Dim/lichtsterkte sturing met logo8

Beste

Ik zou graag voor de verlichting in mijn schuur een sturing maken doormiddel van een logo.
De bedoeling is dat deze afhankelijk van de lichtsterkte buiten begint op te dimmen tot het maximale lichtniveau naar mate het buiten donkerder wordt.
Eens op een bepaald uur gekomen wordt deze doormiddel van de klok in LOGO weer uitgeschakeld.

Dit om het verbruik van de lampen te beperken naargelang er licht nodig is.
De armaturen beschikken over een 1-10V meanwell driver.

Ik heb hier al enige tijd over zitten opzoeken maar kan niet echt een oplossing hiervoor vinden.

Graag hiervoor enkele tips of indien er een betere mogelijkheid bestaat die DIN rail compatibel en in een zekeringbord past bestaat is dit ook welkom.

Alvast bedankt,
Kenny.

je hebt daar kant en klare din rail componenten voor, helaas is dat spul prijzig.

http://www.lighting.philips.nl/prof/lichtregelapparatuur/armatuurlicht…

de klokfunctie kun je ook met een schakelklokje op de voeding van de verlichting maken.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 19 oktober 2017 19:34:33 (52%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kun je armaturen met 1-10 Volt regeling aansluiten op de 1-10 volt regeling van de logo? De armaturen sturen volgens mij zelf 1-10V uit en dit dim je doorgaans met een potmeter die geen spanning uitstuurd. Hoor graag of het je lukt.

een simpele 0-10V potmeter is niks anders als een regelbare belasting. er komt geen spanning uit, die levert de evsa zelf.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Het kan direct met een logo, als je zorgt dat je de uitgang belast, een logo kan zelf geen stroom sinken, dus daar is een beetje hulp voor nodig.

Een weerstand van 1k oid over de driver is genoeg, als je meerdere drivers parallel wilt gebruiken kon dat op een bepaald moment spannend worden.

In de Logo zit ook een astronomische klok kan je daar niet wat mee?
Mocht het eerder schemer worden laat je het digitaal signaal binnen komen in je logo en stuur je een minimale waarde uit via de analoge uitbreiding module.

Besten

Al bedankt voor de respons.
Ik weet echter niet of de armaturen zelf een signaal uitsturen of dat ze gestuurd worden door middel van een 1-10V.
Wanneer ik kortsluiting geef op de 1-10V wordt hij gedimd tot de bijna minimum.

Bijgevoegd heb ik de handleiding van de daglichtsensor die de fabrikant zelf aanraad. Hiervoor wordt er ook wel gebruik gemaakt van een sturing voor de lichtsterkte.

Ik zou eventueel kunnen werken met de astronomische klok zoals mixage aanraad, maar dit doe ik pas wanneer ik het niet lukt via de sensor omdat dit toch altijd preciezer is.

[Bericht gewijzigd door darkkiller545 op vrijdag 20 oktober 2017 18:01:58 (18%)

Rob W.

Honourable Member

Ik sluit mij aan bij Sine.
Met een logo en een analoge module is dat makkelijk te realiseren.
De analoge module kun je dan meteen op de 1-10 v aansluiting zetten van de tl's en je hebt er meteen een goede analoge ingang bij voor een ldr oid.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Het gaat over drie dimgroepen.
- Een licht armatuur
- 11 armaturen
- 9 armaturen

Zou ik deze allen kunnen aanturen met de logo en dan een weerstand van 1K per groep?

Edit: Ik heb de handleiding van de driver ontvangen, heb deze er even bijgevoegd.

[Bericht gewijzigd door darkkiller545 op dinsdag 24 oktober 2017 20:09:22 (20%)