Digitaal Tellertje

Beste,

Ik zoek een goedkoop, en eenvoudig Digitaal tellertje dat ik bij de brander van mijn verwarmingsketel kan aansluiten.
Dit om te weten hoeveel keer de brander aanslaat per uur.
Hoe heet zo een tellertje? en is er eventueel 2de hands aan te komen?

Gr. Theo

RAAF12

Golden Member

Zoiets wordt een pulse counter genoemd. Die ingang wordt met gelijkspanning gestuurd. Moet de schakeling op de gasklep of op de thermostaat worden aangesloten?

https://www.kuebler.com/english2/prod-zlr-anz-ele-190.html

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@RAAF12: Op de thermostaat.
Ik wil van de thermostaat 230v nemen en de nul van een ander punt.
Gas klep gaat ook, daar kan ik 230v nul fase nemen.
Het lieft heb ik simpel alles op 230v.

@Arco: Is dit wel zeker een puls teller?
Het lijkt erg op een gewone Urenteller.

Tidak Ada

Golden Member

Conrad levert deze twee tellertjes: 126684; 126565 en 126697

Voedingsspanning is 3V, dus dat gaat prima met een standaard lithiumbaterij. Puls kun je maken met en klein 230V relais.

De mechanische teller is natuurlijk ook goed. 't Is 'up to you'.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 27 september 2017 20:53:47 schreef Theo2:
@RAAF12: Op de thermostaat.
Ik wil van de thermostaat 230v nemen en de nul van een ander punt.
Gas klep gaat ook, daar kan ik 230v nul fase nemen.
Het lieft heb ik simpel alles op 230v.

Wat voor thermostaat heb je? De meeste hebben twee draadjes die de 24V vanaf de ketel schakelt. Zoiets of wat moderners met batterijen.

In deze zit een bi-metaal met kwikdruppel..

Tidak Ada

Golden Member

Olie (mazout) gestookte installaties hebben vaak nog thermostaten, die op 230 (220)V werken, met name in BE.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

@Arco: Is dit wel zeker een puls teller? Het lijkt erg op een gewone Urenteller.

Is een impulse counter, dus gewone teller...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@RAAF12: De thermostaat is een Thermosmart.
Deze heeft een 24v contact.
Dit schakelcontact is te licht voor deze ketel.
De lucht ketel is oud, en werkt op 230v, verbruikt 650w.
Daarom is er achter het 24v contact een zwaarder contact geplaats.

Dus zo een teller werkt op een principe, dat als men 2 draadjes doorverbind, hij 1 eenheid vooruit tels.
En iedere keer, als de draadjes los en vast worden gemaakt, de teller 1 eenheid omhoog telt?

Of ben ik mis!?

RAAF12

Golden Member

Yep, als er contact is wordt de teller opgehoogd, bij een reset gaan alle digits naar 0. Die LCD teller kan met diverse spanningen werken heeft een Hi en Lo input. De voeding van de telunit kan een batterijtje zijn of een voedingstekker.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 28 september 2017 18:55:37 (11%)

Ok, dat is duidelijk.

Allemaal bedankt voor jullie bijdragen.

Gr. Theo