TI-58 TI-58c defect

Iemand ervaring met het herstellen van texas instruments rekenmachine model TI-58 en TI-59?

Meestal proberen de eigenaars hun oud toestel nadat het jaren op zolder heeft gelegen.

Ondertussen is de batterij stuk. Hierdoor is het precies alsof ze het rekenmachine gebruiken zonder de NICD cel.
Kort hierna gaat het toestel defect.

Heeft er iemand een idee wat er dan meestal defect gaat of waarop ik moet letten.

Mvg

FFrankk

Is dat er eentje waar een kleine step-up converter in zit en maar 1 NiCad cel?

-edit-
Goh, toch met 3 cellen, dus zo'n calculator (die met de rom-module) moet ik hier ook nog hebben liggen. Voor zover werkte deze nog toen ik hem het laatst gebruikt heb. Ook slechte accus.

Welk type het was met maar 1 cel erin weet ik niet. Daarvan moet ik er dacht ik ook nog een van hebben liggen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 24 oktober 2017 13:12:44 (67%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Zowel in de TI-58 als de TI-58c zit er een step-up module.

Het NiCd pack heeft 3 cellen.

Arco

Special Member

Mooi! Nog met die bubble-top led displays... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt testman voor het filmpje. Heel mooi, maar dit heb ik ook al meerdere keren gedaan.

Ik zoek meer tips over het herstellen van een TI-58.

Ik heb het schema, maar hierin vind je geen ervaring van mensen die reeds herstellingen uitgevoerd hebben.

Helaas zijn de onderdelen niet te verkrijgen.

Ik heb een werkende TI-59 maar helaas een 3 tal niet-werkende TI-58.

:)

Mijn TI-58C houd ik in de lucht doordat ik ooit een 100uF elcootje over de accuaansluiting heb gesoldeerd. De accu's zelf waren al lang overleden. Hij werkt dan dus niet meer autonoom.
Samen met de adapter geeft dat bij mij een werkende situatie en ik gebruik de calculator (ca. 1979!) nog regelmatig.

YMMV

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Arco

Special Member

De voeding is nogal simpel. Schijnbaar gebruiken ze de batterijen als extra afvlakking en om de spanning niet te hoog op te laten lopen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dezelfde constructie als in schakelklokjes, accu wordt slecht en het klokje raakt van slag omdat de spanning teveel varieert. zelfs al draait het geheugen nog weken op de accu, is daar de interne weerstand van die cel belangrijk voor de goede werking.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 oktober 2017 11:53:54 schreef testman:
dezelfde constructie als in schakelklokjes, accu wordt slecht en het klokje raakt van slag omdat de spanning teveel varieert. zelfs al draait het geheugen nog weken op de accu, is daar de interne weerstand van die cel belangrijk voor de goede werking.

Wellicht dat daarom mijn oplossing van een elco ipv een accu werkt..??

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

hier wel, maar niet in zo'n klokje..

edit: zelfs een gebruikte nicd cel die 3x zo groot is kan dat niet omdat de interne weerstand te hoog is. een elco gaat gewoon mee met de stijgende spanning, dat werkt niet als een zener. in de rekenmachine is het meer afvlakking voor de voeding..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 24 oktober 2017 13:41:53 (78%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 oktober 2017 12:32:09 schreef testman:
hier wel, maar niet in zo'n klokje..

Ik bedoelde een elco ipv accu...probeer eens 100uF/16V.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)