40W versterker van de site

Anoniem

hoi,

hoe maak ik de 40W versterker van de site regelbaar in volume? en dan liefst nog met zo weinig mogelijk ruis.
Kan ik dat doen met de terugkopelweerstand van de TDA2030 of, moet ik voor de schakeling een weerstandsdeler plaatsen?
voorversterkende opamp? of toch beter een andere manier?

alvast bedankt

Bedoel je dat je de versterking wilt aanpassen, of wil je het volume kunnen regelen van een aangesloten audio signaal?

In het eerste geval kun je de versterking aanpassen door de waarde van R6 aan te passen. De verterking van de eindtrap is 1+R7/R6. Bij de huidige dimensionering is de verterking 1 + 100k/8k2 = 13,2.

Wil je het volume van een aangesloten bron kunnen regelen vanaf 0, dan kun je een volumeregelaar voor de ingang van de versterker zetten als volgt:

In
|
| |
| +----> naar C1
| |
|
GND

Als volumeregelaar kun je het beste een logaritmische potmeter van 50k of 25k gebruiken. Een lagere waarde geeft in principe minder ruis, maar ook een lagere ingangsimpedantie.

Ik ga het dan maar best doen via de versterkingsfactor. Ik wist wel dat men het zo kan doen, maar ik was niet zeker of dit ook van toepassing was op deze schakeling.
Aangezien ik de terugkoppeling regel, ga ik veel minder ruis krijgen denk ik. Moet ik dan over de pot nog een C tje plaatsen, of gaat dit voor een te groote vervorming zorgen?

Electronics is a fine hobby ;-) http://www.electro-online.be

Je kunt de versterkingsfactor binnen bepaalde grenzen aanpassen mbv R6 of R7, maar je moet hier toch voorzichtig mee zijn. Wanneer je de versterking verlaagt (door het verlagen van R7 of verhogen van R6), dan wordt de loopgain juist hoger. Wanneer de loopgain te hoog wordt, zou dit kunnen leiden to instabiliteit.

De versterkings factor wijzigen van de huidige 13.2 naar een waarde ergens tussen 10 en 20 is geen probleem, maar als je de versterking verkleint naar bijvoorbeeld 1 (door het kortsluiten van R7), dan is de kans groot dat de versterker gaat oscilleren.

Als het je gaat om een echte volumeregeling, dan kun je beter een potmeter voor de ingang te zetten.