CE goedkeuring terugvinden?

Bij sommige Chinese leveranciers op de bekende (goedkope webshops), staan documenten afgebeeld die moeten bewijzen dat hun producten het CE logo mogen dragen.

Vaak staan er dan nog de Europese richtlijnen bij waaraan hun producten aan voldoen.

Hoe kan ik als consument terugvinden of die certificering wel juist is?

Kan ik ergens een website raadplegen waarop ik voor de fabrikant een bepaald typenummer kan terugvinden?

Misschien met de gegevens op het certificaat die ze tonen?

Ik begin te zoeken op die materie maar loop al snel vast in ambtelijke websites die me alles vertellen behalve of een bepaald merk een goedkeuring heeft.

Heeft er iemand een snellere manier? (of een juiste link?)
Thanks

maartenbakker

Golden Member

Omdat het geen goedkeuring is maar zelfbevrediging, wordt dat voor zover mij bekend niet centraal geregistreerd. Dit in tegenstelling tot echte keurmerken zoals UL of FCC.

Als je de apparatuur in China koopt, dan zul je zelf de tests en het certificaat moeten doen of laten doen. Als je de apparatuur bij een Europees tussenpersoon koopt, zal hij het certificaat mee moeten leveren. Verplicht of op aanvraag, maar in elk geval op de een of andere manier. Als je op een Chinese webshop een certificaat aantreft, is dat in het beste geval opgesteld in opdracht van iemand die het apparaat al eens eerder geïmporteerd heeft en in het slechtste geval een vervalsing. Het moet ondertekend zijn namens een in de EU gevestigd bedrijf.

Op het certificaat kan de naam van een testinstituut vermeld staan. In dat geval zou je daar kunnen navragen of het klopt.

P.S. Ohne gewaehr. In grote lijnen klopt bovenstaand, wel uit het hoofd opgetekend dus ik kan details gemist hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 24 oktober 2017 01:00:00 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Een fabrikant mag het CE merk erop drukken, als 'ie denkt dat zijn toestel daaraan voldoet. Dat hoeft niet werkelijk het geval te zijn.
Er is al wat meer garantie als er cijfers achter CE staan; dat is de identificatie van de betreffende keuringsinstantie.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 oktober 2017 01:00:57 schreef Arco:
Een fabrikant mag het CE merk erop drukken, als 'ie denkt dat zijn toestel daaraan voldoet. Dat hoeft niet werkelijk het geval te zijn.

Vermoeden van overeenstemming moet echter wel onderbouwd zijn d.m.v. meetresultaten en een systeem van kwaliteitscontrole die moet waarborgen dat het geproduceerde product gelijkwaardig is aan het product waar de testen mee zijn uitgevoerd. Zomaar wat vermoedens hebben is dus niet goed genoeg.

Voor TS, als jij een product uit China importeert ben jij importeur en rust de volledige verantwoording m.b.t. CE op uw schouders. De Chinese fabrikant is immers geen partij voor het Europese recht.

This is the world we know best, the world of madness
GJ_

Moderator

Op 24 oktober 2017 00:33:39 schreef MJU:
Kan ik ergens een website raadplegen waarop ik voor de fabrikant een bepaald typenummer kan terugvinden?

Misschien met de gegevens op het certificaat die ze tonen?

Nee, er is geen website. Het enige wat je enigszins kunt controleren is de EC verklaring: klopt de naam en het adres. Dat moet altijd Europees zijn, dus zowel ondertekenaar als het adres.

Op 24 oktober 2017 00:55:53 schreef maartenbakker:
P.S. Ohne gewaehr. In grote lijnen klopt bovenstaand, wel uit het hoofd opgetekend dus ik kan details gemist hebben.

Klopt in grote lijnen wel. Een ding is wel twijfelachtig: als je iets in China koopt kan er meestal geen CE markering op zitten omdat die moet zijn ondertekend door een Europeaan. Alleen dus in het geval dat je wel daar besteld én die fabrikant een officiële vertegenwoordiging in de EU heeft kan het.

Op 24 oktober 2017 01:00:57 schreef Arco:
Een fabrikant mag het CE merk erop drukken, als ie denkt dat zijn toestel daaraan voldoet.

Niet echt dus: als je een CE markering ergens op zet betekend dat dat er een EC verklaring bij zit. En die mag een Chinees bedrijf niet uitgeven.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 24 oktober 2017 08:20:39 (21%)

EricP

mét CE

Hoe kan ik als consument terugvinden of die certificering wel juist is?

Niet. Het is geen certificering. Als zodanig is er geen certificerende instantie, zo je wilt 'notified body' en is er dus niks aan terug te vinden. De maker (of importeur) zegt dat het zo is. En die moet je maar op z'n woord geloven.

Een ding is wel twijfelachtig: als je iets in China koopt kan er meestal geen CE markering op zitten omdat die moet zijn ondertekend door een Europeaan. Alleen dus in het geval dat je wel daar besteld én die fabrikant een officiële vertegenwoordiging in de EU heeft kan het.

Nou, daar is het nodige op af te dingen.

Die Chinees mag er zomaar een CE logo op zetten - bijvoorbeeld op verzoek van de EU-importeur. Als je het in Europa op de markt brengt, dan hoort er een CE verklaring erbij. En daar moet inderdaad een EU adres op staan. Niet bij het logo. Zolang hij het in China op de markt brengt... Tsja... Jij bestelt het daar dus jij bent de importeur in de EU.

Als je dus wat in China koopt (en je verkoopt dat door), dan ben jij strikt genomen de importeur en dien jij die verklaring af te geven. Die Chinees mag best dat logo erop zetten (voor jou).

Verder is voor zover ik weet het CE logo niet iets als een 'registered trademark' ofzo (of heb ik dat mis?). Dat impliceert dat iedereen het overal op zou mogen zetten. Dubieus enzo, maar goed, dat is heel CE. We waren aan het regeltjes n**ken.

GJ_

Moderator

Op 24 oktober 2017 08:38:05 schreef EricP:...iedereen het overal op zou mogen zetten.

Onterecht ergens een CE markering opzetten is een economisch delict.
En in China word je ook vervolgt als je een "china export" logo of zoiets gebruikt. In China worden makers van fake producten ook stevig gestraft. Het land is echter zo groot dat 99% nooit word opgespoord. Maar probeer bijvoorbeeld nooit met nep CD's op het vliegtuig naar huis te stappen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 24 oktober 2017 08:43:35 (17%)

EricP

mét CE

Op 24 oktober 2017 08:42:24 schreef GJ_:
[...]Onterecht ergens een CE markering opzetten is een economisch delict.

Juridisch zou het wel eens wat ingewikkelder kunnen liggen. Meer in de hoek van 'doen voorkomen als' enzo. In de praktijk komt dat op hetzelfde neer... Maar ik ben heel benieuwd hoe het (juridisch) ligt als ik stickers met CE logo maak. Ik zet tenslotte een logo op een stuk plastic. En dat plak ik op een vel papier.
Iedereen snapt dat die stickers bedoeld zijn om op 'iets' te plakken. Maar als ik jouw definitie volg, dan zouden die stickervellen dus alleen mogen bestaan als ze zelf ook aan vanalles voldoen... :)
Ook als ik een bureautje heb wat bijvoorbeeld CE-gedoe begeleid... Het lijkt me sterk dat het fout gaat op reclame op m'n auto waar een CE logo in zit.

En in China word je ook vervolgt als je een "china export" logo of zoiets gebruikt. In China worden makers van fake producten ook stevig gestraft. Het land is echter zo groot dat 99% nooit word opgespoord. Maar probeer bijvoorbeeld nooit met nep CD's op het vliegtuig naar huis te stappen.

Huh? CDs in een vliegtuig? Dat heb je toch al lang geript en op je MP3 player staan? :)
Maar je punt is duidelijk. Idem met nep-horloges en nep-kleding.

Maar dan nog: als die Chinees spul met CE logo verkoopt aan jou in NL, dan ben jij de importeur en degene die het 'in het economisch verkeer van de EU brengt'. Jij bent dan verantwoordelijk voor die verklaring, niet die Chinees. Die zegt alleen maar dat z'n product voldoet en het is aan jou of je 'm op z'n woord gelooft of zelf gaat bekijken / meten ed. voordat er een verklaring gemaakt wordt - en je daar dus ook (theoretisch) voor aansprakelijk bent.

Op 24 oktober 2017 09:05:56 schreef EricP:
Juridisch zou het wel eens wat ingewikkelder kunnen liggen.

Het lijkt mij dat GJ_ het heeft over een situatie waar het aanbrengen van het CE merkteken onterecht is volgens de wetgeving.

Als jij dus een product importeert en op de markt brengt waar CE op staat terwijl jij niet kan weten of dit wel of niet voldoet dan pleeg je een economisch delict. Je mag immers het merkteken pas aanbrengen nadat vermoeden van overeenstemming met de van toepassing zijnde richtlijnen geconstateerd is. Je mag de Chinese fabrikant vragen het merkteken aan te brengen tijdens productie maar niet eerder nadat je geconstateerd hebt dat het product aan de wetgeving voldoet.

This is the world we know best, the world of madness
GJ_

Moderator

Op 24 oktober 2017 09:05:56 schreef EricP: Het lijkt me sterk dat het fout gaat op reclame op m'n auto waar een CE logo in zit.

:-) Probeer het uit zou ik zeggen. Ik heb me dit nooit eerder afgevraagd, maar ik kan me indenken dat het logo niet voor dit soort uitingen gebruikt mag worden. Als ik tijd heb ga ik dat eens uitzoeken.

Allemaal hartelijk dank voor de waardevolle reacties!

Het lijkt me toch niet zo onoverkomelijk om een database aan te leggen met toestellen die gekeurd zijn of voldoen aan de CE normen?

Wat is de waarde dan van CE als deze door iedereen zelf gekleefd kan worden?
Mij lijkt het zinvol moest er bijvoorbeeld in één land van de EU een keuring gebeurt zijn, en dat die dan in de rest ook aanvaard wordt als zijnde goedgekeurd om het CE logo te dragen.

Een inbreuk op een reglement in een verre streek lijkt me niet iets dat mensen afschrikt. Ik denk dat de Chinezen niet 's avonds liggen te bibberen van de schrik.

maartenbakker

Golden Member

Op 24 oktober 2017 12:58:10 schreef MJU:

Het lijkt me toch niet zo onoverkomelijk om een database aan te leggen met toestellen die gekeurd zijn of voldoen aan de CE normen?

Ik zou zeggen: ga je gang!

Dan merk je dat het volstrekt onoverkomelijk is; uit bovenstaande verhalen zou je begrepen moeten hebben dat er geen registratie is, dus waar wilde je de gegevens voor die database vandaan halen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Er word niets gekeurd, er word ook niks aangemeld of zo. Er zijn dus gewoon helemaal geen gegevens.
Ik plak zo vaak CE markeringen, maar ikmoet er niet aan denken dat er iedere keer ook nog eens aanmeldingen en keuringen aan vooraf moeten gaan. De kosten zouden niet te overzien zijn, zeker daar waar snel gehandeld moet worden.

Op 24 oktober 2017 12:58:10 schreef MJU:
Een inbreuk op een reglement in een verre streek lijkt me niet iets dat mensen afschrikt. Ik denk dat de Chinezen niet 's avonds liggen te bibberen van de schrik.

Dat is dus precies de reden dat Chinezen, Amerikanen, Japanners enz enz geen EC verklaring mogen afgeven. Dat mag alleen door een inwoner van de EU zodat deze ook persoonlijk bij de kladden gegrepen kan worden als ie stout is geweest.
En als je gewoon in de EU iets koopt is die Chinees per definitie nooit in overtreding maar de importeur die het in de handel brengt binnen de EU.

Een verplichte keuring, een database enz enz maken e.e.a. nodeloos ingewikkeld. De kosten daarvan wil jij toch niet betalen neem ik aan? Jij koopt nu al in China om voor een paar centen aan spullen te komen ;-)

Het CE verhaal is de overstap van gesloten markten met toezicht door nationale overheden naar open markten met alleen toezicht door de leverancier . De verantwoordelijkheid voor de veiligheid ligt bij de leverancier en als consument kun je die theoretisch aanspreken . Kortom het CE verhaal is bedoeld om een stuk verantwoordelijkheid weg te halen bij de overheid en de kosten voor een stuk toezicht dat het ding veilig is. Keuringsdiensten etc .

Yep de overheid maakt zich er heel makkelijk vanaf:

- onterecht plaatsen CE teken is een economisch delict
- schade voor de consument dient deze via het burgerlijk recht te achterhalen
- toezicht is er nagenoeg niet dus de overheid maakt weinig kosten maar heft wel veel belasting door toegenomen productie en handel van goederen

Het is uw probleem, het is uw probleem, het is uw probleem... en als er iets niet deugd heeft de overheid een stok om mee te slaan.

This is the world we know best, the world of madness
Arco

Special Member

De meeste controles zijn er alleen in theorie, niet in de praktijk... :)
Na ingaan van RoHS werd met veel tamtam verkondigd dat men streng op apparaten zou gaan controleren of er geen loodhoudende soldeer meer werd gebruikt.
(ze hadden er zelfs speciale rontgenapparatuur voor aangeschaft)
Ik heb nog nooit van ook maar 1 controle ergens gehoord...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het verbaasd men niet dat de overheid zulk dure apparatuur aanschaft en het vervolgens niet gebruiken. De overheid heeft immers zijn hand diep in u en mijn zakken om daar al het geld uit te halen dat men nodig acht. Zuinig met de middelen omgaan is slechts een slogan tijdens verkiezingstijd, daarna mag u weer hard innoveren en werken om het hoofd boven water te houden, de overheid zorgt er wel voor de vruchten van uw arbeid en creativiteit verkeerd besteed gaan worden.

This is the world we know best, the world of madness
GJ_

Moderator

Op 24 oktober 2017 14:30:55 schreef Arco:
Na ingaan van RoHS...

Da's dus een aardig voorbeeld voor in dit topic: voor het voldoen aan die richtlijn alleen mocht geen CE markering geplaatst worden.
Intussen is de RoHS vervangen door een nieuwe richtlijn (in de volksmond RoHS II genoemd) en daar staat de markering ook niet in vermeld.

Op 24 oktober 2017 15:28:38 schreef GJ_:
[...]Intussen is de RoHS vervangen door een nieuwe richtlijn (in de volksmond RoHS II genoemd) en daar staat de markering ook niet in vermeld.

Naar mijn idee is deze nieuwe RoHS richtlijn op bepaalde producten van toepassing en noodzakelijk om uiteindelijk CE markering op dat product te mogen aanbrengen. Naast bijv. de EMC richtlijn, Laagspanningsrichtlijn etc.
Het "vermoeden van overeenstemming" met de RoHS richtlijn kan worden gedaan door een geharmoniseerde standaard te gebruiken; net zoals dat met de andere richtlijnen kan.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
GJ_

Moderator

Dat klopt. Maar op grond van overeenstemming met de RoHS zelf mag geen CE markering geplaatst worden.

Je zou je kunnen voorstellen dat er producten zijn waar de RoHS wel op van toepassing is maar verder geen enkele richtlijn die de plaatsing van een markering vereist. Dan is een CE markering dus verboden, ondanks overeenstemming met de RoHS.

Dat is dus een onderscheid met de LVD, de MR enz: producten die daar onder vallen moeten van een markering voorzien worden.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 24 oktober 2017 16:25:34 (15%)

maartenbakker

Golden Member

Op 24 oktober 2017 13:26:16 schreef GJ_:

Een verplichte keuring, een database enz enz maken e.e.a. nodeloos ingewikkeld. De kosten daarvan wil jij toch niet betalen neem ik aan? Jij koopt nu al in China om voor een paar centen aan spullen te komen ;-)

Tsja, vroeger hadden we het wel, maar we moesten (opzich logisch) naar iets in de buurt van de kleinste gemene deler voor de Europese markt. De VS heeft het op zijn minst voor bepaalde apparaten nog steeds. Gooi die paar euro per apparaat er maar bovenop zou ik zeggen, als dat inderdaad helpt om beter aan de eisen te voldoen. Let wel: consumentenapparaten. De dingen waar jij stickers op plakt zullen wat anders liggen, misschien is de huidige regeling daar prima voor. Maar tegen jou hoef ik niet te zeggen verder dat ik voorstander ben van keurmerken, wij weten van elkaar hoe we erover denken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 24 oktober 2017 16:43:01 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 24 oktober 2017 00:55:53 schreef maartenbakker:
Omdat het geen goedkeuring is maar zelfbevrediging, [...]

Is dat nu de juiste term?

GJ_

Moderator

Op 24 oktober 2017 16:39:53 schreef maartenbakker: De VS heeft het op zijn minst voor bepaalde apparaten nog steeds.

UL is niet wettelijk verplicht in de VS, dat is een verzekeringseis. Ik heb liever niet dat bedrijven mij de wet gaan voorschrijven, dus veel beter vind ik dat niet.
Ze zijn wel supergemakkelijk terug te vinden, dat dan weer wel.

Op 24 oktober 2017 16:23:54 schreef GJ_:
Dat klopt. Maar op grond van overeenstemming met de RoHS zelf mag geen CE markering geplaatst worden.

Correct, goede aanvulling.
Hoewel ik me zo even geen produkt voor de geest kan halen dat louter en alleen aan de RoHS richtlijn hoeft te voldoen; de CE verklaringen die ik teken bevatten in de regel een trits aan richtlijnen (RoHS, WEEE, MD, EMC, EURATOM)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Anoniem

als er naast de CE markering een 4 cijferig getal staat kun je op de website van Nando kijken welke notified body het apparaat gekeurd heeft.