16f675 uitgangen

Hallo ik wil een CTCSS Encoder maken zie schema maar ik weet niet wat ik met gp0 en gp1 moet aan de plus of aan de massa.
Enable moet ik die naar de 5volt of de min schakelen.
Ben een totale leek met dit soort schakelingen en zou graag
hier uitleg over hebben.

bvd, Martin

Arco

Special Member

Staat in de tabel voor welke frequentie wat/waar aan moet; '0' = min en '1' = plus...
Enable moet aan min om te werken. (dat betekent de streep boven de tekst)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 2 oktober 2017 22:36:07 (31%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Arco,er staat in het schema hoe je per freq.de GP0 en GP1 moet zetten om de CTCSS toon te krijgen.

[Bericht gewijzigd door Strong op maandag 2 oktober 2017 22:47:35 (36%)

Arco

Special Member

Aan de min is enable, aan de plus is disable...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je weet welke frequentie je wilt kun je in het schema zien hoe je GP0 en GP1 moet aansluiten. Een 0 betekent aan de massa, een 1 aan de +5v

Just find out what you like and let it kill you

Het is een 12f675, en het gaat om ingangen.

Welke software ga je er in zetten, en hoe?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Lambiek

Special Member

Op 2 oktober 2017 22:11:15 schreef Strong:
Hallo ik wil een CTCSS Encoder maken zie schema maar ik weet niet wat ik met gp0 en gp1 moet aan de plus of aan de massa.

Staat allemaal bij het schema.

Enable moet ik die naar de 5volt of de min schakelen.

Ik vindt het persoonlijk niet zo'n goed idee om de MCLRE pin als ingang te gebruiken, heb daar slechte ervaring mee. Behalve als je de pin gebruikt waarvoor hij is, als reset pin.

Ben een totale leek met dit soort schakelingen en zou graag
hier uitleg over hebben.

Ik neem aan dat je weet dat er nog een stukje programma in moet, of denk je dat het zo al werkt?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 oktober 2017 09:01:15 schreef Lambiek:
Ik vindt het persoonlijk niet zo'n goed idee om de MCLRE pin als ingang te gebruiken, heb daar slechte ervaring mee. Behalve als je de pin gebruikt waarvoor hij is, als reset pin.

Waar de pin voor is, is te bepalen door het programmeren van het CONFIG word. Dat gaat over het algemeen door middel van een venster in de programmeeromgeving en niet direct vanuit de broncode. Dat kan wel eens voor verwarring / slechte (debug) ervaring zorgen.

Maar als het MCLRE bit op 0 gezet wordt, is GP3 gegarandeerd een digitale input en niet een reset pin.

Lambiek

Special Member

Op 3 oktober 2017 09:26:50 schreef sdk:
Maar als het MCLRE bit op 0 gezet wordt, is GP3 gegarandeerd een digitale input en niet een reset pin.

Dat weet ik, maar ik zeg alleen maar dat ik er slechte ervaring mee heb. Dus ik gebruik die pin nooit als ingang.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Op 2 oktober 2017 22:11:15 schreef Strong:
[...]Ben een totale leek met dit soort schakelingen en zou graag
hier uitleg over hebben.

Allereerst denk ik dat het belangrijk is om te weten dat de 12F675 een microcontroller is. Dat wil zeggen dat zijn gedrag afhankelijk is van het programma wat er in gaat. De meeste pinnen kunnen bijvoorbeeld als in- en uitgang worden geconfigureerd (behalve de voedingsspanning en pin 4 die alleen ingang kan zijn). Zonder programma luistert de chip wel naar bepaalde commando's om hem te programmeren, maar daar heb je een gepaste programmer voor nodig en de bijbehorende software (veelgebruikte programmers zijn die uit de "PICkit" serie).

Het tabelletje rechts is een waarheidstabel, dat wil zeggen dat als je een bepaalde toon wil genereren je de betreffende ingang aan één van de voedingsspanningen moet verbinden. Een '0' betekent dat je de pin aan de massa (negatieve voedingsspanning) moet verbinden, een '1' betekent dat je hem aan de positieve voedingsspanning moet verbinden. Voor een toon van 77Hz verbind je pin GP0 aan '+5V' en GP1 aan massa (of '0V', zelfde ding, andere naam, op het schema is dat het zwarte balkje).

Dus het is tijd voor wat wedervragen:

  • We nemen aan dat het een PIC12F675 betreft, klopt dit?
  • Waar heb je het schema vandaan?
  • Zit er al een programma in je chip?

Hallo allemaal,

Het schema heb ik van de repeater BOZ site waar deze staat beschreven de hex file staat hier ook op een kennis heeft deze in de pic 16f675 gezet kon alleen nergens iets vinden van die 0 en 1 waar die aanmoeten.Kruimel bedankt met jouw uitleg nu is mij een en ander duidelijk geworden.
Pootje 5 waar enable bijstaat die zal dan wel aan een ptt schak. van de mike komen wie deze naar massa schakelt zover ik het goed heb

Kruimel

Golden Member

Ok, we horen wel als het gelukt is. ;)

Hoop dat het werkt heb er even een printje voorgemaakt
en van het weekend maar even etsen en dan proberen

Lambiek

Special Member

Je had het beter eerst op een bread board kunnen zetten alvorens een print te maken, als het nu niet klopt moet je weer opnieuw beginnen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Het kan zelfs eenvoudiger als je de interne oscillator gebruikt. (die is +/- 1% nauwkeurig; meer als voldoende voor dit doel...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Interne oscillator is inderdaad eenvoudiger.
Je moet dan wel even de hex file daar op aanpassen.

Hallo,

Dat aanpassen kan ik niet er is alleen een hexfile gegeven op de site waar ik het heb gevonden http://repeater.hvde.nl/pi3boz/ctcss.stm.
volgens mij heb je dan ook een asm file nodig als je de interne oscillator wilt instellen dan kan het nog veel kleiner eenvoudiger

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de snelle hulp Arco en de anderen ik vind het heel interessant dat met die microcontrollers.
Nu kan de print nog kleiner worden zonder het kristal en de condensators neem aan dat ik nu die pootjes 2 en 3 gewoon open laat?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thanks als het werkt dan laat ik wel een berichtje achter