Easy relais

Hallo mensen.

Wij zijn op het werk bezig om sproeiers automatisch te krijgen. Wij hebben een PET machine waar PET flessen gevuld worden en later een sleeve (het plastic om de fles) overheen wordt gedaan. De fles moet hiervoor besproeit worden.

Wij hebben hiervoor een easy relais aangeschaft. Geen van ons heeft hier ooit mee gewerkt, dus hebben we alles uitgezocht. De opstelling is als volgt:

- we hebben een sensor die de fles detecteert
- we hebben een 3/2 ventiel elektrisch aangedreven voor de sproeiers
- we hebben een easy relais

De bedoeling is dat de sensor de fles detecteert, waarna de relais schakelt en het ventiel opengaat waardoor de fles besproeit wordt. na 10 seconden geen fles gezien te hebben moet het ventiel weer dichtgaan (doordat de relais zich uitschakelt). Wij hebben dit zover voor elkaar.

Ons circuit ziet er dus nu als volgt uit:
I1- - - T1
T1- - - Q1
T1 is afval vertraagt met 10 seconden. Dit werkt zoverre.

Nu wil het wel eens gebeuren dat de machine in storing valt en de fles stil komt te staan bij de sensor waardoor I1 constant bediend word. Is er een manier om te zorgen dat Q1 uitvalt na 10 seconden als deze niet meer bediend wordt EN als I1 constant bediend wordt dat Q1 ook na 10 seconden uitvalt?

Ik hoop dat ik de situatie duidelijk heb beschreven. Zo niet, dan ben ik zeer bereid verdere uitleg te geven.

m.v.g.

er zou een zgn single shot meting moeten zijn, als een object de sensor passeert dan telt dit als 1 handeling, dus 1x het sproeiventiel opent voor x tijd. stilstand van 1 fles zonder pauze naar de volgende fles zou dus niet langer mogen werken.

ik zou denken aan een tijdsturing, wat 1x X seconden het ventiel bedient. als de sensor dus signaal blijft geven, dan nog telt het maar als 1 handeling van X seconde, pas bij een pauze tussen flessen komt de volgende aansturing van het ventiel.

je hebt een easy relais, ofwel een plc. dan zou je dat in moeten kunnen programmeren lijkt me..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Heb je er een software pakket bij, of moet je hem via het bedienpaneel programmaren? Dat laatste is bijna niet te doen, zeker niet als je er geen ervaring mee hebt.

Nog wat info:

EasyRelais.pdf

Je had beter een logo kunnen kopen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Welkom op het forum.

Programmeren via het display zou ik maar niet aan beginnen gezien de vraagstelling.
je zult echt via de software aan de slag moeten, anders verzand je er in.

Schrijf goed uit wat de triggers zijn en welke acties er moeten volgen. Dat heb je al wel aardig gedaan.
Vertaal dit vervolgens in een ladderdiagram. Dit is de programmeer volgorde die je uit de handleiding kunt halen. Dit is wel even een klus, maar zonder ga je er niet uit komen.

Btw, ik ben het met lambiek eens, het is een hork van een apparaat, beter een logo gebruiken.

RTFM, dan pas vragen...

Hallo mensen.

Bedankt voor de reacties!

Ja wij hebben easy-soft. we kunnen het programma dus vanaf de computer erin schieten. Verder, ik moet het doen met de middelen die ik nu heb ^^ Ik zal het dus met deze relais moeten doen.

We hebben een 500 serie. ik weet niet of dat wat uitmaakt voor programmeren qua tekens etc.

Die site die bij de PDF van Lambiek zit hebben wij al doorgenomen. hier kunnen wij niet uithalen wat wij zoeken. Verder hebben wij er zeker wat van geleerd ^^ Handige site. dat is zeker!

Wat is het teken voor 'single shot'? Ik denk als ik dat in het schema zou zetten dat ik inderdaad al een heel eind zou zijn.

bedankt iig!!!

Lambiek

Special Member

Het is voor mij 30 Jaar geleden, ik zou het zo niet meer weten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb zowel met Siemens Logo gewerkt als met Moeller Easy en ze zijn beiden prima bruikbaar in deze situatie.

Als je zoiets simpels al niet weet te programmeren dan vraag ik me wel sterk af waarom juist jij deze taak in een fabrieksomgeving moet gaan uitvoeren, want dat vraagt om storingen. Zelfs als je het voor elkaar krijgt is er altijd een leercurve, en die wil je niet samen laten vallen met een lopend productieproces als je het mij vraagt.

Stage- of afstudeeropdracht? Dat zou de boel wel verklaren namelijk.

If you want to succeed, double your failure rate.

Beste Jochem.
Het is geen stageopdracht nog afstudeeropdracht.
Wij hebben een TD van 3 man, een geen van hun heeft ervaring hiermee. Ik heb het vorig jaar wel op school gehad, maar dat was heel basis. nog meer basis (dan volgens jouw) dit. (ja ik zit nog op school en doe werken leren bij dit bedrijf).

Maar blijkbaar is het heel simpel, dus leg mij aub even uit hoe jij dit zou aanpakken. Iemand zeggen dat ''een leercurve niet samen kan vallen met een lopend productieproces'' is heel makkelijk, maar leg dan ook even uit waarom het zo makkelijk is.

Zoals ik al zei, ik loop hier met 2 man extra (40 plussers die het ook niet weten) dus daarom vraag ik het ook op een forum. Zo kunnen wij het ook leren.

bedankt...

mel

Golden Member

Als de machine in storing valt.. Vuller, of wat voor machine dan ook. dan valt er denk ik een relais af.of de regelaar regelt terug, of hoe dan ook. Er zal toch wel een "run"signaal ergens van af te pakken zijn? Run signaal weg, dan ventiel dicht..Zo moeilijk hoeft het niet te zijn..
Dat hadden we met ondervullingsindicatie ook..gewoon een tacho op de as van de band..
Als het niet te ver weg is, wil ik zelfs wel eens even komen kijken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Beste Mel. Daar zat ik inderdaad ook net aan te denken. Dat moet inderdaad te doen zijn. Een tacho is inderdaad ook wel een goed idee. Daar hadden we nog niet aan gedacht. Ik dat even overleggen

^Bedankt!!!

Als er een fles klem zit ofzo kan nog steeds je band lopen. Het lijkt me wenselijk om dat te controleren en in ieder geval af te schakelen als je sensor continu geblokkeerd blijft. Ik heb zelf even geen tijd nu (ja, tijd voor mijn betalende klanten, dat wel), maar Moeller heeft een heleboel voorbeelden, ook daar kun je van leren.

ftp://ftp.moeller.net/ONLINE_TRAININGSCENTER/ENGLISH/APPLICATIONS/easyRelay.zip
ftp://ftp.moeller.net/ONLINE_TRAININGSCENTER/ENGLISH/FUNCTIONS/easy500.zip

If you want to succeed, double your failure rate.

Hallo jochem.

Het is inderdaad niet de meest ideale situatie die je dan creëert, maar voor beginners, wij kunnen er evt mee leven. Maar ik ga die bestanden die jij hebt doorgestuurd even doorpluizen. Daar staat het wss wel ergens tussen. Bedankt!!!

Shiptronic

Overleden

Denk je er ook aan e.e.a achter het veiligheidsrelais te plaatsen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Nou, een afsproeiinrichting zie ik nou niet als iets gevaarlijks, ship
>:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..