CE goedkeuring terugvinden?

Anoniem

Op 24 oktober 2017 12:58:10 schreef MJU:
Wat is de waarde dan van CE als deze door iedereen zelf gekleefd kan worden?
Mij lijkt het zinvol moest er bijvoorbeeld in één land van de EU een keuring gebeurt zijn, en dat die dan in de rest ook aanvaard wordt als zijnde goedgekeurd om het CE logo te dragen.

Voor zover ik weet kan dit alleen in de hoek van elektro en elektronica. Gastoestellen bijvoorbeeld moeten echt gekeurd worden.

maartenbakker

Golden Member

Op 24 oktober 2017 17:23:02 schreef Kruimel:
[...]Is dat nu de juiste term?

A dirty mind is a bane forever?

"De slager keurt zijn eigen vlees" is een meer salonfaehige term.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 25 oktober 2017 01:40:42 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 25 oktober 2017 01:30:19 schreef maartenbakker:..."De slager keurt zijn eigen vlees"...

Er is bij de meeste producten geen procedure die je als keuring kunt omschrijven.
Het enige wat een markering altijd aangeeft is dat de fabrikant/importeur verklaard dat hij zich aan de regels voor MINIMALE veiligheid heeft gehouden. Niks meer en niks minder.
Iedereen die de markering wil goldplaten heeft het niet goed begrepen. Ook de uitdrukkingen over slagers en WC-eend zijn niet op z'n plaats.

Over het uiteindelijke nut van de markering kun je lang discussiëren, maar het heeft er wel voor gezorgd dat er nu heldere Europese regels zijn voor de veiligheid.

mel

Golden Member

En toch is er in Europa geen eenheid, kijk alleen maar naar de WCD's in de diverse landen..
Hoe moeilijk kan het zijn om ALLES en overal hetzelfde te houden?
Laatst moest ik in Belgie eens iets solderen.Mijn soldeerbout paste niet in een Belgische WCD... :S

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 25 oktober 2017 09:59:22 (24%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 25 oktober 2017 09:57:48 schreef mel:...Mijn soldeerbout paste niet in een Belgische WCD... :S

Dan heb je wel een heel wonderlijke stekker er aan zitten. Iedere moderne stekker past daar in. In de EU zijn er eigenlijk niet echt stekkerproblemen. Alleen het VK wijkt echt af en ...nou ja, die zijn nou eenmaal raar, en straks ook weg uit de EU, waar ze eigenlijk nooit echt bij hebben gehoord.

@FET hier onder:
hahahahaha, dan ben je niet de enige. Ik ben ook een keer m'n verloopje vergeten.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zelfs daar kon ik mijn telefoonlader gewoon inprikken... nadat ik met een koffielepeltje eerst het aardcontact had ingeduwd, zodat de 'klepjes' van de andere twee contacten open gingen.
Voor iemand die niet wist dat het het aardcontact was, moet het er nogal roekeloos hebben uitgezien. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Was een gewone randaarde stekker, zonder gat , waar die aardpen in past.
Tegenwoordig hebben ze idd "standaard"stekkers :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Op 25 oktober 2017 08:41:04 schreef GJ_:
[...]

Er is bij de meeste producten geen procedure die je als keuring kunt omschrijven.
Het enige wat een markering altijd aangeeft is dat de fabrikant/importeur verklaard dat hij zich aan de regels voor MINIMALE veiligheid heeft gehouden. Niks meer en niks minder.

Dat bedoelde ik ook, de slager doet dat met zijn vlees zoals de importeur dat met zijn electronica doet. Ze doen dus op zijn minst wat nodig is (als je geluk hebt, maar zie diverse vleesschandalen), maar het blijft wel een soort van laagste gemene deler (zoals ik al aanhaalde en wat opzich begrijpelijk is).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 25 oktober 2017 01:30:19 schreef maartenbakker:
"De slager keurt zijn eigen vlees" is een meer salonfaehige term.

Ik meende het al te begrijpen inderdaad. ;) Wat betreft zelfverklaarde kwaliteiten moet ik bekennen weleens gedachte-experimenten te hebben gedaan met hoe je kosteneffectief normen zou kunnen opleggen zonder ergens een partij een hoop macht/geld te geven. Dat is geen triviale taak, zeker als het om goedkopere producten gaat.

Ik moet zeggen dat ik al eerder een CE certificaat tegen ben gekomen van een Action lader in een eerder topic en ik ook niet wist wat ik met de vermelde informatie zou moeten controleren of er daadwerkelijk iemand naar het product in kwestie heeft gekeken. Het bleek uiteindelijk, ondanks de lage prijs, een best aardig gebouwde lader.

Op 25 oktober 2017 09:57:48 schreef mel:
[...]Hoe moeilijk kan het zijn om ALLES en overal hetzelfde te houden?[...]

Je impliceert dat er bij de introductie van elektriciteit op magische wijze overal gelijke stopcontacten zaten, en dat elk land naderhand besloot alles anders te maken om zich van andere landen te onderscheiden. Je snapt zelf ook wel dat het niet zo is gegaan toch? Achteraf is het nogal lastig alles gelijk te trekken.

Overigens vind ik dat er voor het Britse systeem ook wel wat te zeggen valt. Die 32A ringleidingen zijn een wat minder aspect en niet (meer) nodig, maar het zekeren per steker vind ik best een goed idee, zelf zonder 32A groepen, net als het codificeren welke aansluitingen fase en nul zijn.

CE, FCC en RoHS op het doosje. Komt zo rechtstreeks uit China. Voor eigen gebruik en het product werkt prima, maar ik zou voor handelsdoeleinden niet durven blindvaren op die markeringen.

Kruimel

Golden Member

Die lader had op de site van de fabrikant ook een verklaring van naleving van de normen staan (link), maar dat was zoals maartenbakker al noemde een kwestie van een slager die zijn eigen vlees keurt.

maartenbakker

Golden Member

Maar dus wel netjes door de importeur ondertekend. Als het ding niet voldoet en er een klacht over komt, pleegt de importeur een economisch delict en kan op die manier slagers als Willy S. (bekend van bedorven paardenvlees e.d.) achternagaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb nog niet alles kunnen lezen maar het is alvast een waardevolle, leerrijke thread!
Iedereen dank hiervoor.

Zonder alles gelezen te hebben: in mijn dromen zou er een instituut bestaan die voor heel de EU werkt.

Wil je een toestel "Europees" laten keuren (los van de nu bestaande keurmerken per land), dan kan je dit hier aanbieden.

De "Europese keuring" zal rekening houden met het land waarin het gaat ingevoerd worden en de specifieke bepalingen.
Pas als het die keuring doorstaat KRIJGT het het CE keurmerk.

Als consument (en onderschat mijn domheid niet), zou me dat veel meer vertrouwen geven bij de aankoop van een toestel.
Nu lijkt het alsof iedereen maar klevertjes kan plakken en gedaan.
De importeur is verantwoordelijk maar zal ook wel zijn kansen zien om indien het fout loopt, de verantwoordelijkheid van zich af te schuiven.

Ik denk dat we deze discussie best bekijken vanuit het standpunt van de "domme" consument.

GJ_

Moderator

Op 26 oktober 2017 16:30:51 schreef Kruimel:
Die lader had op de site van de fabrikant ook een verklaring van naleving van de normen staan (link), maar dat was zoals maartenbakker al noemde een kwestie van een slager die zijn eigen vlees keurt.

Zo kan het inderdaad ook. In China kunnen ze ook prima de richtlijn downloaden en er zijn daar genoeg bedrijven die je kunnen ondersteunen bij het voldoen aan de Europese eisen. Het is ook niet persé een importeur die de EC verklaring moet opstellen, het mag ook een officiële Europese vertegenwoordiger zijn.
Dit is dus prima in orde, er van uitgaande dat e.e.a. ook voldoet aan de regels.

Op 26 oktober 2017 18:42:46 schreef MJU:...in mijn dromen zou er een instituut bestaan die voor heel de EU werkt....

Pas als het die keuring doorstaat KRIJGT het het CE keurmerk.

Dat is in mijn ogen dus een gruwel. Ten eerste wil jouw "domme consument" de kosten echt niet dragen, want die zouden torenhoog worden, bovendien bestaat een groot deel van de "regels" uit vrijblijvende normen, bedacht door de grotere bedrijven (hoezo belangenverstrengeling?). Voor een officiële keuring zouden er bindende regels moeten komen, en dat zou een enorme uitbreiding van het ambtenarenapparaat betekenen, die we ook met z'n allen niet willen betalen.
Plus een uitgelezen kans voor de nu al opdringerige lobby om vanuit het bedrijfsleven wetten te gaan opleggen.

Nu is het simpel: je maakt iets, verklaart dat het volgens jou voldoet aan de minimum veiligheidseisen, en als je liegt krijg je straf. Dat gebeurt ook echt dagelijks!!
De markering mag je niet zien als een soort kwaliteits stempeltje of zo. Dat is zo niet bedoeld en door de EC ook nooit zo geëtaleerd.
Bovendien mag de consument van mij ook best zelf nadenken. Als iemand voor idioot weinig geld spullen koopt mag ie zich best eerst afvragen of het dan wel van enige kwaliteit kan zijn.

maartenbakker

Golden Member

Maar het probleem is dat hij het als consument kàn kopen. Bij een onterechte CE-stempeling kun je spullen achteraf van de markt laten halen, bij typegoedkeuring komen ze in theorie al niet eens op de markt (dan krijg je op zijn minst als particuliere eindgebruiker de douane over je heen - onderdelen of samenstellingen voor verwerking in apparaten die niet gekeurd hoeven te worden moeten natuurlijk gewoon importeerbaar blijven).

Beide systemen werken hetzelfde met even hoge kosten als je een 100% controle nastreeft zit ik me nu net te bedenken, dus stempeltje erop en achteraf reclameren is vooral een excuus om er niet teveel aan te hoeven doen. Ga je kosten maken om de controle te verscherpen dan is het alleen maar de vraag of je die kosten bij de NVWA moet maken of bij een keuringsorgaan dat je ook kunt delen met andere landen (denk aan de TUeV die ook voor andere landen werkt). En zijn die kosten werkelijk torenhoog? In de VS is het dan wel niet verplicht maar nog steeds voldoende aantrekkelijk om aan UL voorwaarden te voldoen en het stempeltje te halen. Wij hadden hier vroeger KEMA-keur en keurmerken voor Scandinavië, Duitsland en Zwitserland zag je ook heel vaak terug op apparaten. Was de economie er toen een cent slechter mee af? Apparaten waren wat duurder (niet persé vanwege de keuringseisen maar omdat er ook minder bezuinigd werd op onderdelen en constructie) maar het verkopen en repareren leverde veel meer op dan nu.

@MJU: die keuring moet geen bepalingen per land kennen. Dat tijdperk zijn we wel voorbij. Zelfs Philips die traditioneel voor verschillende landen verschillende uitvoeringen had die soms maar 3 onderdeeltjes scheelden, heeft dat in de loop van tientallen jaren fors weten te consolideren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Ik denk dat inderdaad het probleem is dat de webshops van de oriënt je dingen kunnen verkopen die door de manier van bestellen en afleveren (zonder tussenpartij) aan de keuring ontkomen. Je kunt nog zo veel keuringsinstituten hebben, maar als alles direct 'point-to-point' wordt besteld en afgeleverd hebben die niets te doen. Als alternatief kan je natuurlijk de douane vragen om elk poststuk dat het land in komt te openen, maar daar voel ik me persoonlijk niet heel gerust over.

Naar mijn weten moet de consument bij het niet voldoen van producten in Nederland dat afhandelen met de verkoper, maar als dat een Chinees in China blijkt te zijn is dat lastig en vaak niet mogelijk. Het komt er eigenlijk op neer dat we als consument zelf gekozen hebben voor deregulering door alles direct in China te bestellen.

Ik ben het met GJ_ eens dat het geen doel moet zijn alles te reguleren, daar ontstaan vaak kostbare belangenverstrengelingen door. Zo staat de Britse NICEIC nogal in een negatief daglicht omdat ze een commerciële partij zijn die normen opstellen, maar die normen dienen niet altijd een duidelijk publiek belang omdat er financiële belangen van de normerende partij van afhangen.

Overigens moet ik zeggen dat ik weinig slechte ervaringen heb met deze spullen. Gewoon geen dure dingen of dingen waar je van de kwaliteit afhangt kopen, en dan kom je er achter dat de prijs/kwaliteitsverhouding vaak best aardig is. Als het echt belangrijk is koop je het toch wel hier. Ja, er zijn een paar ongeregeldheden: zo verschijnen negatieve recenties op (bijvoorbeeld) Banggood domweg niet, dus de ratings zijn rotzooi. Als je geluk hebt plaatst iemand 5 sterren en schrijft dan vervolgens wat er mis mee is in het commentaar, maar daar moet je soms pagina's met recenties voor lezen voor je het tegenkomt. Misschien is een overheidsinspanning om aan te geven dat deze dingen een rol spelen wenselijk, gewoon om vervelende incidenten met onwetenden te verhinderen, maar ik ben geen fan van overheidsgepamper. Misschien moet er eerst maar eens iets flink mis gaan.

GJ_

Moderator

De markering is een zekere vorm van consumenten bescherming. Als de consument buiten de EU besteld help geen enkele markering of keuring. Due discussie kunnen we wel overslaan.