boxed neemt kan je de pinnen er vaak ook wel uit trekken en kan je het zelf samen stellen. (tenzij je er 200 van nodig hebt natuurlijk)

[Bericht gewijzigd door MAH op zaterdag 30 september 2017 19:49:17 (36%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Misschien is ook een mogelijkheid een gewone rechte gebruiken (PTH) en een heel klein printje erachter maken met aan een kant allemaal contact vlakjes. Dan past dat strak op je basis-bordje.

Een beetje zoals een card-edge connector bedoel ik.

Op je hoofdprint ook vlakjes maken en dat printje haaks erop te solderen, alleen de vraag of het sterk genoeg is. Eventueel het printje (in de lengte) bredere maken en er een blokje op lijmen voor de stevigheig.
Hangt natuurlijk af hoeveel je van die constructies moet maken. Zo te horen maar enkele stuks omdat het een test apparaat is?

@MAH: Waarschijnlijk gaat dat niet omdat de box groter is als het normale kunststof waardoor je SMD pads niet meer tegen de print komen.

Dit bedoel ik ongeveer, dat is nog redelijk te maken zonder kortsluitingen, maar het zal krap worden tussen de pootjes en de vlakjes:

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dat laatste zal zoals getekend wel niet werken. Die SD connector zal daar wel niet voor niets zitten. i.e. om een SD kaart in en uit te kunnen doen. Dan moet je niet een PCB voor z'n uitwerpopening zetten.

Ik zat te denken: Oh, die heb ik liggen, totdat ik bij het stuk over "SMD" kwam. Tja. Lastig. Ik denk dat deze dingen "ouderwets" zijn omdat ze zo groot en lomp zijn. Dus vandaar niet in SMD verkrijgbaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 oktober 2017 09:51:39 schreef rew:
Dat laatste zal zoals getekend wel niet werken

Jawel, het ging even over het principe van de vlakjes hoe de PCB's aan elkaar gezet kunnen worden. Is van het internet geplukt. Kon even niks beters vinden.
Aan de printzijde moet je normale rechte boxed header komen zitten, aan de soldeerzijde de rij met vlakjes die je aan het "basis" bord soldeert.
De onderste rij pinnen routeer je recht naar beneden, de bovenste rij er precies tussendoor, uiteindelijke pitch van die soldeervakjes wordt dan 1.27 mm.

Desnoods lijm je de boxed header vast aan het basis board tijden het solderen dat is het stevig genoeg.

Hier even een schets in ASCII-art:

code:



boxed
header       / haakse printje
   \      ||
  +------+||
  |      |---
  |      |---
  +------+||
================================== (basis bord)

            ^
            | hier, in dit hoekje (bovenkant) zitten je soldeer pads.
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Oh, basis bord en opzet bord verwisseld. Zeg dat dan! :-) Sorry. Ik had hem verkeerd begrepen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Dank allen voor met meedenken _o_

Het zullen waarschijnlijk slechts twee of drie units worden, hooguit zes; dus de fabricagekosten hoeven niet geoptimaliseerd te worden :7

Het handmatig bij/verbuigen van pinnen van een standaard haakse boxheader heb ik zelf ook aan gedacht, maar dat is erg lastig om goed te krijgen (heb ik al eens geprobeerd met een 10pins): als die pennen niet allemaal precies hetzelfde verzet hebben is er geen mechanische stabiliteit. En die pennen zijn behalve tamelijk stug ook nogal snel gebroken...
"Vroegâh" waren dit soort connectoren wel op harddisks te vinden, maar ik heb klaarblijkelijk íets te grofstoffelijk opgeruimd...

Na de uitgebreide uitleg (ik snapte het eerst ook niet helemaal :?) lijkt het 'recept' van @henri62 goed toepasbaar te zijn.
Eventueel aangevuld met op strategische plaatsen wat nokjes aan het kleine printje en sleufjes in de basisprint voor extra stevigheid en/of positionele precisie (wel handig bij deze constructie in 1.27mm).
Moet ik alleen goed opletten dat ik de juiste header-hoogte neem, daar zijn een paar (minstens 3) maten in...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Is het niet gewoon mogelijk om een truehole uitvoering te nemen en dat ding gewoon als zodanig te monteren? Dat wordt toch wel meer gedaan ook met RJ45 connectors en D-connectors....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 1 oktober 2017 10:48:28 schreef fatbeard:
Dank allen voor met meedenken _o_

Graag gedaan!

"Vroegâh" waren dit soort connectoren wel op harddisks te vinden, maar ik heb klaarblijkelijk íets te grofstoffelijk opgeruimd...

Zat ik ook nog aan te denken maar dan moet je er stukken af gaan zagen, dan valt het ding vrijwel zeker uit elkaar. Ook niet zo handig.

Eventueel aangevuld met op strategische plaatsen wat nokjes aan het kleine printje en sleufjes in de basisprint voor extra stevigheid en/of positionele precisie (wel handig bij deze constructie in 1.27mm).

Daar dacht ik ook aan (maar even niet in de post gezet anders wordt het zo'n lang verhaal) maar ik weet niet wat er aan de andere kant zit, dus zou dat misschien niet uitkomen.

Moet ik alleen goed opletten dat ik de juiste header-hoogte neem, daar zijn een paar (minstens 3) maten in...

Die begrijp ik dan weer niet: Bedoel je de pin lengte? Dat maakt toch niet zoveel uit?

@rew: Ik had al zo'n vermoeden dat iemand het niet ging begrijpen, is ook lastig zonder plaatje. Niet voor niets het spreekwoord: een plaatje zegt meer als 1000 woorden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fatbeard

Honourable Member

@Henri: Ik zou van die ouwe connectoren de pennetjes overzetten, dan blijft de integriteit gewaarborgd.

@Tidak Ada: Aan de achterzijde van de basis-PCB zit op die plek een SD-connector, daar mag dus nix uitsteken ⇒ er is geen thruhole connector toe te passen.

Gaten in het basis-PCB kunnen wel, zolang die niet conflicteren met de SD-footprint én er nix uitsteekt. Ik heb wel wat speelruimte, maar niet veel.
Zoals ik al stelde: strategisch geplaatst.

Boxed headers hebben niet allemaal dezelfde hoogte boven de PCB (wat in mijn geval vertaalt als uitsteken uit het front), zo is de standard Molex C-Grid 12.7mm hoog en de Amphenol T821 serie ruim 3mm korter; zowat alle maten er tussenin komen voor.
Détail: "low profile" betekent dat de hoogte tussen de 9 en 10.5mm ligt...

Als ik de boel zou ontwerpen op een standaard Molex zal een Amphenol ver achter het front 'bungelen' en andersom steekt de boel een vette 3mm uit. Ziet er geen van beiden uit...
Zoals ik al stelde: goed opletten.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Heb je al eens de vertegenwoordiger van Samtec of Würth gebeld? Die doen graag het uitzoekwerk voor je en kunnen je heel snel vertellen of ze zoiets hebben of niet. Je hoeft natuurlijk niet van de daken te schreeuwen dat je er maar 3 nodig hebt ;)

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten