Intercom met PTT T65

Ik heb hier 2 T65 telefoontoestellen staan. Deze wil ik als "intercom" gebruiken om intern te communiceren, leuk voor kinderen.

Het in serie zetten van A-B van beide toestellen met een gelijkspanning (voeding) er tussen is mij duidelijk. Dit werkt.

Echter, nu zou het mooi zijn als ik op toestel A de aardschakelaar druk, de bel op toestel B aan gaat, en andersom. Ik heb dit ruim 10 jaar geleden al eens ergens gezien, maar die website is niet meer :(

Iemand die mij kan helpen?

http://www.robkalmeijer.nl/techniek/telecom/telefonie/schema_t65-telefoon.gif

Frederick E. Terman

Honourable Member

De bel werkt op wisselspanning. Het mooiste gerinkel krijg je met 25 Hz, dat was ook de originele belfrequentie. En je hebt flink wat spanning nodig, vele tientallen volts gaat het best.

Maar eventueel kan het ook met een 24 V nettransformator, met 50 Hz dus. Het klinkt iets minder mooi en ook niet zo hard, maar het werkt wel.

Hoe je die spanning via je (nu nog) aardcontact moet schakelen kun je aan de hand van je schema wel uitzoeken denk ik.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De wisselspanning had ik ook aan gedacht.
Hier een schets van de werking zoals ik denk dat het zou moeten.

Feedback is welkom.

https://flic.kr/p/ZrFvLA

Thevel

Golden Member

Misschien is het handiger om een zoemer i.p.v de bel te monteren.
Kunnen de telefoons veilig op batterijen blijven werken.
Als je de telefoons een beetje modificeert moet het mogelijk zijn om met slechts 2 draden de toestellen onderling te verbinden.

Arco

Special Member

Ik denk zoiets (aardtoets intern loskoppelen):

Je kunt ook (soms al voor 5 euro) een duovox kopen op MP... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 oktober 2017 15:41:45 schreef Arco:
Ik denk zoiets (aardtoets intern loskoppelen):

[bijlage]

Je kunt ook (soms al voor 5 euro) een duovox kopen op MP... ;)

@Arco: Dan kan dat niet meer met de vier-polige stekker. Of moet je een ( schaap ) met vijf poten hebben. :?

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
evdweele

Overleden

Op 17 oktober 2017 15:41:45 schreef Arco:
Je kunt ook (soms al voor 5 euro) een duovox kopen op MP... ;)

Een PTT Homevox voor maximaal 5 toestellen + een buitenlijn is vast ook nog wel voor een appel en een ei te vinden.

Hier ergens in huis moet ook nog zo'n ding hangen, maar het is me te veel moeite om hem los te schroeven.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Probleem opgelost!

Ik heb via via een PTT Klavervier weten te bemachtigen! Werkt uitstekend!

Dank voor de hulp!